  • 1. Data: 2009-06-15 00:34:42
    Temat: jak ladowarka widzi taki pakiet?
    Od: "Michał" <gg:2200099@mail.pl>

    witam,
    mam ladowarke graupnera - ultramat 14, ktora jak podaje producent laduje od
    1-14 ogniw. nie wiem czy dobrze kombinuje, ale rozumiem, ze chodzi o
    napiecie ladowania? czy w zwiazu z tym moge ladowac nia pakiet ktory ma 36
    ogniw - 3x12sztuk( 14.4V) polacznych szeregowo i pozniej 3 takie polaczone
    rownolegle? napiecie pakietu bedzie 14.4v czyli jak 12 sztuk aku:) przejdzie
    takie cos, czy przeginam?

    od razu napisze, ze takie zalozenie jest podyktowane miejsce na aku i
    brakuje mi minimalnie zeby zastosowac pakiet z ogniw D, wiec musze nadzgac
    mniejszych w to miejsce, a C maja beznadziejne pojemnosci.

    --
    Pozdrawiam,
    Michał

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 4153
    (20090613) __________

  • 2. Data: 2009-06-15 00:39:31
    Temat: Re: jak ladowarka widzi taki pakiet?
    Od: "Michał" <gg:2200099@mail.pl>

    sprostowanie, mialo byc 24 ogniwa - 3x8szt:)

  • 3. Data: 2009-06-15 05:54:48
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jun 15, 2:34 am, "Michał" <gg:2200...@mail.pl> wrote:

    > mam ladowarke graupnera - ultramat 14, ktora jak podaje producent laduje od
    > 1-14 ogniw. nie wiem czy dobrze kombinuje, ale rozumiem, ze chodzi o
    > napiecie ladowania?

    Chodzi o ilosc cel polaczonych szeregowo w pakiecie.
    Napiecie ladowania to jedno, a drugie to wykrywanie konca ladowania
    (im wiecej cel tym mniej czysty pik na koncu ladowania).

    > czy w zwiazu z tym moge ladowac nia pakiet ktory ma 36
    > ogniw - 3x12sztuk( 14.4V) polacznych szeregowo i pozniej 3 takie polaczone
    > rownolegle?

    Tak. Niewazne ile cel jest rownolegle, wazne, ile jest szeregowo.
    Przy czym taki pakiet 12x3 (czy 8x3, czy NxM) bedzie dluzej zyl, jesli
    spakietujesz go nie jako (12 szeregowo)x3 rownolegle, tylko jako (3
    rownolegle) x 12 szeregowo. Ogniwa maja pewien rozrzut pojemnosci,
    laczac trzy rownolegle dostajesz 3x pojemnosc, ale rozrzut sie
    zmniejsza (pojemnosci sie niejako usredniaja bo masz b. mala szanse
    trafic 3 ogniwa z odchylka od sredniej w te sama strone i odchylki sie
    zniosa czesciowo).
    W szeregu masz wtedy mniejsza szanse ubicia najslabszego ogniwa przez
    odwrocenie polaryzacji.

    Marek.

  • 4. Data: 2009-06-15 14:12:37
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Michał" <gg:2200099@mail.pl> napisał w wiadomości

    > mam ladowarke graupnera - ultramat 14, ktora jak podaje producent laduje
    od
    > 1-14 ogniw. nie wiem czy dobrze kombinuje, ale rozumiem, ze chodzi o
    > napiecie ladowania?

    Dokładnie tak, jednak musisz się liczyć z tym, że ładowarka widzi tylko
    sumę poszczególnych napięć i niektórych rzeczy po prostu nie ma szans
    zauważyć. Przy kiepskich i/lub trochę różniących się od siebie ogniwach
    efekty mogą być ciekawe. Widziałem, jak podobnego typu ładowarka usmażyła
    (dosłownie) jeden akumulatorek GP, przy czym nie zakończyła ładowania - po
    prostu w porę usłyszałem kuchenne odgłosy :). Ładowała 6 sztuk szeregowo,
    podobno nowych, prosto z blistra. Przy takiej samej baterii 6-ciu
    eneloopów nie było problemu, co nie znaczy, że nie należy uważać.
    Ładowania bez żadnego nadzoru ze strony rozumnych istot żywych raczej bym
    nie zalecał.

    e.