  • 1. Data: 2024-02-29 19:48:33
    Temat: optoizolacja uart-a
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Popełniłem taki układ:
    https://tinyurl.com/28kbe7mu
    Na transoptorze PC817 ledwie wyciąga 9600 bodów - zbocza na wyjściu są
    okrągłe.
    Co tam powinienem wstawić?
    A może to nie transoptor jest winny - można tu coś poprawić?

    --
    Mirek

  • 2. Data: 2024-02-29 19:59:10
    Temat: Re: optoizolacja uart-a
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 29.02.2024 19:48, Mirek wrote:

    > Co tam powinienem wstawić?
    > A może to nie transoptor jest winny - można tu coś poprawić?

    Musi być optycznie?
    Ja izolację galwaniczną UART-a robiłem zawsze na układach ISO7021,
    ewentualnie podobnych ADUM. Nigdy nie miałem problemów przy prędkościach
    rzędu 115200bps, pewnie można by wyciągnąć więcej.
    Izolację optyczną stosowałem chyba tylko właśnie przy bardzo małych
    prędkościach, m.in. przy podpinaniu się do dalekopisów. ;)

  • 3. Data: 2024-02-29 20:07:22
    Od: Ceat <c...@a...net>

    W dniu 29.02.2024 o 19:48, Mirek pisze:
    > Popełniłem taki układ:
    > https://tinyurl.com/28kbe7mu
    > Na transoptorze PC817 ledwie wyciąga 9600 bodów - zbocza na wyjściu są
    > okrągłe.
    > Co tam powinienem wstawić?
    Może coś z serii PAI? https://www.tme.eu/pl/katalog/?queryPhrase=pai
    Tanie, szybkie...
    > A może to nie transoptor jest winny - można tu coś poprawić?

    Transoptor wolny, sterowanie w nasyceniu też, tu się wiele poprawić nie
    da...

  • 4. Data: 2024-02-29 20:10:19
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.02.2024 19:59, Atlantis wrote:
    > On 29.02.2024 19:48, Mirek wrote:

    > Musi być optycznie?

    Nie musi. Właściwie to w ogóle nie musi - to ma być taki pilot kablowy
    ~30m - nawet zasilanie będzie wspólne, ale nie mogłem przecież
    bezpośrednio spiąć piny procków, bo to raczej długo nie przeżyje,
    Ja mam już gotowe, zmontowane płytki - tylko na etapie dopracowywania
    programu chciałem puścić szybciej - nie da się.
    9600 spokojnie mi wystarcza, ale jak zobaczyłem na oscyloskopie jak to
    wygląda to już nie daje mi to spokoju.

    --
    Mirek

  • 5. Data: 2024-02-29 20:15:32
    Od: pytajacy <r...@p...fm>

> [...]
    > okrągłe.
    > Co tam powinienem wstawić?
    > A może to nie transoptor jest winny - można tu coś poprawić?

    Zamiast PC817 zastosuj 6N137.

  • 6. Data: 2024-02-29 20:48:59
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.02.2024 20:15, pytajacy wrote:

    > Zamiast PC817 zastosuj 6N137.

    No fajny 30ns załączenie, ale ja bym wolał DIP4 - podmieniam i się
    cieszę, ale chyba się nie da.

    --
    Mirek

  • 7. Data: 2024-02-29 21:25:46
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Co tam powinienem wstawić?

    Od wielu lat używam ADuM1402. Prędkość jest ograniczona jedynie ... UARTem.

  • 8. Data: 2024-02-29 22:04:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-02-29 o 20:48, Mirek pisze:

    > No fajny 30ns załączenie, ale ja bym wolał DIP4 - podmieniam i się
    > cieszę, ale chyba się nie da.

    Bawiłem się transoptorami w latach 90-tych. Zrobiliśmy wtedy łączenie
    komputera z kontrolerami kontroli dostępu przez podłączenie do jednego
    portu COM 64 pętli prądowych (zasilanie samych pętli (20mA) było od
    strony kontrolerów a transoptory były przy tym COM (po 2 na każdą
    pętlę). Zasilanie ze złącza COM (ze wszystkich linii dawało się dostać
    razem rzędu pewne 6mA) wystarczyło aby zrobić wybieranie jednej z 64
    pętli i komunikację przez nią z prędkością 4800 przez skrętkę do 1200m.
    Z pomiarów wychodziło, że udało by się uzyskać 9600 (w drugą stronę dużo
    więcej), ale woleliśmy mieć zapas. Były instalacje, gdzie te 1200m w
    otwartym terenie faktycznie było wykorzystane i izolacja 4kV się
    sprawdzała nawet w czasie burzy.

    Opracowaliśmy też izolowane połączenie pętlami prądowymi COM-COM na
    odległość do 100m zasilające się z COMów.
    W wersji full duplex w obie pętle (tylko sygnały TXD i RXD) wrzucałem po
    2mA a w wersji półduplex (jedna wspólna pętla) wrzucałem w nią 4mA.
    Pozostałe 2mA zostawiałem sobie na budowę układów sterujących i
    wzmacniających. To po tej stronie co zasilanie pętli, po drugiej stronie
    mogłem bardziej poszaleć, bo całe 6mA było dla mnie.

    Z tego co pamiętam zależnie czy transoptor po stronie nadawczej czy
    odbiorczej udało mi się uzyskiwać prędkości 1100kbps/700kbps, ale nie
    pamiętam ile w którą stronę. Przy półduplex było w jedną ze stron
    znacznie gorzej (nie pamiętam ile, pewnie rzędu 100kbps).

    Gdybym miał normalne zasilanie i mógł dać więcej prądu w LEDy
    transoptorów uzyskałbym jeszcze większe prędkości, ale tak się złożyło,
    że wszystko co robiliśmy z transoptorami zasilało się z linii
    sygnałowych COMa :( .

    Moje wnioski były, że aby wydusić z transoptora co fabryka dała, trzeba
    zrobić taki schemat aby:
    - między stanami 0 a 1 napięcie między przewodami pętli nie musiało się
    dużo zmieniać (w fullduplex dawało się tak zrobić w obie strony a w
    półduplex w jedną ze stron było to niemożliwe i stąd w jedną stronę gorzej),
    - zasilanie fotodiody w transoptorze nie może być prosto podłączone do
    kolektora tranzystora bo transoptor szybki robi się wolny (dlatego
    szybkie mają więcej pinów).
    - na tym zasilaniu trzeba zapewnić stałe napięcie w trakcie przełączania
    (potem może sobie powoli płynąć - zasilałem tę diodę przez układ RC ze
    stosunkowo dużym R - chyba rzędu 200k),
    - należy nie dopuszczać do nasycania się tranzystora w transoptorze,
    - wzmacniacz sygnału z transoptora powinien być tak zrobiony, aby
    napięcie CE tranzystora w transoptorze nie zmieniało się zbytnio przy
    zmianie stanu 0/1 - czyli np. włączony między plus zasilania a bazę
    tranzystora npn z emiterem na minus zasilania (gdy zasilanie około 10V
    to napięcie CE tranzystora transoptora zmienia się między 9.3V a 10V (no
    i się nie nasyca),
    - ten sterowany tranzystor też nie powinien się nasycać (np. dioda
    Shottky między bazę a kolektor).

    Stosowaliśmy transoptory TLP112 i TLP114A.

    Pewnie się napisałem bez potrzeby...
    P.G.

  • 9. Data: 2024-02-29 22:51:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 29.02.2024 o 22:04, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > - ten sterowany tranzystor też nie powinien się nasycać (np. dioda
    > Shottky między bazę a kolektor).
    >
    > Stosowaliśmy transoptory TLP112 i TLP114A.

    Nie, wszystko ok, dzięki temu szybko nie zginie a i może ktoś
    skorzysta, ciekawe informacje z tym nasycaniem, wydawałoby sie że teraz
    tranzystory są szybkie a tu jak widać trzeba nadal stosować sztuczki z
    lat 70-80'.

    --
    Janusz

  • 10. Data: 2024-02-29 22:54:31
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 29.02.2024 22:51, Janusz wrote:

    > Nie, wszystko ok, dzięki temu szybko nie zginie a i  może ktoś
    > skorzysta,

    AI może skorzysta ;)

    --
    Mirek