    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: optoizolacja uart-a
    Date: Thu, 29 Feb 2024 22:04:17 +0100

    W dniu 2024-02-29 o 20:48, Mirek pisze:

    > No fajny 30ns załączenie, ale ja bym wolał DIP4 - podmieniam i się
    > cieszę, ale chyba się nie da.

    Bawiłem się transoptorami w latach 90-tych. Zrobiliśmy wtedy łączenie
    komputera z kontrolerami kontroli dostępu przez podłączenie do jednego
    portu COM 64 pętli prądowych (zasilanie samych pętli (20mA) było od
    strony kontrolerów a transoptory były przy tym COM (po 2 na każdą
    pętlę). Zasilanie ze złącza COM (ze wszystkich linii dawało się dostać
    razem rzędu pewne 6mA) wystarczyło aby zrobić wybieranie jednej z 64
    pętli i komunikację przez nią z prędkością 4800 przez skrętkę do 1200m.
    Z pomiarów wychodziło, że udało by się uzyskać 9600 (w drugą stronę dużo
    więcej), ale woleliśmy mieć zapas. Były instalacje, gdzie te 1200m w
    otwartym terenie faktycznie było wykorzystane i izolacja 4kV się
    sprawdzała nawet w czasie burzy.

    Opracowaliśmy też izolowane połączenie pętlami prądowymi COM-COM na
    odległość do 100m zasilające się z COMów.
    W wersji full duplex w obie pętle (tylko sygnały TXD i RXD) wrzucałem po
    2mA a w wersji półduplex (jedna wspólna pętla) wrzucałem w nią 4mA.
    Pozostałe 2mA zostawiałem sobie na budowę układów sterujących i
    wzmacniających. To po tej stronie co zasilanie pętli, po drugiej stronie
    mogłem bardziej poszaleć, bo całe 6mA było dla mnie.

    Z tego co pamiętam zależnie czy transoptor po stronie nadawczej czy
    odbiorczej udało mi się uzyskiwać prędkości 1100kbps/700kbps, ale nie
    pamiętam ile w którą stronę. Przy półduplex było w jedną ze stron
    znacznie gorzej (nie pamiętam ile, pewnie rzędu 100kbps).

    Gdybym miał normalne zasilanie i mógł dać więcej prądu w LEDy
    transoptorów uzyskałbym jeszcze większe prędkości, ale tak się złożyło,
    że wszystko co robiliśmy z transoptorami zasilało się z linii
    sygnałowych COMa :( .

    Moje wnioski były, że aby wydusić z transoptora co fabryka dała, trzeba
    zrobić taki schemat aby:
    - między stanami 0 a 1 napięcie między przewodami pętli nie musiało się
    dużo zmieniać (w fullduplex dawało się tak zrobić w obie strony a w
    półduplex w jedną ze stron było to niemożliwe i stąd w jedną stronę gorzej),
    - zasilanie fotodiody w transoptorze nie może być prosto podłączone do
    kolektora tranzystora bo transoptor szybki robi się wolny (dlatego
    szybkie mają więcej pinów).
    - na tym zasilaniu trzeba zapewnić stałe napięcie w trakcie przełączania
    (potem może sobie powoli płynąć - zasilałem tę diodę przez układ RC ze
    stosunkowo dużym R - chyba rzędu 200k),
    - należy nie dopuszczać do nasycania się tranzystora w transoptorze,
    - wzmacniacz sygnału z transoptora powinien być tak zrobiony, aby
    napięcie CE tranzystora w transoptorze nie zmieniało się zbytnio przy
    zmianie stanu 0/1 - czyli np. włączony między plus zasilania a bazę
    tranzystora npn z emiterem na minus zasilania (gdy zasilanie około 10V
    to napięcie CE tranzystora transoptora zmienia się między 9.3V a 10V (no
    i się nie nasyca),
    - ten sterowany tranzystor też nie powinien się nasycać (np. dioda
    Shottky między bazę a kolektor).

    Stosowaliśmy transoptory TLP112 i TLP114A.

    Pewnie się napisałem bez potrzeby...
    P.G.