    From: Adam <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: migracja z ssd mbr na ssd gpt
    Date: Sat, 9 Apr 2022 15:11:48 +0200

    Dnia Sat, 9 Apr 2022 05:43:48 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > "Kamil" 624fec59$0$487$6...@n...neostrada.pl

    > Czasy pierwszych PeCetów w Polsce -- połowa lat osiemdziesiątych...
    > Katedra Fizyki -- dziś po tym budynku pozostało wspomnienie...
    > BTW -- po innym budynku białostockiej Fizyki też pozostało
    > tylko wspomnienie...
    >
    > HDD ~5" o pojemności 20MB lub 40MB... Fizycy podzielili taki (nie
    > wiem, czy 20MB, czy aż 40MB, ale raczej 20MB) dysk na partycje...
    >
    > Wtedy uznałem, że ci ludzie mają nierówno pod sufitem...

    W firmach dzieliło się dyski na partycje.
    Pominę już milczeniem to, że zapomniałeś, iż MUSIAŁO się podzielić dysk
    40MB, gdyż maksymalna wielkość partycji w DOS 3.3 to było bodajże 32MB.

    Dyski dzieliło się z kilku powodów, jak chociażby:

    - szybszy dostęp do danych - ówczesne dyski powoli pozycjonowały, były to
    czasy kilkunastu bądź kilkudziesięciu sekund. Na dyskietce Checkit był taki
    programik: butterfly

    - lepsza możliwość nad panowaniem nad strukturą danych. Wtedy 20MB to było
    dużo. Na różnych partycjach można było mieć różne rzeczy.

    - lepsza możliwośćpanowanie nad backupem. Wtedy streamer zastanawiał się
    długo, zanim zaczął backup. Zamiast bawienie się w pokazywanie mu katalogów
    (i blokowanie niechcianych), to szybciej było kazać mu zbackupować całą
    partycję.

    Chyba większość ówczesnych amerykańskich i polskich podręczników zalecała
    podziały dysku. Nawet 20MB dzieliło się na dwie partycje, dla
    DOS/NC/XTree/narzędzi i druga na dane.

    > Za jakiś czas oni uznali, że ja mam nierówno pod sufitem, bo
    > w studenckim ośrodku rzekomo podzieliłem dysk (150MB) na masę
    > partycji... W istocie nie dzieliłem w ogóle. Dysk był przez
    > kogoś innego (MJacka Szamreja?) podzielony na dwie partycje
    > (~20MB na DOS i reszta na dedykowany NN) zaś NN różnym ścieżkom
    > (dosowym path) dawał różne literki, choć nie dzielił dysku na partycje...
    >
    > Można podzielić 20MB na partycje? -- dlaczego nie 240GB?!

    A w której wersji DOSa?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam