  • Data: 2023-01-27 23:27:08
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Owszem, ale jego detektor ma tez grubosc.
    > I nie wiesz, gdzie tam w srodku rurka GM,
    > a moze scyntylator nie rurka ..

    Raczej G-M, i raczej jak najbliżej obudowy.
    Chyba że to tylko gamma, no to mooże nieco w środku, ale po co miałoby
    tak być, to nie wiem.
    Ale może to dlatego, że wszystkie używane przeze mnie urządzenia mają
    detektor "na wierzchu" (tzn. z tyłu raczej).

    > I co w zasadzie miernik/dozymetr pokazuje?
    > Ze jakby w miejscu dektektora byl np palec, to by otrzymal dawke
    > w przeliczeniu iles tam J/kg i palec by obumarl?

    Że jakbyś był narażony równomiernie, to byś dostał tyle czy ileś.
    Natomiast to się słabo przelicza na źródła punktowe.

    > Ale zwykłe "rozpraszanie energii", czy tłumienie przez powietrze sie
    > objawilo?

    Przy gamma, w szczególności tych nieco bardziej energetycznych,
    najważniejsza jest odległość. Powietrze to raczej nie - potrzeba jakichś
    centymetrów ołowiu, żeby zredukować np. 10 czy 100 razy.
    --
    Krzysztof Hałasa