  • 1. Data: 2020-06-02 11:52:51
    Temat: stal "premium"
    Od: robot <r...@o...pl>

    Ciekawi mnie czemu drogie stale są drogie.
    Mama na myśli tego typu:

    ZDP 189
    M390
    CPM-M4
    Elmax
    VG-10

    Czy chodzi o to, że technologia ich wytwarzania jest droga,
    czy same składniki są jakieś trudno dostępne.
    Patenty?
    A może jeszcze inny czynnik odgrywa tu rolę?

  • 2. Data: 2020-06-02 13:09:42
    Temat: Re: stal "premium"
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >czy same składniki są jakieś trudno dostępne.
    >Patenty?
    >A może jeszcze inny czynnik odgrywa tu rolę?

    Jesli chodzi o ZDP189, to zawiera 20% chromu.
    Wiec skladniki drogie.
    Cene musisz porownywac z jakas dobra nierdzewka.

    Dalej mozna cos wyszukac, ze to "powder steel" ... wiec chyba i
    produkcja droga.

    Dodaj byc moze patenty z tym zwiazane, mala popularnosc - i wychodzi
    wysoka cena w Polsce.

    I byc moze sporo w tym marketingu - w sensie, "my to robimy, to jest
    najlepsza stal, ktora musi tyle kosztowac".
    No i kosztuje, a klient placi :-)

    A czy to lepsze od dobrze dobranej popularnej nierdzewki ...

    P.S. alez tego narobili
    https://gearjunkie.com/common-knife-blade-steels

  • 3. Data: 2020-06-02 16:05:33
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 2 czerwca 2020 17:52:54 UTC+8 użytkownik robot napisał:
> [...]
    > czy same składniki są jakieś trudno dostępne.
    > Patenty?
    > A może jeszcze inny czynnik odgrywa tu rolę?

    Marża końcowego produktu. Jak blacha 201 idzie na garnki produkowane przy marży w
    okolicach zera, w miejscu w którym zatrudnia się dzieci za miskę ryżu, to tej blachy
    nie da się sprzedać drogo. Ale można sprzedać dużo, jak się umie ją tanio wytworzyć i
    rozdystrybuować. Natomiast blacha na gadgety może kosztować dowolną ilość monet, bo
    gadgety zawsze pójdą za wysoką cenę. Tyle że takiej blachy sprzedasz jedną paletę w
    rok.

  • 4. Data: 2020-06-02 16:20:08
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-02 o 13:09, J.F. pisze:
    > Użytkownik "robot"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Jesli chodzi o ZDP189, to zawiera 20% chromu.
    > Wiec skladniki drogie.
    > Cene musisz porownywac z jakas dobra nierdzewka.

    Same składniki nie uczynią tej stali jakoś dramatycznie droższej
    od zwykłej nierdzewki. Nie wiem skąd nazwa "premium",
    ale to raczej stale specjalne zawierające swoje właściwości
    pomiędzy klasycznymi narzędziowymi (do szybkotnących włącznie)
    a nierdzewnymi. Nie sprawdzałem wszystkich - do jakiej grupy należą -
    ale to widać po składzie.
    > Dalej mozna cos wyszukac, ze to "powder steel" ... wiec chyba i
    > produkcja droga.

    Metalurgia proszków jest już dość powszechna tam gdzie daje dobre rezultaty
    czyli w stalach narzędziowych czy szybkotnących właśnie.
    Tani to i tak nie jest, ale bardziej chyba decydują technologiczne
    niuanse umożliwiające
    skorzystanie z konkretnej własności stali.

> [...]
    > najlepsza stal, ktora musi tyle kosztowac".
    > No i kosztuje, a klient placi :-)
    >
    > A czy to lepsze od dobrze dobranej popularnej nierdzewki ...

    Do "wyklepania" amatorskiego nożyka to wystarczy zwykła 4H13,
    do bardziej subtelnych narzędzi są inne wymagania.
    Albo ważna jest jakaś konkretna własność stali i ona zależy
    od dodatków, ich rozmieszczenia, technologii itp.

  • 5. Data: 2020-06-02 16:53:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    > Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Same składniki nie uczynią tej stali jakoś dramatycznie droższej

    Owszem, ale musisz brac nierdzewke a nie "zwykłą stal".

    A ile one kosztuja ?

    >Metalurgia proszków jest już dość powszechna tam gdzie daje dobre
    >rezultaty
    >czyli w stalach narzędziowych czy szybkotnących właśnie.

    Narzedzia z proszkow ? To widac sie nie znam :-)

    Ale tak jeszcze patrze na ten ZDP ... 3% wegla.
    "zwykla nierdzewka" to chyba ma bardzo malo wegla ... moze to jest
    sztuka zrobic taka stal.

> [...]
    >Albo ważna jest jakaś konkretna własność stali i ona zależy
    >od dodatków, ich rozmieszczenia, technologii itp.

    Ja tam widze ze google sie skupia na nozach ... dla amatorow.

    Jesli klient jest gotow zaplacic 1000zl za noz, to trzeba mu
    powiedziec, ze to jest ze super stali, a nie ze zwyklej nierdzewki :-)

    A czy te noze jakies lepsze ... nie wiem :-)

    J.

  • 6. Data: 2020-06-02 17:09:14
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    > Ja tam widze ze google sie skupia na nozach ... dla amatorow.

    W takiej żyjesz bańce informacyjnej. Idź na alibabę i popatrz czym się tam handluje.

  • 7. Data: 2020-06-02 17:19:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-02 o 16:53, J.F. pisze:

    > Owszem, ale musisz brac nierdzewke a nie "zwykłą stal".
    >
    > A ile one kosztuja ?

    Nie decydują same składniki.
    W gatunku np. 0H18N9 blacha i walcówka/cięte płaskowniki są po 10zł/kg,
    pręty okrągłe czy sześciokąty ciągnione po ok 14 zł/kg
    a już płaskownik ciągniony ma cenę rzędu 30zł/kg.
    Ostatnio kupowałem rurkę jakąś, to było 50zł/kg
    a materiał cały czas ten sam.

    > Narzedzia z proszkow ? To widac sie nie znam :-)

    Może nie kojarzysz, a pewnie widzisz czasem oznaczenie PM na narzędziach
    Zapewne wiesz jak się robi węgliki spiekane,
    to prawie ta sama technologia.

    > Ale tak jeszcze patrze na ten ZDP ... 3% wegla.
    > "zwykla nierdzewka" to chyba ma bardzo malo wegla ... moze to jest
    > sztuka zrobic taka stal.

    Sztuką jest tak zrobić, żeby ten węgiel - tu ok 1,9-2% nie zabrał chromu
    do węglików i z jej nierdzewności niewiele może zostać.
    Głównym powodem stosowania stali proszkowych
    jest jednorodność składu.

  • 8. Data: 2020-06-02 18:53:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >W takiej żyjesz bańce informacyjnej. Idź na alibabę i popatrz czym
    >się tam handluje.

    Jak wpisalem "ZDP189", to nic nie znalazlo.
    A "ZDP 189" to cos tam wyskoczylo.
    Np.
    https://www.alibaba.com/product-detail/Save30-zdp-18
    9-steel-bar_62368958827.html

    Naciaganie? Produkt ekwiwalentny ?

    No nadal trudno powiedziec, czy ten gatunek taki drogi, i do czego sie
    tak swietnie nadaje :-)

    J.

  • 9. Data: 2020-06-02 18:59:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    > a już płaskownik ciągniony ma cenę rzędu 30zł/kg.
    >Ostatnio kupowałem rurkę jakąś, to było 50zł/kg

    Nie mowie nie, tylko ze chrom jest drogi, a zelazo tanie.

    Nawiasem mowiac - ceny powyzej niekoniecznie musza wynikac z
    trudnosci/kosztow produkcji,
    mogles sie po prostu nadziac na ceny detaliczne.

    >Może nie kojarzysz, a pewnie widzisz czasem oznaczenie PM na
    >narzędziach
    >Zapewne wiesz jak się robi węgliki spiekane,
    >to prawie ta sama technologia.

    Wegliki spiekane to co innego.
    Swoje zalety maja, a innej mozliwosci wykonania ... chyba nie ma.

    Jakiego rodzaju narzedzia robia z proszku stalowego ?
    Nie da sie tego zrobic inaczej, lepiej ?

    No to masz odpowiedz - to tez kosztuje.

    J.

  • 10. Data: 2020-06-02 21:11:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-06-02 o 18:59, J.F. pisze:

    > Nie mowie nie, tylko ze chrom jest drogi, a zelazo tanie.
    >
    > Nawiasem mowiac - ceny powyzej niekoniecznie musza wynikac z
    > trudnosci/kosztow produkcji,
    > mogles sie po prostu nadziac na ceny detaliczne.

    Kupuję w kilku miejscach i proporcje dla tych
    wyrobów wszędzie są takie same.

    > Wegliki spiekane to co innego.
    > Swoje zalety maja, a innej mozliwosci wykonania ... chyba nie ma.
    >
    > Jakiego rodzaju narzedzia robia z proszku stalowego ?

    To jest po prostu technologia spieku.
    Sporo robi się narzędzi skrawających w tej technologii -
    zwykłych frezów, frezów bardziej specjalistycznych np do uzębień.
    W przypadku stali szybkotnących rozmieszczenie i wielkość
    węglików ma istotne znaczenie dla żywotności narzędzi
    (odporność na ścieranie, brak stref obnizonej twardości) - kiedyś
    dostarczaliśmy nożyki do głowic nacinających uzębienia i przy dużych
    modułach jak było do wykopania
    sporo materiału, to nożyki z normalnej HSS słabo się sprawdzały:
    albo zbyt szybko się tępiły albo były
    mniej sztywne albo miały partie z wadami typu odwęglenia (ubytki twardości)
    i nie dało się stabilnie i powtarzalnie prowadzić procesu.
    Ale jest też w handlu sporo stali narzędziowych proszkowych na formy czy
    wykrojniki,
    więc tam pewnie też jakaś jednorodność własności, wytrzymałość
    zmęczeniowa czy powtarzalność procesów jest istotna, ale nie znam dobrze
    tej branży.

    > Nie da sie tego zrobic inaczej, lepiej ?

    Na razie wymyślili to.