  • 1. Data: 2021-10-27 12:23:48
    Temat: Rozhartowanie pręta celem nawiercenia.
    Od: A S <a...@v...pl>

    Dzien dobry,

    Mam łożysko liniowe, które suwa się po stalowym pręcie fi=10mm. Muszę
    ten pręt nawiercić a może i nagwintować, ale moje zwyczajne wiertła nie
    są w stanie go ugryźć.

    Czy mogę pręt rozhartować np. w kominku lub ognisku, nawiercić i
    ponownie zahartować? Jak to najlepiej zrobić w domu? Całość będzie
    minimalnie obciążona, chodzi tylko o utrzymanie kierunku ruchu czegoś
    tam wzdłuż pręta. Żeby się nie zdeformował.

    pozdr
    --
    A S

  • 2. Data: 2021-10-27 12:34:01
    Temat: Re: Rozhartowanie pręta celem nawiercenia.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 27 October 2021 at 12:24:36 UTC+2, A S wrote:
> [...]
    > minimalnie obciążona, chodzi tylko o utrzymanie kierunku ruchu czegoś
    > tam wzdłuż pręta. Żeby się nie zdeformował.

    Nie wiem jak ten otwór jest usytuowany, ale to może być zły pomysł. Możesz rozważyć
    przypawanie nakrętki zgrzewarką? Albo wręcz przyspawanie jej TIGiem.

  • 3. Data: 2021-10-27 17:47:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 27 października 2021 o 12:24:36 UTC+2 A S napisał(a):
> [...]
    > minimalnie obciążona, chodzi tylko o utrzymanie kierunku ruchu czegoś
    > tam wzdłuż pręta. Żeby się nie zdeformował.

    Możesz bo to Twój pręt. Ale po takiej operacji nawet jak go potem zahartujesz albo i
    nie zahartujesz to przestanie być prętem do łożyska liniowego. Niedawno dawałem do
    firmy zajmującej się tylko obróbka cieplna do hartowania kilka detali. I spierdolili
    chociaż mieli wszystko a nawet więcej niż potrzeba do zrobienia tego co im zleciłem.
    A ty chcesz odpuścić w ognisku i w czym to potem chcesz hartować i po hartowaniu
    odpuścić. Użyj dedykowanych zakończeń do takich prętów. Jest tego sporo. Znajdziesz
    podpórki, obejmy itp.

  • 4. Data: 2021-10-27 21:00:49
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 27.10.2021 o 12:23, A S pisze:
    > Dzien dobry,
    >
    > Mam łożysko liniowe, które suwa się po stalowym pręcie fi=10mm. Muszę
    > ten pręt nawiercić a może i nagwintować, ale moje zwyczajne wiertła nie
    > są w stanie go ugryźć.
    Ja bym zainwestował w dobre wiertło. Dziś używałem zestawu Dewalt
    DT70728 - wierci bardzo fajnie w stali 1.4404 i 1.4835, której "zwykłe"
    wiertło nie bardzo bierze. Nie wiem, jaki chcesz gwint robić, ale jak o
    jest od M5 w górę, to warto wiercić najpierw wiertłem cienkim, a potem
    rozwierać na właściwą średnicę. Do wiercenia używać oleju np. Terbor,
    obroty nieduże i duży nacisk.
    Jacek

  • 5. Data: 2021-10-27 22:59:17
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-10-27 o 12:23, A S pisze:
> [...]
    > minimalnie obciążona, chodzi tylko o utrzymanie kierunku ruchu czegoś
    > tam wzdłuż pręta. Żeby się nie zdeformował.

    Ten pręt jest hartowany indukcyjnie i jest twardy tylko na powierzchni -
    nie zahartujesz go ponownie w ten sam sposób - a i tak się wykrzywi.
    Albo zainwestuj w wiertło, albo spróbuj zdjąć jakimś kamieniem na wietrarce
    warstewkę 0,2 - dalej jest zwykła stal 45 czasami robimy z tego cześci -
    środek jest miękki - przy wierceniu opór jest na wejściu - przy
    wychodzeniu wypycha ale posuw mam maszynowy. Ręcznie to pewnie kicha jak
    opór jest.

  • 6. Data: 2021-10-28 12:25:27
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 27 Oct 2021 22:59:17 +0200, cef napisał(a):

> [...]
    > środek jest miękki - przy wierceniu opór jest na wejściu - przy
    > wychodzeniu wypycha ale posuw mam maszynowy. Ręcznie to pewnie kicha jak

    Można przed wierceniem położyć szlif z obu stron.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam