  • 1. Data: 2021-10-19 10:40:17
    Temat: Stal na nóż
    Od: robot <r...@o...pl>

    Chciałem sobie kupić plasterek dobrej stali i zrobić z niego nóż kuchenny.
    Cały proces wykonania noża jest możliwy do wykonania w moich warunkach
    domowych, oprócz hartowania.

    I pytanie moje jest takie (pewnie głupie): czy są stale które nie
    wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

  • 2. Data: 2021-10-19 13:21:58
    Temat: Re: Stal na nóż
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    robot napisał:

> [...]
    > wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

    O ile się znam na nożownictwie, chodzi o to, by ostry przemiot nie
    był jednolity w środku. Na ogół dążono do tego, by stal była miękka
    i elastyczna wewnątrz, a twarda z wierzchu. Do tego miał prowadzić
    proces kucia i wymyślnego hartowania na zmianę z odpuszczniem przy
    produkcji miecza ze stali damasceńskiej czy innej katany. Najnowsze
    pomysły to asymetryczne harowanie cienkiej warstwy noża z jednej
    strony -- ta miękka strona przy krojeniu się wyciera, pozostaiając
    cienkie ostrze. Więc z pozoru tępiąc się, nóż staje się ostrzejszy.
    Z twardej stali robi się na przykład pilniki. Niby można taki pilnik
    przerobić na nóż, ale czy on taki fajny będzie, to ja nie sądzę.

    Jarek

    --
    Główna rzecz obliczyć sobie dokładnie, kiedy taki pan będzie przechodził.
    Tak samo, jak ten pan Luccheni, jeśli pani jeszcze pamięta, co to poszedł

  • 3. Data: 2021-10-19 14:40:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .pl...
    robot napisał:

> [...]
    >proces kucia i wymyślnego hartowania na zmianę z odpuszczniem przy
    >produkcji miecza ze stali damasceńskiej czy innej katany.

    Mi sie wydaje, ze one byly robione z wielu warstw stali na przemian
    miekkiej i twardej.

    Ale ale ... czy noz kuchenny to nie powinien byc przede wszystkim
    nierdzewny ?

    J.

  • 4. Data: 2021-10-19 14:55:15
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 19.10.2021 o 14:40, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Jarosław Sokołowski"  napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Mi sie wydaje, ze one byly robione z wielu warstw stali na przemian
    > miekkiej i twardej.
    >
    > Ale ale ... czy noz kuchenny to nie powinien byc przede wszystkim
    > nierdzewny ?

    Nie musi być nierdzewny.
    Ale tak się składa, że wszystkie twarde stale, które biorę pod uwagę
    i tak są nierdzewne. Na przykład ZDP-189 albo MAXAMET.

  • 5. Data: 2021-10-19 15:08:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robot" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 19.10.2021 o 14:40, J.F. pisze:
    [...]

    >Nie musi być nierdzewny.
    >Ale tak się składa, że wszystkie twarde stale, które biorę pod uwagę
    >i tak są nierdzewne. Na przykład ZDP-189 albo MAXAMET.

    jak to specjalna stal na noze kuchenne, to co sie dziwic :-)

    J.

  • 6. Data: 2021-10-19 15:28:55
    Od: Astralny Rębajło <a...@g...com>

    robot napisał(a):
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

    Trza iść do sklepu, kupić duży nóż i go obrobić
    "a`la wykonany własnoręcznie".

    zbyt twardy = pękający = ktoś nad tym myślał i wymyślił
    taki a nie inny sposób obróbki z taką a nie inną twardością

    Możesz se zrobić i z węglika wolframu, co z tego jak zaraz
    się wykruszy.

  • 7. Data: 2021-10-19 15:54:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Mi sie wydaje, ze one byly robione z wielu warstw stali na przemian
    > miekkiej i twardej.

    Twardzość w środku mało przydatna, potrzebna jest elastyczność. Ale
    takie warstwowanie też ją może dać. W każdym razie techniki wytwarzania
    były wyszukane. Jak na przykład azotowanie (utwardzające) przez hrtowanie
    w moczu.

    > Ale ale ... czy noz kuchenny to nie powinien byc przede wszystkim
    > nierdzewny ?

    Nie powinien rdzewieć. Kiedyś noże były ze stli rdzewnej, ale w użyciu
    pasywaowały się. Tłuszcz, temperatura, etc. Nieużywane pokrywała rdza.

    Jarek

    --
    Wszak z jednegośmy kruszcu, przecież nie jednacy,
    Skądżeś ty nabył blasku? -- Czy chcesz wiedzieć?...

  • 8. Data: 2021-10-19 16:10:48
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-10-19 o 10:40, robot pisze:
> [...]
    > wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

    Konkretnie nie odpowiem, ale pamiętam że za komuny do amatorskiego
    wyrobów noży używało się materiału pozyskanego ze zużytych pił
    taśmowych. Dlaczego tak to nie wiem, a chętnie się dowiem.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 9. Data: 2021-10-19 18:46:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Oct 2021 16:10:48 +0200, PeJot wrote:

    > Konkretnie nie odpowiem, ale pamiętam że za komuny do amatorskiego
    > wyrobów noży używało się materiału pozyskanego ze zużytych pił
    > taśmowych. Dlaczego tak to nie wiem, a chętnie się dowiem.

    Material dobrze tnący i sprezysty.
    Tylko czy nie za bardzo elastyczny - noz sie nie powinien zginac.

    J.

  • 10. Data: 2021-10-19 18:53:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Oct 2021 15:54:43 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > Twardzość w środku mało przydatna, potrzebna jest elastyczność. Ale
    > takie warstwowanie też ją może dać.

    I dawala.
    A twardosc w srodku ... moze inaczej nie umieli, a moze dzieki temu
    na ostrzu cos twardego sie zawsze znalazlo.

    na ile ja sie doczytalem, to dawniej dobrej stali nie umieli zrobic.
    albo wysokoweglowa niskotopliwa, czyli chyba zeliwo, twarde i kruche,
    albo z dymarki wychodzil niskoweglowy, gąbczasty blok, bo temperatura
    na wytop za niska - i trzeba bylo przekuc, aby uzyskac w miare
    jednolity metal - ale miekki i niesprezysty.

    J.