  • Data: 2021-09-19 13:15:13
    Temat: Re: pan od ZX Spectrum nie żyje
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    On 19/09/2021 11:50, Pawel "O'Pajak" wrote:

    > Nie wiem, jak w przypadku innych, ale do ZX Spectrum był dostępny
    > schemat. W tym dokładny opis "Edge connector". Kupowało się układ AY
    > 3-8910 i były 3 kanały generatora modulowane jak się chce.

    Brak układu dzwiękowego w standardzie niestety skutkowało brakiem jego
    obsługi w 90% gier i programów. Dopiero w Spectrum 128 dodali go na
    płycie ale to już był schyłek 8-bitowców w europie zachodniej.

    AY spoko ale dalej gorszy od Comodorowego SIDa.

    Port Joysticka tez problem bo dlatego że nie było go na płycie to ludzie
    dodawali osobne moduły w ten sposób powstało kilka standardów przez co
    programiści musieli implementować obsługę klawiatury i minimum 2 typy
    joysticków

    Grafika bardzo ograniczona poprzez brak spritów i tzw colour clash le o
    dziwo dawała niezłe resultaty i paleta kolorów dość ciekawa.

    Nie zmienia to faktu że Spectrum troche namieszał w europie (i w
    amerykach poprzez Timex)

    c.