    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    <tcjhf6$o25$1@gioia.aioe.org> <l1iHK.754096$Gx85.593119@fx07.ams1>
    <tckva3$1v3q$1@gioia.aioe.org>
    <1...@4...net>
    <tcqnl2$111n$1@gioia.aioe.org>
    <a...@g...com>
    <5dfmdw83i09x$.ko3aua8q5alk.dlg@40tude.net>
    <3...@g...com>
    <195otiq1rh2fh$.6mzs7yrego0s.dlg@40tude.net>
    <c88IK.1351560$i8Z9.140268@fx09.ams1>
    <axdpkzafvkkf.1qpimpl02a71z$.dlg@40tude.net>
    <KTkIK.1351605$i8Z9.861970@fx09.ams1>
    <aowwzca8t055.18xq8d3a2vl0q$.dlg@40tude.net>
    Date: Tue, 09 Aug 2022 13:22:03 GMT

    On 2022-08-09, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    k)
    >>> https://pol.grandado.com/products/nostalgiczny-czarn
    y-klasyczny-vintage-antyczny-telefon-jakosci-mechani
    czny

    > Ok, ale takie radyjko z żebrowaniem, telefon czy inne żelazko: jaki typ
    > formy?
    > Może robiono kokil czy używano jakichś innych metod traconego wosku?
    > Ale wtedy często forma jest jednorazowa - do produkcji seryjnej się nie
    > nadaje.
    >
    > Albo by się trzeba spytać Felczyńskich - oni też różne fikuśne i
    > skomplikowane wzory robią, tyle, że tam jest "płaskorzeźba".

    To są już lata 30-50 ubiegłego wieku, przecież CNC to stosunkowo
    niedawny wynalazek. Nie robiono wcześniej metalowych form? :) Po prostu
    więcej pierniczenia i tyle. Zresztą można zrobić pozytyw z jakiegoś
    "piasku"/gliny, zatopić w metalu, wykruszyć piasek i obrobić negatyw.

    --
    Marcin