eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Pompa Ciepła Peltiera 15kW - Kto robił termopary z różnych drutów i generowały napięcie, gdy zlacza umieszczone w temp lodu a drugie w wodzie 100 C

  • 1. Data: 2021-10-22 01:56:56
    Temat: Pompa Ciepła Peltiera 15kW - Kto robił termopary z różnych drutów i generowały napięcie, gdy zlacza umieszczone w temp lodu a drugie w wodzie 100 C
    Od: a a <m...@g...com>

    Czy kto robił termopary z różnych drutów i generowały napięcie, gdy zlacza
    umieszczone w temp lodu a drugie w wodzie 100 C

    Interesuje mnie Pompa Ciepla Peltiera 15kW
    ale pracująca w funkcji grzania a nie chłodzenia
    Dlatego szukam takich termopar, które zasilane wygenerują delta T i temperature
    strony zimnej poniżej -20C

    Standardowe ogniwa Peltiera z lodówek samochodowych
    produkują -10C po stronie zimnej ( wnętrze lodówki) albo mniej
    a dodatkowo plastikowa lodówka ma słąba izolację i chłodzi, ale malo efektywnie.

    Sa juz na rynku gotowe ogniwa Peltiera, łączone po 4 x 70W czyli 280W
    i z radiatorami i wiatrakami
    ale do grzania potrzebuję odprowadzania ciepła z użyciem heat pipes, aby dalej grzac
    wodę
    a strona zimna będzie na dworze, na mrozie

    i chcę sprawdzić sprawnośc gdy strona zimna schłodzona do -10C zostanie ogrzana o 10
    st.C czyli do temp 0 st. C

  • 2. Data: 2021-10-22 11:25:03
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 22 października 2021 o 01:56:57 UTC+2 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    > a strona zimna będzie na dworze, na mrozie
    >
    > i chcę sprawdzić sprawnośc gdy strona zimna schłodzona do -10C zostanie ogrzana o
    Grzałkę soniczną zbuduj. COP powyżej 8. Wymyślił Polak. Działało ale usprawniał i
    tajemnice zabrał do grobu.

  • 3. Data: 2021-10-22 12:16:26
    Od: a a <m...@g...com>

    On Friday, 22 October 2021 at 11:25:03 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
    umieszczone w temp lodu a drugie w wodzie 100 C

    > Grzałkę soniczną zbuduj. COP powyżej 8. Wymyślił Polak. Działało ale usprawniał i
    tajemnice zabrał do grobu.
    no jest opis w internecie
    https://www.bing.com/search?q=Grza%C5%82ka+soniczna&
    form=QBLH&sp=-1&pq=grza%C5%82ka+soniczna&sc=1-16&qs=
    n&sk=

    Ale przecież sa lutownice soniczne, czyli ultradźwiękowe od lat.

    A Pompa Ciepła Peltiera to żadna nowość, bo jest znana od kilkudziesięciu lat i
    sprawność 300% dotyczy sprawności pompy ciepła i takie współczynnik osiągaja
    sprężarkowe pompy ciepła, oferowane na rynku,
    czyli nie to nie jest temat nazywany "overunity"

    Ale ogniwa Peltiera przez lata były używane do chłodzenia, np. w lodówkach
    samochodowych, bo energia była tania
    a dzisiaj energia elektryczna znacznie podejrzała i opłaca się używać ogniwa Peltiera
    do grzania, w funkcji pompy ciepla

    Ogniwa umieszczamy na ścianie domu, na zewnątrz, stroną zimną na zewnątrz

    Radiator do stronie zimnej, aby zwiększyć aktrywna powierzchnię + plus wiatrak aby
    nawiewał powietrze o temperaturze 10 st C wiekszej niz temperatura pracy strony
    zimnej Peltiera

    Są Peltiery, które mrożą do -60 st C, czyli powietrze o temperaturze -30 st C będzie
    je ogrzewało bo delta T to 30C

    No i są Peltiery wysokotemperaturowe, których strona gorąca grzeje się do 90C

    Może się nie uda zbudować takiego Peltiera, jednowarstwowego, z uwagi na deltę T
    ale panele Peltiera się stackuje, czyli skleja kilka warstw i wtedy delta T się
    dodaje

    Ogniwa Peltiera są tanie, dostępne dla każdego o mocy 50-70W za kilka dolarów
    czyli każdy może je testować w domu
    Zasilanie 12V jest bezpieczne i też łatwo dostępne

    A dodatkowo tanie radiatory od procesorów z peceta czy laptopa i z wentylatorami na
    12V

    Czyli wszystko w domu i tanie do testów, nawet jutro.

    A grzalka soniczna to inna inszosć
    Grzanie wody nie jest problemem gdy kolektory solarne są tanie i grzeją wodę od
    słonca od lat i to grzeją 100-200 litrów gorącej wody c odziennie.

    Problem z ogrzewaniem domu pojawia się zimą, podczas mroźnych nocy.
    Słońc e wyłączone, mrozy -20C i trzeba czymś grzac i to skutecznie i oszc zędnie.

    Solary wtedy nie działają
    i wynaleziono pompy ciepła, także monoblocki
    Ale one mają sprawność nawet 300% ale gdy na dworze 10-15C
    a gdy mróz -10C to sprawność spada do 1, czyli tyle samo zuzywają energii
    elektrycznej na zasilanie spręzarki, ile energii generują, w przeliczeniu na
    elektryczną

    I tutaj jest miejsce dla POmp Ciepłą Peltiera, gdyż one mają temperaturę pracy zimnej
    strony nawet dochodząca do -60C, czyli znacznie poniżej tem peratury podczas mreoźnej
    nocy.

    I wtedy Pompa Ciepła Peltiera będzie jeszcze działąc, a pompa ciepła spężarkowa
    będzie generować straty

  • 4. Data: 2021-10-22 13:06:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    piątek, 22 października 2021 o 12:16:27 UTC+2 m...@g...com napisał(a):
> [...]
    mreoźnej nocy.

    > I wtedy Pompa Ciepła Peltiera będzie jeszcze działąc, a pompa ciepła spężarkowa
    Pompa cieplna sprężarkowa, może działać w różnych warunkach temperaturowych.
    Tworzy się układy kaskadowe, złożone z kilku stopni, w których każdy ma dobrany,
    odpowiedni do temperatur, czynnik chłodniczy.

    Są dostępne lodówki termoelektryczne z funkcją grzania.
    https://tooles.pl/lodowka-turystyczna-elektryczna-z-
    funkcja-grzania-26l-12-230v-lcd-geko-dom17
    Nie mają one osobnej grzałki, tylko stosuje się zmianę kierunku przepływu prądu,
    przez moduły termoelektryczne.
    Przy zapotrzebowaniu na duże moce cieplne, takie rozwiązanie staje się zbyt
    kosztowne.

  • 5. Data: 2021-10-22 14:21:52
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

> [...]
    mreoźnej nocy.

    > I wtedy Pompa Ciepła Peltiera będzie jeszcze działąc, a pompa ciepła spężarkowa
    Bardzo się cieszę że w końcu zajmujesz się jakaś pracą twórczą. Rób i wszystko
    opisuj. Wszyscy ci kibicujemy. A ci co wkładają ci w szprychy kije jeszcze będą się
    wstydzili. Kiedy zaczynasz?

  • 6. Data: 2021-10-22 14:42:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "a a" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    On Friday, 22 October 2021 at 11:25:03 UTC+2, Zenek Kapelinder wrote:
    > piątek, 22 października 2021 o 01:56:57 UTC+2 m...@g...com

    [...]
> [...]

    >Ale ogniwa Peltiera przez lata były używane do chłodzenia, np. w
    >lodówkach samochodowych, bo energia była tania

    Uzywane byly glownie z uwagi na koszt, wage i rozmiary lodowki z
    kompresorem.
    Ot, takie tanie gówno, ledwo chlodzi, ale w samochodzie jakos daje
    rade, a spalanie nie rosnie, bo moc mala.

    Co prawda sa nieduze lodowki absorpcyjne ... ale widac tez za drogie.

    >a dzisiaj energia elektryczna znacznie podejrzała i opłaca się używać
    >ogniwa Peltiera do grzania, w funkcji pompy ciepla

    No wlasnie ciagle sie nie oplaca.
    Za mala efektywnosc, 300% nie osiagniesz, chyba nawet 30%, tzn 130%
    nie osiagniesz.

> [...]

    >delta T się dodaje

    >Ogniwa Peltiera są tanie, dostępne dla każdego o mocy 50-70W za kilka

    A ty chcesz 15kW, wtedy juz nie jest tak tanio, a znikoma efektywnosc
    zabija pomysl.

> [...]

    >temperaturę pracy zimnej strony nawet dochodząca do -60C, czyli
    >znacznie poniżej tem peratury podczas mreoźnej nocy.

    Jest, tylko ze to sie trzeba bawic w naukowca, ktory wynajdze Peltiera
    o efektywnosci choc 200%.

    Na razie nikt takich nie wynalazl.

    Ciekawym pomyslem moga byc za to "Stirling cooler", szczegolnie w
    jakies wersji beztarciowej.

    J.

  • 7. Data: 2021-10-22 16:32:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 22 października 2021 o 14:42:37 UTC+2 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "a a" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    > o efektywnosci choc 200%.
    >
    > Na razie nikt takich nie wynalazl.
    >
    > Ciekawym pomyslem moga byc za to "Stirling cooler", szczegolnie w

    Zachowujesz się jak byś zjadł wszystkie rozumy. Żadnej z rzeczy o której kolega
    napisał i chce coś robić nigdy nie zrobiłeś ani nie próbowałeś robić. Jest wielce
    prawdopodobne że gołego ogniwa Peltiera w ręku nie miałeś. Zrobiłeś kiedyś silnik
    stirlinga? Na pewno nie. Zachowujesz się jak naukowcy co stwierdzili że Bąk nie może
    latać. A Bąk o tym nie wie i lata aż milo popatrzeć. Wiesz dlaczego silnik Stirlinga
    wyparł spalinowy wewnętrznego spalania? Bo ma sprawność jednocyfrową i do tego
    bliższą 5 niż 10%. Powtarzając za artysta. i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu
    szpilki. To nie ludzie, to wilki!

  • 8. Data: 2021-10-22 19:30:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Oct 2021 07:32:29 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    [...]
> [...]
    > której kolega napisał i chce coś robić nigdy nie zrobiłeś ani nie
    > próbowałeś robić. Jest wielce prawdopodobne że gołego ogniwa

    Nie trzeba miec w rekach, wystarczy poczytac fachowe opinie :-)
    Tudziez dane techniczne, zeby zweryfikowac te opinie.

    Podeslij linka do danych technicznych ogniwa/baterii, ktora miales w
    rekach :-P

    > Zrobiłeś kiedyś silnik stirlinga? Na pewno nie.

    Nie trzeba zrobic, wystarczy obejrzec na youtube :-)

> [...]
    > dlaczego silnik Stirlinga wyparł spalinowy wewnętrznego spalania?
    > Bo ma sprawność jednocyfrową i do tego bliższą 5 niż 10%.

    Tak napisales, ze nie bardzo wiem co wyparło co.
    No ale wiemy co jezdzi w samochodach :-)

    Ale zeby napisac, ze silnik Stirlinga zostal wyparty .. on nigdy nie
    byl popularny.

    Ale "Stirling cooler" sa w uzyciu.
    Widac maja zalety ... choc sprawnosc niekoniecznie do nich nalezy,
    skoro nie sa powszechnie uzywane.

    P.S.
    https://www.nasa.gov/feature/glenn/2020/stirling-con
    vertor-sets-14-year-continuous-operation-milestone

    ale jaka wyciagneli sprawnosc, to musisz sie sam doszukac.

    PPS. 14 lat w laboratorium pracuje, a w kosmos nie polecial ...

    > Powtarzając za artysta. i jeszcze inni, niektórzy, wtykają mu
    > szpilki. To nie ludzie, to wilki!

    Po prostu uswiadamim koledze jak sie sprawy maja, i zeby takiej pompy
    ciepla Peltiera nie szukal.
    Moze za 10 lat ...

    J.

  • 9. Data: 2021-10-22 23:02:48
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 22 października 2021 o 19:30:53 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    >
    > PPS. 14 lat w laboratorium pracuje, a w kosmos nie polecial ...
    > Po prostu uswiadamim koledze jak sie sprawy maja, i zeby takiej pompy

    Jesteś pewny że chce tego uświadamiania? Może w dobre rady jest zaopatrzony do
    dziewięćdziesiątego roku życia.

  • 10. Data: 2021-10-23 09:31:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > rade, a spalanie nie rosnie, bo moc mala.
    >
    > Co prawda sa nieduze lodowki absorpcyjne ... ale widac tez za drogie.

    Dobrym przykładem są domowe maszynki do robienia lodów. Są zasadniczo
    albo małej pojemności (<1l, z grubsza) na ogniwach Peltiera, i
    kompresorowe >1.5l. Nie spotkałem się z takimi maszynkami na ogniwach
    Peltiera dla większych pojemności. Kompresorowe są 3-6x droższe.

    --
    Marcin