    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: matryca 16mpx fotka 8mpx
    Date: Thu, 27 Dec 2012 10:14:30 +0100

    <a...@p...pl> wrote:

    > Gwiazdor

    Died Maroz? Ożeż... ;-)

    > przyniosl w prezencie mlodszemu pokoleniu aparat Olympus

    [...]
    > Aparat ma 16mpx matryce ale mi nie zalezy na tym (duze pliki). Jak
    > aparat dokonuje obnizenia fotki do 8mpx (matryca 16 mpx a fotka 8mpx)?
    >
    > Kiedys byl sobie Olympus SP-350 i mial matryce wlasnie 8mpx i fotki
    > robil OK, a teraz z tym D-750/VR-340 tez chcialbym robic w tej
    > rozdzielczosci.
    >
    > Czy jakosc zrobionej fotki bedzie taka sama 8/8 mpx 16/8mpx ? Mozecie
    > mi wyjasnic taka kwestie?

    He, he. :)) Przypomniałeś mi SDC (Stare Dobre Czasy ;)
    , gdy trzeba było kombinować, bo karty pamięci były malutkie...
    (typu full-wypas 64 MB. :))

    Wiesz jaka była wtedy optymalna strategia? (zakładam, że to nie są
    rawy) Trzymać natywną rozdzielczość póki się da, a do tego momentu
    schodzić z kompresją do maksimum. Dopiero od tego momentu zacząć
    poświęcać rozdzielczość.

    Dlaczego? Oto jeden z powodów - zwróć uwagę, że przeskalowanie
    16MPx->8MPx NIE JEST TRYWIALNE!

    Wyobraź sobie kolorową mozaikę 12x8 kafelków (96 pikseli). Jak
    ją przeskalujesz do 48 pikseli? Niestety, tylko bezpowrotnie
    mieszając/interpolując ze sobą kolory sąsiednich kafli. Trywialne byłoby
    zejście z rozdzielczością 4x w dół (do 6x4). Dostaniesz wtedy uczciwe
    4 MPix, ale jak zechcesz zrobić z tego dużą odbitkę (znam takich, co
    się zastrzegali, że nigdy, absolutnie... :) to wtedy odrobinkę może
    brakować tej pierwotnej rozdzielczości. Troszkę.

    M.in. dlatego lepiej było najpierw rżnąć do maksimum kompresję -
    dawno temu sprawdzałem osobiście, dziś logika pewnie pozostaje ta sama.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]