    From: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: ssd sata vs nvme
    Date: Sat, 02 Jan 2021 12:51:38 +0100

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 2 Jan 2021 09:52:08 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rspc7p$r2q$1@dont-email.me>
    od ToMasz <t...@p...fm.com.pl> :

    >linux i ma to być dysk systemowy
    >qlc - wykluczyłem na samym początku
    >tlc już się boję, ale dają gwarancje na 5 lat
    >mlc - jest JEDEN model samsung evo 860 SATA. Warto go mimo wszystko
    >kupić za te mlc? żadnych dużych plików nie kopiuję. fotki mi się mogą
    >otwierać raz na sekundę - i tak nie zobaczę co na nich jest. pytanie o
    >sata/nvme jest dla tego, że skoro w cenach jest nie wielka różnica, to
    >po co wogóle produkujemy/sprzedajemy sata (do PC)?

    Dużo ludzi ma laptopy czy desktopy z SATA, więc się przydaje.

    >Wiadomo że drogie dyski są lepsze, nie zwalniaja po zapełnieniu, radzą
    >sobie lepiej z małymi plikami... tylko że ja celowałem w 250giga, za
    >niecałe 200zł. sprytny sprzedawca podsunął informacje że za dodatkowe
    >250giga dopłacę tyko 80zł. no dobra pomyślałem i "bujam" się już po
    >okolicach 300-350zł a te lepsze (na wykresach) kosztują 450-600zł.
    >Warto aż tyle dopłacać osobie która na piewszym miejscu stawia trwałość
    >i niezawodność (60 miesięcy gwarancji)
    >SAMSUNG SSD 970 EVO 500 GB nvme 349zł czy evo 860 sata mlc za 315zł?
    >Albo coś innego polećcie proszę w tych okolicach cenowych

    Evo 860 to TLC(oba są TLC), ja bym brał NVME 970 EVO, ewentualnie EVO Plus(odrobinę
    wydajniejszy), ale z radiatorem lub wymuszonym owiewem z małego wentylatora.
    Sata, moim zdaniem, to tylko wtedy, kiedy ktoś nie ma innego wyboru, jeśli jest
    możliwość
    instalacji NVME, to tylko NVME.