  • 1. Data: 2021-09-16 23:00:07
    Temat: pan od ZX Spectrum nie żyje
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Sir Clive Sinclair: Computing pioneer dies aged 81

    https://www.bbc.co.uk/news/uk-58587521

    1940 - 2021

    --
    Piter

  • 2. Data: 2021-09-17 09:43:06
    Temat: Re: pan od ZX Spectrum nie żyje
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 16 Sep 2021 22:00:07 +0100, PiteR napisał(a):

    > Sir Clive Sinclair: Computing pioneer dies aged 81
    >
    > https://www.bbc.co.uk/news/uk-58587521
    >
    > 1940 - 2021

    skomputeryzowal kawalek swiata.

    dzieki Niemu komputery trafily pod strzechy ... czy to jednak Atari i
    Commodore byly pierwsze?

    J.

  • 3. Data: 2021-09-17 09:59:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    A ten od Amstrada jak się nazywał?
    Wymyślali inne rzeczy, jak minisamochodzik (spalinowy czy elektryczny?) - ponoć sie
    nie przyjął, bo w brytyjskim intensywnym ruchu
    taki niziutki samochodzik byłby niewidoczny dla np. kierowców autobusów.

    -----

  • 4. Data: 2021-09-17 10:15:05
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 17/09/2021 08:59, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > - ponoć sie nie przyjął, bo w brytyjskim intensywnym ruchu taki niziutki
    > samochodzik byłby niewidoczny dla np. kierowców autobusów.

    To właśnie Clive Sinclair wymyślal te wszystkie gadzety - włącznie z
    samochodzikiem elektrycznym Sinclair C5
    https://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_C5. Kolega ma C5 - jak tylko bede
    miał okazje to sie przejade ...

    Ten od Amstrada to Alan Michael Sugar ( stąd nazwa AMS - trading,
    skrócona późnniej do Amstrad)

    c.

  • 5. Data: 2021-09-17 10:26:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-17 o 09:43, J.F. pisze:

    > skomputeryzowal kawalek swiata.
    Nie tylko, zrobił z zespołem genialny kalkulator inżynierski za ułamek
    cenywtedy kosztujących.
    Czytałęm artykuł jak był zrobiony i jakie problemy musieli pokonać
    twórcy to naprawdę cud inżynieri.

    > dzieki Niemu komputery trafily pod strzechy ... czy to jednak Atari i
    > Commodore byly pierwsze?
    Tak, cytat
    "Clive Sinclair doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że jego debiut
    jest mocno opóźniony w stosunku do firm komputerowych z za oceanu,
    jednak dzięki temu miał możliwość przeanalizowania zalet i wad
    komputerów Commodore, Apple, Tandy i wielu innych producentów, by
    znaleźć jego zdaniem właściwą drogę do osiągnięcia sukcesu. "

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-09-17 10:52:48
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 17/09/2021 09:26, Janusz wrote:

> [...]
    > komputerów Commodore, Apple, Tandy i wielu innych producentów, by
    > znaleźć jego zdaniem właściwą drogę do osiągnięcia sukcesu. "

    Atari to '79, Commodore 64 chyba '82 - '83

    Niedawno pojawił sie też ciekawy filmik o Ferranti, producencie sławnego
    ULA do spektruma, dzięki któremu cene udało się zbić do minimum (no i
    użyciu w połowie uszkodzonych kości RAM)

    https://youtu.be/XJtCXMESWag

    same ULA to na prawde ciekawy kawałek historii:

    https://archive.org/details/FerrantiQ.RefULA1984/pag
    e/n3/mode/1up
    https://archive.org/details/FerrantiULA2000SeriesDat
    asheet/mode/2up
    https://datasheet.datasheetarchive.com/originals/sca
    ns/Scans-002/Scans-0052254.pdf

    c.

  • 7. Data: 2021-09-17 11:43:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Sep 2021 09:52:48 +0100, Cezar wrote:
> [...]

    Czy taki genialny ... wykorzystali gotowy chip kalkulatorowy,
    okrajajac funkcjonalnosc do minimum, bo im pamieci brakowalo.
    Taki bieda-kalkulator naukowy dla studentow wyszedl.

    > Atari to '79, Commodore 64 chyba '82 - '83

    Atari mialo kilka modeli, Commodore tez - przed C64.
    Nie wiem - za kiepskie, czy za drogie - bo chyba slabo
    rozpowszechnione.
    A Sinclair zaczal z ZX80.

    J.

  • 8. Data: 2021-09-17 13:04:58
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 17/09/2021 10:26, Janusz wrote:
    > Nie tylko, zrobił z zespołem genialny kalkulator inżynierski za ułamek
    > cenywtedy kosztujących.

    http://files.righto.com/calculator/sinclair_scientif
    ic_simulator.html

  • 9. Data: 2021-09-17 18:18:40
    Od: K <n...@e...com>

    On 17/09/2021 08:43, J.F. wrote:

    > skomputeryzowal kawalek swiata.
    >
    > dzieki Niemu komputery trafily pod strzechy ... czy to jednak Atari i
    > Commodore byly pierwsze?
    >
    > J.

    Nie sam, pracowal z https://en.wikipedia.org/wiki/Jim_Westwood. Mialem
    okazje poznac kilka lat temu.

  • 10. Data: 2021-09-17 19:27:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-17 o 11:43, J.F pisze:

    > Czy taki genialny ... wykorzystali gotowy chip kalkulatorowy,
    > okrajajac funkcjonalnosc do minimum, bo im pamieci brakowalo.
    No raczej odwrotnie, czip był 4 działaniowym kalkulatorem a on zrobił na
    nim jeszcze 4 funkcje trygonometryczne i 2 logarytmiczne.

    > Taki bieda-kalkulator naukowy dla studentow wyszedl.
    Dla nich był w sam raz, i ceną i możliwościami i dokładnością.

    --
    Janusz