  • 21. Data: 2009-08-21 11:53:34
    Temat: Re: mini elektrownia - podpatrzone - ma to sens?
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > prad wynosi ~10A.
    > Przy czym to wszystko sa wielkosci maksymalne (i troche teoretyczne:))
    > uzyskiwane w stanie maksymalnego obciazenia maszyny. Na stanowisku w
    > szkole mielismy taki fajny opornik wodny, w ktorym woda sie gotowala
    > podczas wyznaczania charakterystyki alternatora ;)
    > Spokojnie wiec w podanym przykladzie (tej domowej elektrowienki z
    > akumulatorem) mozna sprobowac sprawdzic prad ladowania za pomoca
    > amperomierza do 10A.
    > BTW zwracam honor jezeli chodzi o maksymalny prad i sugestie uzycia

    Mnie cały czas chodzi o to, że przy obrotach alternatora rzędu 2000rpm,
    co odpowiada prędkości obrotowej silnika 1000-1500rpm, nie uzyskasz
    dużego prądu ładowania zwykłego samochodowego akumulatora.

    I teraz wyobraź sobie jak dużą przekładnię musiałbyś mieć, by napędzić z
    wiatraka taki alternator i jak duży wiatrak musiałby być.
    Zakładając moc do wyciągnięcia 300W przy obrotach alternatora 2000rpm
    potrzebujesz momentu 1.4Nm na wale alternatora.
    Niech wiatrak kręci się 100rpm, to potrzebujesz przekładni 1:20!
    Czyli na trójłopatkowy wiatrak o średnicy około 1.5m i szerokości łopaty
    15-20cm, przy temperaturze pokojowej i normalnym ciśnieniu musi wiać
    wiatr 10 m/s.

    Liczone w pamięci i na kartce i założenia sprawności 100%.

    Wydajność alternatora ma się nijak do max prądu ładowania, alternator
    zawsze musi mieć znacznie wyższą wydajność.
    :>

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 22. Data: 2009-08-21 12:11:42
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Thu, 20 Aug 2009 17:17:08 +0200, "HANA" <h...@p...onet.pl>
    wrote:

> [...]
    >tyle ze wiekszy troche)
    >wsadzone to na oske alternatora od poloneza
    >wszystko na slupku moze ze 3 merty mial
    >na dole akumulatorek 36Ah
    >na dzialce lampy diodowe, i okap tez podswietlony diodami
    >ponoc zalatwia im to cale oswietlenie dziaki w nocy
    >widzialem - trosze widmowe ale chodzic mozna spokojnie (wialo tak srednio
    >raczej)
    >tak sie zastanawiam...
    >inwestycja groszowa,
    >ma to sens?
    >jaka moc ma taki alternator?
    >bo moze dwa czy trzy pociagnely by i lodowke?

    http://www.mala-elektrownia.ovh.org/

    A.L.

  • 23. Data: 2009-08-21 12:13:39
    Od: A.L. <a...@a...com>

    wrote:

> [...]
    >ma to sens?
    >jaka moc ma taki alternator?
    >bo moze dwa czy trzy pociagnely by i lodowke?

    Google zapuszczone na mala elektrownai wiatrowa daje 30 tysiecy
    linkow, na przykald ten

    A.L.

  • 24. Data: 2009-08-21 13:40:25
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> napisał(a):

    > To już spory wiatr.

    Dla mniejszych prędkości wiatru np. przy 10m/s daje 25W

    Wystarczy tylko 2,5m/s aby naładować akumulator.
    http://www.conrad.pl/?art=192457&back=serch

    WM

  • 25. Data: 2009-08-21 14:56:06
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    HANA pisze:

    > jaka moc ma taki alternator?

    Najmniejszy od Malucha ma coś koło 500 W, do tego jeszcze sprawność ok.
    70%. Tyle że poniżej 1000 1/min ciężko z niego wydusić taką moc.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 26. Data: 2009-08-21 15:04:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "A.L." <a...@a...com> napisal w
    > http://www.mala-elektrownia.ovh.org/

    A adres rzeczywisty znasz ? Tak zeby mozna bylo przyjechac,
    popatrzyc, zmierzyc ?
    Bo ta pradnica to mi na jakas fantastyke wyglada ..

    J.

  • 27. Data: 2009-08-21 15:10:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HANA" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > na dole akumulatorek 36Ah
    > na dzialce lampy diodowe, i okap tez podswietlony diodami
    > ponoc zalatwia im to cale oswietlenie dziaki w nocy

    odwiedz ich ponownie za miesiac i spytaj kiedy ladowali akumulator.

    Ewentualnie wczesniej, ale z miernikiem.

    Jak tu grupowicze pisza - alternator bedzie mial problem z
    ladowaniem ponizej ~1000 rpm.

    J.

  • 28. Data: 2009-08-21 15:54:56
    Od: "bujnos" <b...@b...biz>

    Użytkownik "Zygmunt M. Zarzecki"
    <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.n
    a.com> napisał w
    wiadomości news:h6khd6$bu8$1@news.interia.pl...

    > Pisałem o maksymalnym prądzie, nie pisałem nic o obrotach.

    na allegrze jest sporo modyfikowanych silników od pralek, ostatnio nawet
    chińczycy sprzedają gotowce - od profilowanych aluminiowych i
    żywico-styropianowych śmigieł po prądnice, te ostatnie cięzkie i koszt
    przyesyłki pewnie zabójczy ale od kiedy temat modny, powatsje tego trochę i
    w europie, ceny ciągle spadają. na 120-300obr/min bardzo łatwo cos znaleźć,
    gorzej z odpowiednio wietrzną miejscówką :).

  • 29. Data: 2009-08-21 16:05:30
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Fri, 21 Aug 2009 17:10:08 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    >Ewentualnie wczesniej, ale z miernikiem.
    >
    >Jak tu grupowicze pisza - alternator bedzie mial problem z

    Mozeliwe. Ale autor tego artykulu tego nie wiedziel:

    http://www.icrepq.com/PONENCIAS/4.288.FERNANDEZ.pdf

    A.L.

  • 30. Data: 2009-08-21 17:04:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "A.L." <a...@a...com> napisał w wiadomości
    > On Fri, 21 Aug 2009 17:10:08 +0200, "J.F."
    >>
    > Mozeliwe. Ale autor tego artykulu tego nie wiedziel:
    > http://www.icrepq.com/PONENCIAS/4.288.FERNANDEZ.pdf

    Wiedzial, wiedzial, bo wykresy narysowal.

    jeden wymaga co najmniej 1500 rpm, drugi 1000, a trzeci o dziwo
    ponizej 400. Ale typu tego trzeciego nie podal.

    J.