    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: laser raz jeszcze
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <8...@g...com>
    <1xzgfwtone37b$.1qh6322xdhv6x$.dlg@40tude.net>
    <9...@g...com>
    Date: Tue, 10 May 2022 10:22:47 +0200

    On Mon, 9 May 2022 14:41:14 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    cquisition-Marker-SOFLAM-work-1

    980nm-laser-module/980d-12v-ttl.html

    > Cały czas patrzysz z punktu widzenia konstruktora rakiety. Popatrz z
    > punktu widzenia konstruktora systemu obronnego śmigłowca.

    Jak popatrze z punktu widzenia konstruktora rakiety, to wiem, czego
    sie spodziewac dla systemu ostrzegania :-)

    > Trochę danych dostarczy wywiad.

    Dostarczy, albo nie dostarczy, albo dostarczy za późno, lub fałszywkę.

    > Ale zawsze zostanie niepewność co wymyśli
    > konstruktor rakiety.

    Szczególnie, ze ich przybywa.

    > Wora by mu ukręcili jak by się okazało że
    > zrobił super zabezpieczenie na podczerwień a wróg ma zielony
    > dyskotekowy laser do naprowadzania. Są zbiorniki spawane metoda
    > traconego spawacza to na wojnie też może być metoda namierzania
    > helikopterów metoda traconego operatora.

    No ba - oplaca sie, pozostaje jednak ryzyko, ze:
    -pilot/detektor zauwazy i uniknie trafienia,
    -po czym przejdzie do ataku.
    -raczej bym nie liczyl, ze zdażą operatora uszkodzic przed trafieniem
    ale jesli tak, to znow helikopter ocaleje.

    > Argument że mogą namierzyc
    > jak by światło widzialne było jest bardzo naciągany. Pokazywali jak
    > to robią na Ukrainie. Najpierw wybiera cel ale jeszcze go nie
    > oświetla. Uruchamia oświetlanie ale nie celuje w cel tylko obok.
    > Potem na wyczucie jak rakieta jest blisko celu przenosi oswietlenie
    > na cel.

    No widzisz, jest metoda. Ale jak do helikoptera strzelasz, to nie masz
    obok. Chyba ze rakieta jakos z "powietrza" te wiazke lapie.

    > W takiej sytuacji załoga celu nie zdąży powiedzieć o kurwa.
    > A nawet jak by oświetlał helikopter z boku to załoga ma do pięciu
    > sekund na reakcję. Nie zdarza się obrócić żeby ostrzelać tego co
    > strzelał.

    Ale jakis unik moze wykonac. I operator nie zdąży ... ale automat
    nadązy ..

    > Automat wystrzeli kilka zimnych ogni.

    Tez moze pomoc.

    > Jeśli rakieta z
    > jakiś powodów ich nie trafi to zdarza się zesrać w gacie zanim
    > dostaną drugą. A jak by nie dostali to są na cztery dni wykluczeni
    > z lotów bo trzy dni będą pili żeby odreagować a czwarty dzień będą
    > dochodzić do siebie.

    J.