  • Data: 2021-09-03 20:21:20
    Temat: Re: rzadki bład w programie w C++
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Wniosek z tego można chyba wyciągnąć taki, że to, co robimy
    > (programowanie, albo szerzej - tworzenie pionowych dokumentów) jest
    > wbrew naszej naturze. I jak tu żyć?

    To zależy. To, że program "wykonuje się" z góry na dół to tylko jedna z możliwych
    konwencji. Dlaczego stała się popularna? No nie wiem, bo np. dawno temu drukowano
    programy na papierze? I to jeszcze takim składanym, na krótszym boku, z dziurkowanym
    marginesem wzdłuż całej paczki?
    Program dla szkolnej maszyny Turinga to cienka długa taśma. Może być poziomo. Albo na
    rolce.
    Ale już program zapisany jako model w jakiejś graficznej formie bardzo naturalnie
    wygląda od lewej (wejścia) do prawej (wyjścia). To jest też popularna konwencja w
    schematach elektronicznych. Czy taki model będzie bardziej pionowy, czy poziomy,
    zależy od wielu czynników, ale zdecydowanie to, co mamy teraz z kodem źródłowym to
    chwilowa anomalia a nie ponadczasowy pewnik.

    Albo wyobraź sobie, że plik źródłowy nie leci ciurkiem od góry do dołu, funkcja po
    funkcji, tylko np. ma osobne kolumny. I każdą funkcję w osobnym pliku (to jest nawet
    teraz tu i ówdzie obowiązującym standardem kodowania). Niech będzie, że tekstowe, ale
    w kilku kolumnach. Np. w każdej kolumnie osobno: parametry, pre-conditions, zmienne
    lokalne, reguły przetwarzania, post-conditions. Ładnie by to wyglądało.

    To, że piszemy kod źródłowy jak by to był papier toaletowy to tylko nasza wina. Nie
    jest to w żadnym razie jakaś inherentna cecha programowania w ogóle.