  • 11. Data: 2023-04-27 16:42:40
    Temat: Re: transformatorówka zdz75/45 a esd
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Apr 2023 20:37:12 +0100, PiteR wrote:
    > Czy transformatorówka zdecydowanie niszczy
    > płytki? silnym polem? sika przepięciami?

    Raczej przegrzewaniem.

    > Czy tylko nie wygląda profesjonalnie w ręku Łukaszy z R&D?
    > Jaka jest prawda?

    SMD czy BGA nie polutujesz.

    J.

  • 12. Data: 2023-04-27 16:45:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 12:33:18 +0100, PiteR wrote:
    > in <news:u2dgbd$1s48t$1@dont-email.me>

    > Czyli można przyjąc, że to problem w psychice moich przełożonych.
    >
    > Jest do podmiany kilka sztuk LM75A w obudowie 8 nózkowej.
    > Zrobiłbym to w dwa kiwnięcia ogonem ale niech się męczą stozkowym
    > grotem :)

    Skoro kilka, to rozgrzanie "zwykłej" lutownicy nie jest problemem.
    A lutuje się imo przyjmniej.

    Gorzej z rozlutowaniem.
    Jaką masz na to technikę ?

    J.

  • 13. Data: 2023-04-27 20:44:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 27.04.2023 o 16:42, J.F pisze:
    [...]
    > SMD czy BGA nie polutujesz.

    Założysz się?

    P.P.

  • 14. Data: 2023-04-27 20:53:44
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 26.04.2023 o 21:37, PiteR pisze:
    > Czy transformatorówka zdecydowanie niszczy
    > płytki? silnym polem? sika przepięciami?
    >
    > Czy tylko nie wygląda profesjonalnie w ręku Łukaszy z R&D?
    >
    > Jaka jest prawda?

    W tytule napisałeś ESD. Przy transformatorówce jest tak samo jak przy
    grzałkowej. Dorobiłem sobie nawet śrubkę przy grocie transformatorówki
    aby podłączyć uziemienie przez opornik 1M (czy to jest wygodne, to inna
    sprawa), i jeśli przestrzegasz zasad ESD, to niczego nie spieprzysz. Ale
    jeśli masz te zasady w głębokim poważaniu, to spieprzysz niezależnie od
    rodzaju lutownicy. Co ciekawe, na przykład TLC271 lutowane z
    lekceważeniem wszelkich zasad działają poprawnie w większości
    zastosowań. Dramat zaczyna się przy dużych opornościach.

    Paweł

  • 15. Data: 2023-04-28 00:32:50
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 27.04.2023 o 16:42, J.F pisze:

    > SMD czy BGA nie polutujesz.

    A niby dlaczego? Nawet nie wiesz jak wygląda precyzyjnie wykonany grot
    DIY z kawałka miedzianego drutu :D To co prawda nie jest "grot" to jest
    zaliczane do sztuki jubilerskiej :]
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 16. Data: 2023-04-28 02:10:12
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > Czy transformatorówka zdecydowanie niszczy
    > płytki? silnym polem? sika przepięciami?

    Nigdy niczego nie zepsułem, ale zdarzyło się, że się grot przepalił i
    sikał w lut iskrami.

    --
    Idzie niedźwiedź przez łączkę i widzi zajączka.
    - Te, zając, skocz po papierosy!

  • 17. Data: 2023-04-28 08:42:31
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Fri, 28 Apr 2023 00:10:12 -0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
    napisał:

    > Nigdy niczego nie zepsułem, ale zdarzyło się, że się grot przepalił i
    > sikał w lut iskrami.

    Wtedy się te dwa druty skręcało i jechało dalej :) No, chyba że była
    precyzyjna robota.

    --
    Jacek

  • 18. Data: 2023-04-28 11:48:01
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek <j...@g...pl> wrote:

    > Wtedy się te dwa druty skręcało i jechało dalej :) No, chyba że była
    > precyzyjna robota.

    Mam w szufladzie ze 20 grotów ze srebrzanki (kupnych), więc po prostu
    zmieniam :)

    --
    Na jednej z uczelni student podchodzil do egzaminu w sesji
    zerowej. Bardzo mu zalezalo na wczesniejszym terminie, ale tez nie

  • 19. Data: 2023-04-28 13:20:28
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Fri, 28 Apr 2023 09:48:01 -0000 (UTC), użytkownik Arnold Ziffel
    napisał:

    > Mam w szufladzie ze 20 grotów ze srebrzanki (kupnych), więc po prostu
    > zmieniam :)

    Widać młody jesteś. Kiedy zaczynałem przygodę z transformatorówką żadnych
    sklepów z grotami czy w ogóle częściami nie było.
    Przypomniał mi się dowcip z początków transformacji:
    -Synku, kiedyś w sklepach to tylko ocet i zapałki były.
    -No, tata, weź nie ściemniaj, w carrefourze tylko ocet i zapałki??

    --
    Jacek

  • 20. Data: 2023-04-28 13:47:30
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Jacek napisał(a):

    > Widać młody jesteś. Kiedy zaczynałem przygodę z transformatorówką żadnych
    > sklepów z grotami czy w ogóle częściami nie było.
    > Przypomniał mi się dowcip z początków transformacji:

    https://ramar24.pl/Lutownica-z-PRL-mala-40W-3-nowe-g
    roty-Z-WOJSKA-p87057
    Nawet groty żelazowane. Nie wiem czy prod. PRyLoska.
    Zaś na końcówce l. 80 pamiętam min. 10 sklepów w wajśawce + giełdę i hurtowników.

    > -Synku, kiedyś w sklepach to tylko ocet i zapałki były.
    > -No, tata, weź nie ściemniaj, w carrefourze tylko ocet i zapałki??

    Przez 40 lat piliśta ocet i jak żeśta urośli!
    Dziś mata handel poza własną kontrolą i zachodkowe was cisną, dodają
    do inflacji coś extra od siebie: https://youtu.be/pcK3YLTLYeU?t=674 przewinięte
    Wrażliwcy nie klikać, bo film o gospodarce/ekonomii, a to zahacza o politykę.