    From: m...@a...net.pl
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: jak naswietlac w nocy ?
    Date: Fri, 2 Jan 2009 14:22:25 +0000 (UTC)

    >OK, ale ja nie postuluję, aby "POKAZAC CO WIDZIALES INNYM". Mówię o
    >maksymalnie obiektywnej rejestracji obrazu.

    A to wlasnie nie o tym jest ten watek.
    :-)
    Ten watek byl na temat "pokazania tego co widzialem", i przekonania
    niektorych dyskutantow ze to zarejestrowanie maksymalnej ilosci
    danych jest wlasnie rowiazaniem tak postawionego problemu.
    :-)

    Nie, bynajmniej nie jest.

    Ale skoro chcesz o technikaliach:
    Wlasciwie, to zarejestrownie dwu obrazow "z wszystkim" dla obu oczu
    i wyswietlenie tego w oczka tez nie jest odpowiedzia na pokazanie
    wszystkiego co da sie zobaczyc, i nie da sie tak w pelni
    zasymulowac swiata zewnetrznego.

    Po pierwsze primo - glebia ostrosci.

    Oko jest obiektywem ktory ostrzy, jak kazdy obiektyw, na
    przedmioty bliskie lub dalekie. Wyswietlajac do kazdego oka obraz
    "z puszki", nie jestes w stanie tego zasymulowac, widz koncentrujac
    oko na obiekcie bliskim/dalekim, automatycznie stara sie
    przeostrzyc na blisko/daleko i... Nie daje sie.
    Stad stereoskopia pokazuje nierealistyczny obraz, na ktorym oko
    nie jest w stanie poprawnie pracowac. Zludzenie glebi
    jest niepelne. Podajesz oku obraz o jakiejs okreslonej GO i tyle,
    najczesciej jest bardzo duza GO po prostu.

    Zakres GO oka jest owszem, duzy, ale nie nieskonczony, w dodatku
    jak w aparacie zmienia sie GO zaleznie od otwarcia przyslony,
    tak w oku GO sie zmienia w zaleznosci od stopnia otwarcia
    zrenicy. A to jest mocno zmienny parametr, zrenice sie otwieraja
    juz przymykaja nie tylko w zaleznosci od ilosci swiatla,
    ale tez w zaleznosci od innych czynnikow, np stres (lub kawa)
    powoduja zwezenie zrenic (i czlowiekzwierze widzi wiecej glebi,
    dzieki czemu lepiej sie orientuje gdzie uciekac przed mamutem)
    W obrazie "z puszki" nie masz jak tego pokazac.

    Po drugie primo, ostrzenie obuoczne na obiekty dalsze lub blizsze,
    wiaze sie z zezowaniem, tj. osie optyczne oczu sa rownolegle
    tylko kiedy koncentrujemy sie na nieskonczonosci, a kiedy
    na obiekcie bliskim, ta sa zbiezne, nierownolegle.
    Rowniez tego mechanizmu ostereoskopowy obrazek nie symuluje.

    Stad stereoskopowe obrazy bazujace na dwu zarejestrowanych
    i "wtlaczanych do oka" polobrazach sa i beda dostarczac obrazu
    ktory jest i bedzie _odroznialny_ od realnego.

    A jako skutki uboczne rozpowszechnienia wirtualnych swiatow
    nalezy sie spodziewac, ze dlugotrwale przebywanie w swiecie
    wirtualnym bedzie powodowac nowe rodzaje wad wzroku u mlodych ludzi,
    z powodu opisanego wyzej nienaturalnego trybu pracy oczu.
    :-)

    Michal Kukula