  • Data: 2023-01-26 16:57:14
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 18 Jan 2023 00:27:37 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Miałem wrażenie, że on to zbliżył tak, jak się dało, ale nie wiem.

    Owszem, ale jego detektor ma tez grubosc.
    I nie wiesz, gdzie tam w srodku rurka GM,
    a moze scyntylator nie rurka ..

    > Wszyscy wiedzą, że takie promieniowanie powoduje zaciemnienie filmu.
    > Pytanie w jakim stopniu. Google "When Kodak Accidentally Discovered
    > A-Bomb Testing". Co prawda film rentgenowski jest pewnie czulszy od
    > Kodak Gold 100.

    Becquerell zwykla "klisze fotograficzną" zaczernil uranem.

    > W sieci można znaleźć obrazki, na których w latach 50 skażenie w USA
    > dochodziło miejscami do kilkanastu rad, a typowo było to kilka radów
    > - co przypuszczalnie odpowiada kilku mSv rocznie, czyli mniej-więcej
    > pewnie poziomowi promieniowania w okolicach naświetlanej klatki
    > w tamtym aparacie.

    > Tak się tego raczej nie przelicza, promieniowanie się "nie rozkłada"
    > na masę ciała tak jak np. etanol.

    nos napromieniowany, ale krew przez nos tez plynie ...

    I co w zasadzie miernik/dozymetr pokazuje?
    Ze jakby w miejscu dektektora byl np palec, to by otrzymal dawke
    w przeliczeniu iles tam J/kg i palec by obumarl?

    > Wyobrażam sobie.

    Ale zwykłe "rozpraszanie energii", czy tłumienie przez powietrze sie
    objawilo?

    J.