  • 1. Data: 2021-03-12 11:27:59
    Temat: Remont domu z instalacją TN-C a gniazda z uziemieniem
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Jest sobie 45+ letni dom z instalacją TN-C. Jeśli robię remont
    (szpachlowanie, malowanie, nic poważnego), to czy muszę/powinienem/nie
    powinienem/nie mogę instalować gniazd ze stykiem ochronnym, tzn. łączyć
    przewód PEN do PE w gnieździe i robić mostek do N? Bo o ile pamiętam, to
    kiedyś podczas remontu w mieszkaniu siostry elektryk się czepiał, gdy
    zainstalowałem gniazdo bez PE (bo takie było stare). Co mówią na ten
    temat normy i zalecenia? AFAIR np. instalowanie gniazd z PE i
    niepodłączanie bolca jest wyraźnie zabronione.

  • 2. Data: 2021-03-12 12:48:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-12 o 11:27, JDX pisze:
> [...]
    > temat normy i zalecenia? AFAIR np. instalowanie gniazd z PE i
    > niepodłączanie bolca jest wyraźnie zabronione.

    To nie jest instalacja TN-C i nie ma tam przewodu PEN. Jest przewód
    zerowy, a instalacja z ochroną poprzez zerowanie.

    Dopóki nie robisz modernizacji instalacji elektrycznej to możesz tam
    stosować zerowanie. Ale czy taka ochrona będzie skuteczna i bezpieczna
    może ocenić tylko i wyłącznie elektryk z odpowiednimi kwalifikacjami i
    świadectwami kwalifikacyjnymi.

    Jeżeli instalacja będzie modernizowana to bezwzględnie musi być wykonana
    z oddzielnym przewodem ochronnym PE w układzie TN-S.

    Skoro będzie robione szpachlowanie to może warto pomyśleć o wymianie
    instalacji na nowoczesną i bezpieczną. To jest jedyna okazja.

  • 3. Data: 2021-03-12 13:18:32
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-03-12 o 12:48, Uzytkownik pisze:

    > Skoro będzie robione szpachlowanie to może warto pomyśleć o wymianie
    > instalacji na nowoczesną i bezpieczną. To jest jedyna okazja.

    No to nasuwa się pytanie czy przewód ochronny może iść do gniazdek
    inaczej niż stare ale dobre jeszcze przewody dwużyłowe/

  • 4. Data: 2021-03-12 20:30:16
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > temat normy i zalecenia? AFAIR np. instalowanie gniazd z PE i
    > niepodłączanie bolca jest wyraźnie zabronione.

    Moim zdaniem najpierw bezpieczeństwo ( TN-S, 2.5 mm^2 Cu ), a dopiero
    potem szpachla i farba.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 5. Data: 2021-03-12 21:19:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-12 o 13:18, t-1 pisze:

    > No to nasuwa się pytanie czy przewód ochronny może iść do gniazdek
    > inaczej niż stare ale dobre jeszcze przewody dwużyłowe/

    Możesz rozwinąć to pytanie, bo jest ono dla mnie kompletnie niezrozumiałe?

  • 6. Data: 2021-03-12 22:36:23
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 12.03.2021 11:27, JDX wrote:
> [...]
    > temat normy i zalecenia? AFAIR np. instalowanie gniazd z PE i
    > niepodłączanie bolca jest wyraźnie zabronione.

    Nie powinno się w ogóle stosować i przy remoncie wymienić.

  • 7. Data: 2021-03-12 22:54:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-03-12 o 22:36, KIKI pisze:

    > Nie powinno się w ogóle stosować i przy remoncie wymienić.

    Nie przy remoncie tylko przy modernizacji instalacji elektrycznej.

    Dopóki jest ona niemodernizowana to podlega ona przepisom tym, które
    istniały w chwili, kiedy budynek był projektowany. Nawet jeżeli
    instalacja byłaby uszkodzona i ją odtwarzasz to masz prawo ją odtworzyć
    w takiej formie w jakiej była zaprojektowana, ponieważ nie ma żadnego
    prawa, które nakazywałoby dokonania modernizacji czy jej
    unowocześnienia. Jest natomiast prawo, które nakazuje, że w razie
    modernizacji ma ona zostać zmodernizowana zgodnie z aktualnymi
    przepisami i normami.

    Jedynie zdrowy rozsądek podpowiada, że przy takim remoncie warto
    zmodernizować taką, starą instalację.

  • 8. Data: 2021-03-13 11:05:11
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 12.03.2021 o 21:19, Uzytkownik pisze:

    > Możesz rozwinąć to pytanie, bo jest ono dla mnie kompletnie niezrozumiałe?

    Jak sądzę chodzi o położenie dodatkowego pojedynczego przewodu
    pełniącego obowiązki PE. W niektórych krajach są takie instalacje, ten
    dodatkowy drut bywa nieizolowany. Czy w Polsce jest to dozwolone, nie wiem.

    P.P.

  • 9. Data: 2021-03-13 11:22:36
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.03.2021 22:54, Uzytkownik wrote:

    > Jedynie zdrowy rozsądek podpowiada,

    Na zdrowy rozsądek to bym sobie dorobił PE w łazience i w kuchni. choćby
    osobnym przewodem jak tu padło pytanie i oczywiście różnicówka.
    A w sypialni, salonie? co tam wpinacie z bolcem?

    A tak z przymrużeniem oka to żeby kierowcy i lekarze byli tacy "święci"
    jak elektrycy... ;)

    --
    Mirek.

  • 10. Data: 2021-03-13 11:25:53
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 12.03.2021 o 12:48, Uzytkownik pisze:

    > To nie jest instalacja TN-C i nie ma tam przewodu PEN. Jest przewód
    > zerowy, a instalacja z ochroną poprzez zerowanie.

    A skąd ty właściwie wiesz, jaką on ma instalację?

    MJ