    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: ssd sata vs nvme
    Date: Sat, 02 Jan 2021 01:36:39 +0100

    Wcale nie przypadkiem, dnia Fri, 1 Jan 2021 22:06:28 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rso2sl$l0f$1@dont-email.me>
    od ToMasz <t...@p...fm.com.pl> :
    >witam
    >przydał by mi się większy dysk ssd. po ostatnim wątku dotyczącym dysków
    >nvme, zastanawiam sie nad porównaniem dysków sata i nvme. wg danych
    >producenta, nvme jest 3-5 razy szybszy. tendencyjne testy, czy
    >rzeczywiście tak jest? Próbowałem porównać markowego ssd sata do adata
    >nvme, ale nie portrafię. niby banał, ale 3 lata różnicy w dacie
    >produkcji, powodują że wykorzystano inne narzędzia do testowania. za
    >mało wiem, żeby coś mądrego z nich wywnioskować. pytanie do tych osób
    >które mają nvme. czy jest widoczna róznica, przyrost prędkości po
> [...]

    Podstawowa kwestia, dla responsywności systemu liczą się małe transfery o rozmiarze
    4K z
    kolejkami QD1, QD2 i QD4, Anandtech to ładnie podaje przy testach:
    https://www.anandtech.com/show/14601/the-kingston-kc
    2000-ssd-review/5

    Dla wielkich plików transfery mogą być spore przez pewien czas, a po zapełnieniu pSLC
    cache robi się tragedia(kilkukrotny spadek,na wykresach to widać, najgorszy to 660p
    Intela, QLC):
    https://www.anandtech.com/show/14601/the-kingston-kc
    2000-ssd-review/8

    Oczywiście widać różnicę na plus(sama magistrala sporo daje), ale trzeba wybrać sobie
    dysk, który jest dobry dla małych, a przy dużych transferach po pewnym czasie nie
    robi
    się wolny jak standardowy HDD(czyli generalnie unikać dysków QLC, bo te dyski średnio
    nadają się na dyski systemowe), jeszcze przykłady:

    https://www.anandtech.com/show/16310/the-corsair-mp4
    00-1tb-qlc-nvme-ssd-review/4
    https://www.anandtech.com/show/16310/the-corsair-mp4
    00-1tb-qlc-nvme-ssd-review/2

    No i trzeba brać pod uwagę system, W10/W8.1 NVME obsługuje natywnie, W7 wymaga
    sterownika, a instalacja W7 na nowszych płytach/procesorach może być mocno
    upierdliwa(lub
    wykluczona).