    Subject: Re: stal "premium"
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    <a...@g...com>
    <5eda55c1$0$17346$65785112@news.neostrada.pl>
    <1...@g...com>
    <a1ykfjmw9eem$.3f1qawofjpoz$.dlg@40tude.net>
    <3...@g...com>
    <5ede04b5$0$17364$65785112@news.neostrada.pl>
    <5edf1e52$0$546$65785112@news.neostrada.pl>
    <5edf554c$0$17343$65785112@news.neostrada.pl>
    <5edf64bf$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <5edf7d9d$0$17341$65785112@news.neostrada.pl>
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Tue, 9 Jun 2020 14:55:27 +0200

    W dniu 2020-06-09 o 14:16, J.F. pisze:
    > UĹźytkownik "cef"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    des&sxsrf=ALeKk01Beq6GaYzoiKYPmA3HYax8oO40EQ:1591680
    474582&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjnzKHq__
    PpAhUyxosKHRJpAC8Q_AUoAXoECAsQAw&biw=1280&bih=587&dp
    r=1.5

    > Czyli prawdziwy weglik na elementy skrawajace lepszy :-)

    Zależy do wielu czynników do czego jest lepszy.
    Nadal jest sporo narzędzi skrawających ze zwykłego HSS
    (również w produkcji seryjnej)

    > Ale w tym momencie, to mnie te "noĹźyki" zastanawiaja.
    > To jak rozumiem sa wymienne elementy skrawajace do jakis wiekszych glowic ?

    Tak, ale nie porównuj tego z płytkami wymiennymi tradycyjnymi z węglika.
    To zupełnie inna kategoria narzędzi.
    https://www.youtube.com/watch?v=KhyvvLbhos8
    Tutaj min 1.05 są prawdopodonie duże nożyki z wkładkami może z węglika-
    od 1.27 praca podobnej głowicy - choć tu szczycą się tym, że to
    największe na świecie

    > To by wychodzilo, ze PM niewiele ustepuje prawdziwym weglikom, skoro
    > takie cuda robia.

    Raczej powiedziałbym, że PM jest lepszy nieco od HSS skoro
    go zastępuje, bo jest to po prostu lepsza odmiana stali szybkotnącej.
    Natomiast same własności skrawające węglika okazują się najczęściej
    niewystarczające jeśli weźmie się pod uwagę technologię wykonania
    narzędzi o takich kształtach i cenę materiału.
    Choć frezy ślimakowe już się robi z pełnego węglika - to już walka z
    produktywnością.

    > Czy to moze do obrobki jakiegos specyficznego materialu, gdzie roznica
    > juz nie taka wielka ?

    Zarejestruj podstawowe różnice pomiędzy zwykłą stalą szybkotnącą
    a węglikiem i różnice w technologii wykonania, to będziesz
    wiedział kiedy się opłaci węglik a kiedy nie.