  • Data: 2023-01-18 00:27:37
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > IMO - srednica soczewki, rozmiar detektora i odleglosc byla w tym
    > filmie podobna.

    Miałem wrażenie, że on to zbliżył tak, jak się dało, ale nie wiem.

    > Ale Ty o zagrozeniu dla czlowieka, a ja o filmie.
    > Film przed tylną scianką korpusu, ktora alfe i bete chyba dobrze
    > tlumi.

    Wszyscy wiedzą, że takie promieniowanie powoduje zaciemnienie filmu.
    Pytanie w jakim stopniu. Google "When Kodak Accidentally Discovered
    A-Bomb Testing". Co prawda film rentgenowski jest pewnie czulszy od
    Kodak Gold 100.
    W sieci można znaleźć obrazki, na których w latach 50 skażenie w USA
    dochodziło miejscami do kilkanastu rad, a typowo było to kilka radów
    - co przypuszczalnie odpowiada kilku mSv rocznie, czyli mniej-więcej
    pewnie poziomowi promieniowania w okolicach naświetlanej klatki
    w tamtym aparacie.

    > No wlasnie - chcesz przeliczac dawke na cale cialo, czy oczy i nos sa
    > narazone zgodnie z pomiarem przez niewieki/punktowy detektor

    Tak się tego raczej nie przelicza, promieniowanie się "nie rozkłada"
    na masę ciała tak jak np. etanol.

    > jak detektor byl dalej od obiektywu, to tak jakby tych 420cpm nie
    > bylo.

    Wyobrażam sobie.
    --
    Krzysztof Hałasa