    Subject: Re: ledowy flash (stroboskop?)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Irek.N." <i...@t...jest>
    Date: Mon, 26 Jul 2021 21:32:29 +0200

    W dniu 25.07.2021 o 19:56, Mchal M. Lechanski pisze:
    > Dobry wieczór,
    >
    > potrzeba mi kilku - powiedzmy 5 lub 6, źródeł światła błyskowego o jak
    > najkrtszymm czasie błysku.
    > Teraz używam tanich, niededykowanych/uniwersalnych lamp błyskowych które
    > pozwalają na zmianę czasu trwania błysku. Zazwyczaj błysk o pełnej mocy
    > trwa ok 1/500 sek, a błysk o mocy 1/128 trwa ok 1/20000 sek.
    > Niby wszystko działa, ta 1/20000 mi się sprawdza, choć nie obraziłbm się
    > mając do dyspozycji jeszcze krótsze czasy.

    (ciach)

    Możesz użyć diody LED do oświetlenia, znakomicie się do tego nadają.
    Przykładowo klasyczne oświetlacze do systemów wizyjnych zasilane są
    napięciami 24V i przy takim napięciu potrafią niezły strumień
    wygenerować. Czasami jednak potrzeba czegoś więcej, wtedy ładuje się w
    diody znacznie większe prądy, niż standardowo diody wytrzymują.
    Oczywiście wymagane jest wtedy wyższe napięcie zasilające, aby taki prąd
    mógł popłynąć.
    W układzie który produkuję, oświetlacz może pracować przy napięciu 18V w
    sposób ciągły, przy 24V już tylko impulsowo, ale zaprojektowany został
    do układu, w którym dostaje kopa na poziomie 65V i przy tym napięciu
    potrafi szarpnąć grube kilkanaście amperów prądu. Czas trwania błysku
    nie może przekroczyć 100us, gdyż po tym czasie zaczyna się degradacja
    struktury led-a i nawet jeżeli wytrzyma kilka błysków, to po pewnym
    czasie (niedługim) traci strumień pomimo zachowania prądów jakie płyną.
    Na szczęście w moich zastosowaniach zazwyczaj operuję czasami na
    poziomie kilku-kilkunastu us, więc jest bardzo bezpiecznie.
    Strumień światła generowany przez tak sterowany oświetlacz
    jest...niesamowity i nie do zastąpienia żadną lampą (słońcem też) :)

    W czasach gdy w sklepach można było wszystko dostać (czyli stosunkowo
    niedawno) wystarczyło kupić paczkę diod ze strumieniem na poziomie
    powiedzmy 15-20cd@50mA, polutować ze 100 sztuk w oświetlacz, kluczować z
    mosfeta sterowanego z niskoomowego źródła, zasilić odpowiednim
    napięciem i gotowe. Jeżeli nie ma wymagań typowych dla systemów
    wizyjnych - to na prawdę gotowe. Znajdź jakiegoś elektronika z wolnym
    czasem, to Ci to szybciutko i bez problemu poskłada.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. diody nie muszą być białe, a i oświetlacz nie musi być
    monochromatyczny :)