  • 1. Data: 2021-07-25 19:56:12
    Temat: ledowy flash (stroboskop?)
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    Dobry wieczór,

    potrzeba mi kilku - powiedzmy 5 lub 6, źródeł światła błyskowego o jak
    najkrtszymm czasie błysku.
    Teraz używam tanich, niededykowanych/uniwersalnych lamp błyskowych które
    pozwalają na zmianę czasu trwania błysku. Zazwyczaj błysk o pełnej mocy
    trwa ok 1/500 sek, a błysk o mocy 1/128 trwa ok 1/20000 sek.
    Niby wszystko działa, ta 1/20000 mi się sprawdza, choć nie obraziłbm się
    mając do dyspozycji jeszcze krótsze czasy.
    Lampy wyzwalam używając standardowych, fotograficznych wyzwalaczy
    radiowych. Oczywiście chińskich, najtańszych.
    Problem z takim zestawem jest w czasie opóźnieinia - każdy zestaw
    lampa/odbiornik ma swój indywidualny czas reakcji i w skrajnych
    przypadkach grupa lamp (jedna lampa jeden odbiornik) sterowanych tym
    samym nadajnikiem błyska sobie z róznymi opóźnieniami. Próbowałem użyć
    kabelków zamiast radia, ale lampy mają swoje własne parametry i też nie
    zawsze błyskają wtedy, gdy chcę.
    Dodatkowo irytującą funkcją, ale za to jakże ekologiczną, jest
    "zasypianie" lampy gdy jest nieużywana przez określony czas. I tego
    oszczędzania energii wyłączyć się nie da... Już nie będę dalej opisywał,
    jakich inwektyw używam, gdy po jakichś przygotowaniach uruchamiam
    zestaw, a tu radosnie błyska mi tylko jedna lampa, albo wręcz żadna, bo
    przekroczony został czas "idle",

    Przeszukując internety natrafiłem na projekty wykorzystujące ledy
    pracujące w warunkach ekstremalnych.
    Na przykład takie:

    https://petermobbs.wordpress.com/2015/02/06/experime
    nts-with-led-based-flash-gun-for-high-speed-photogra
    phy/

    https://td0g.ca/2020/06/29/e2-a-the-high-speed-led-s
    trobe-mk-2/

    Niby wszystko tam jest, oprogramowanie, opis, płytka, zestaw elementów -
    tylko kleić wszystko do kupy. Niestety moja wiedza nie pozwala na ocenę
    czy budując takie błyskadełka uniknę problemów z różnymi opóźnieniami,
    czy będę mógł użyć dotychczasowych radyjek do wyzwalania, czy to się w
    ogóle opłaca - podobnych pytań jest więcej...

    Stąd prośba do bardziej doświadczonych - ma to sens? Jakieś uwagi
    odnośnie koncepcji, materiałów. Czy raczej jednak zainwestować w
    profesjonalne lampy i ułady wyzwalania, co, według wstępnych obliczeń,
    zabiłoby ceną caly projekt.

    Z góry dzięuję za jakiekolwiek sugestie i opinie.

    --
    Michał

  • 2. Data: 2021-07-25 22:07:31
    Temat: Re: ledowy flash (stroboskop?)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 18:56:12 +0100, Mchal M. Lechanski napisał(a):
> [...]

    > jakich inwektyw używam, gdy po jakichś przygotowaniach uruchamiam
    > zestaw, a tu radosnie błyska mi tylko jedna lampa, albo wręcz żadna, bo

    Nie mozna blysnac probnie ?

> [...]
    >
    > Niby wszystko tam jest, oprogramowanie, opis, płytka, zestaw elementów -
    > tylko kleić wszystko do kupy. Niestety moja wiedza nie pozwala na ocenę

    wyglada ciekawie ... ale nie napisal ile swiatla w blysku jest.
    Luminor w bialych LED tez moze miec rozny czas poswiaty.

    > czy budując takie błyskadełka uniknę problemów z różnymi opóźnieniami,
    > czy będę mógł użyć dotychczasowych radyjek do wyzwalania, czy to się w
    > ogóle opłaca - podobnych pytań jest więcej...

    Ten uklad bedzie mial male i powtarzalne opoznienia ... ale to dotyczy
    tego, co na schemacie. Generator impulsu na Arduino to inna bajka,
    a Twoje chinskie radyjka to jeszcze inna.

    Kabelki powinny zadzialac.

    J.

  • 3. Data: 2021-07-25 22:19:54
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Z góry dzięuję za jakiekolwiek sugestie i opinie.
    dzisiaj bawiłem się w robienie fotek do dowodu. wiem że można
    "pstryknąć" smartfonem i tez będzie, ale chcialem klasycznie,
    lustrzanką, z fleszem rozproszonym w twarz i fleszem na ścianę. ten
    drugi, "widzi" błysk pierwszego flesza i jest w stanie przyjąć
    informację, przetworzyć i zdążyć odpalić swój błysk. czy taki układ,
    tego typu układ wystarczyłby Tobie? nawet nie chodzi o reakcje na błysk,
    tylko żeby aparat (o ile rozmawiamy o aparacie) wysyłał dowolny,
    niekodowany prosty sygnał do kilku urządzeń które są w stanie błysnąć
    dowolną acz szybką lampą błyskową? Mnie ten układ lata temu kosztował
    butelkę wódki, więc teraz też nie powinien kosztować majątku. A lampy
    byskowe uniwersalne, albo stare też chyba drogie nie są?
    Co do diód - trudno powiedzieć jak zachowają się w tak specyficznej
    sytuacji. czy nie dało by się takiego miejscowego, punkowego flesza
    zastąpić płytą z paskami led?

    ToMasz

  • 4. Data: 2021-07-25 23:32:07
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-25 o 19:56, Mchal M. Lechanski pisze:
> [...]
    > zabiłoby ceną caly projekt.
    >
    > Z góry dzięuję za jakiekolwiek sugestie i opinie.

    Kiedyś można było kupić synchronizatory do lamp błyskowych. Działały
    tak, że reagowały na błysk jednej, głównej lampy błyskowej, podłączonej
    do aparatu. Działały bardzo sprawnie i można było robić zdjęcia z bardzo
    krótkimi czasami migawki.

    Kiedy jeszcze się bawiłem fotografią analogową to nawet takie przystawki
    sobie robiłem samemu na bazie schematu zamieszczonego bodajże
    czasopiśmie Radioelektronik.

    Wyzwalacze radiowe zawsze będą miały jakieś czasy opóźnienia, ponieważ
    muszą odebrać sygnał radiowy i go zdekodować.

  • 5. Data: 2021-07-25 23:41:36
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Wyzwalacze radiowe zawsze będą miały jakieś czasy opóźnienia, ponieważ
    > muszą odebrać sygnał radiowy i go zdekodować.

    Wątkotwórcy nie przeszkadzają opóźnienia, lecz różnice między nimi.

  • 6. Data: 2021-07-25 23:45:47
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-25 o 23:41, stary grzyb pisze:

    > Wątkotwórcy nie przeszkadzają opóźnienia, lecz różnice między nimi.

    Ale skoro nie będzie tych opóźnień czy też będą one na poziomie
    nieistotnym to też nie będzie różnicy w opóźnieniach.

  • 7. Data: 2021-07-26 02:16:41
    Od: "Mchal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    On 25/07/2021 21:19, ToMasz wrote:

    > z fleszem rozproszonym w twarz i fleszem na ścianę. ten
    > drugi, "widzi" błysk pierwszego flesza i jest w stanie przyjąć
    > informację, przetworzyć i zdążyć odpalić swój błysk. czy taki układ,

    Praktycznie każdy system (Nikon, Canon, Sony etc) ma swój "kod"
    przesyłany przez jeden ub więcej błysków, które ustawiają dodatkowe
    lampy na określoną moc. Można nawet, mając więcej lamp tego samego
    producenta grupować lampy-satelity, żeby błyskały z określoną mocą.
    U mnie to się nie sprawdzi - przez brak kontroli kiedy dany satelita ma
    błysnąć.
    Już lepiej zaddziała taka kostka:
    https://www.aliexpress.com/item/32829069598.html?spm
    =a2g0o.productlist.0.0.5897599fHCZvFE&algo_pvid=a93d
    ab52-d6e2-4945-a7a4-6f10ce8f5ee4&algo_exp_id=a93dab5
    2-d6e2-4945-a7a4-6f10ce8f5ee4-2
    mam takie i czasem używam. Problem że to reaguje na każdy błysk i nie
    można osobno wyzwolić jednej lampy, a osobno drugiej - ta z fotocelą
    błyśniee za każdym razem.

    Początkiem całego problemu było takie zdjęcie:

    https://paste.pics/f8d30982e46e53b8e25cfb58a0dc8be6

    trzy lampy wyzwolone jednym impulsem, dwie z filtrami, jedna lampa
    sterowana kabelkiem, dwie (niebieska i czerwona) raadiowo z tego samego
    nadajnika. To zdjęcie to absolutny przypadek że akurat tak to wyszło.
    A ja chciałbym mieć kontrolę nad tym efektem - stąd wymóg jak
    najkrtszego czasu błysku i kontroli opóźnień pomiędzy błyskami.

    Stąd zainteresowanie tymi fleshami z LEDów. Wydaje mi się, że powinny
    być łatwiejsze w kontroli niż palniki ksenonowe w tradycyjnych lampach.
    Ale pewnie tylko mi się wydaje...

    Dziękuję za odpowiedzi.

    --
    Michał

  • 8. Data: 2021-07-26 18:46:35
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-07-25 o 23:45, Uzytkownik pisze:

    > Ale skoro nie będzie tych opóźnień czy też będą one na poziomie
    > nieistotnym to też nie będzie różnicy w opóźnieniach.

    Jest mała różnica w ledaach i lampach błyskowych.
    LED może świecić ciągle, lampa błyskowa nie.

    Dlatego synchronizuje się lampy błyskowe, bo one nie dają rady długo
    świecić.

    LEDy potraktuj jako lampy studyjne - oczywiście pytanie czy ta ilość
    światła wystarczy. Jednak lampa błyskowa to "kupa światła"

    Chyba, że masz koncepcję wydusić z LEDów więcej traktując je impulsowo.
    Ale to też stosunkowo długo czas.

    --
    Desoft

  • 9. Data: 2021-07-26 20:22:04
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    >
    > trzy lampy wyzwolone jednym impulsem, dwie z filtrami, jedna lampa
    > sterowana kabelkiem, dwie (niebieska i czerwona) raadiowo z tego samego
    to studio, więc może wszystkie połączyć/podłączyć kabelkiem?

    > Dziękuję za odpowiedzi.
    mam pierdylion diodek na taśmach. powiedzmy że mogę zrobić błysk 20-40
    watów. Wiem że to i tak mało światła, ale mogę Ci sprawdzić jaki będzie
    czas startu, czy wogóle w krótkim czasie zdążą osiągnąć pełną moc i jak
    będą gasnąć. wymyśl tylko jak opisane parametry sprawdzić. nie posiadam
    kamery 2tyś klatek na sekundę, nie mam nawet oscyloskopu
    ToMasz

  • 10. Data: 2021-07-26 21:11:21
    Od: Pcimol <...@...com>

    Sporo ponarzekałeś. Słabo opisałeś co konkretnie potrzebujesz. Mało komu
    będzie chciało się dociekać.

    - Tak, da się zsyncornizować sterowanie.
    - Nie, nie da się zrobić powyższego.

    Wybierz właściwą odpowiedź zależnie od oczekiwanej dokładności w czasie.

    - Tak, da się LED zastąpić palniki xenonowe.
    - Nie da się zrobic powyższego.

    Wybierz właściwą odpowiedź zależnie od oczekiwanych parametrów
    strumienia światła.