    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: transformator elektroniczny
    Date: Tue, 27 Dec 2011 22:10:33 +0000 (UTC)

    Pan Mario napisał:

    > Po co? Żarówce wszystko jedno czy zasilana zwykłą sinusoidą 50hz czy
    > wyprostowaną sinusoidą czy napięciem stałym. I tak się wygładzi na
    > bezwładności cieplnej żarnika.

    Może i pytanie było głupie, ale odpowiedź wcale nie jest taka prosta.
    Jeśli to faktycznie jest wyprostowana sinusoida 230V poszatkowana
    jakimś kluczem, to podłączenie na wyjściu kondensatora spowoduje, że
    naładuje się on do pełnego napięcia szczytowego sieci. Nie wygląda to
    bezpiecznie. Pocieszające jest to, że ten wynalazek zdaje się nie ruszy
    bez rezystancyjnego obciążenia. Lepiej by było szatkować niewyprostowaną
    sinusoidę (co oznacza mniej więcej tyle, że cały układ musiałby być
    zdublowany).

    --
    Jarek