  • 1. Data: 2012-12-07 22:29:52
    Temat: Schemat do kotła C.O.
    Od: marsel <marcel@pl>

    Jest sobie dosyć już wiekowy kocioł torus 23.23xwt, do niedawna działał
    bez zarzutu ale zaczął głupieć, z ciepłą wodą nie ma problemów, ale gdy
    działa C.O. to kocioł włącza się i wyłącza, i tak ciągle w cyklach
    kilkuminutowych. Temperaturę niby ma, kaloryfery ciepłe w mieszkaniu też
    ciepło, ale kiedyś potrafił pracować godzinę, półtorej bez przerwy i z
    mniejszą mocą palnika, teraz działa częściej ale na full.
    Wezwałem serwis, ale człowiek jak sam się przyznał specjalistą w tego
    typu zabytkach nie jest, spróbował czymś tam pokręcić ale poprawy nie
    było rozłożył wiec ręce i zaproponował od razu wymianę kotła na nowy.
    Ponieważ to spory wydatek, postanowiłem się wstrzymać i spróbować samemu
    dojść co jest grane, wydaje się, że jakiś czujnik się uszkodził może coś
    się przytkało? Ale bawić się na czuja nie mam ani ochoty ani czasu. Czy
    ma ktoś schemat elektryczny tego kotła i mógłby się podzielić? Albo
    chociaż wie gdzie szukać usterki?

  • 2. Data: 2012-12-08 09:16:50
    Temat: Re: Schemat do kotła C.O.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 07 Dec 2012 22:29:52 +0100, marsel napisał(a):

> [...]
    > ciepło, ale kiedyś potrafił pracować godzinę, półtorej bez przerwy i z
    > mniejszą mocą palnika, teraz działa częściej ale na full.

    Nie znam kotła więc sobie tak teoretyzuję :) Teoretycznie częstotliwość
    włączania się palnika nie ma większego wpływu na trwałość czy zużycie
    paliwa, ale rozumiem ból. Jak coś kiedyś chodziło a przestało to wnerwia.
    IMO kocioł ma instrukcję obsługi termoregulatora i gdzieś tam jest napisane
    jak zmniejszyć ręcznie moc palnika. Zakładam że ktoś coś przestawił w
    nastawach. Jak ustawi się mniejszą moc, cykl wydłuży się o dłuższe grzanie.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-12-08 10:38:26
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-12-07 22:29, marsel pisze:
> [...]
    > się przytkało? Ale bawić się na czuja nie mam ani ochoty ani czasu. Czy
    > ma ktoś schemat elektryczny tego kotła i mógłby się podzielić? Albo

    Zacznij od sprawdzenia pompy obiegowej. To łatwo zrobić, wystarczy
    odkręcić zakrętkę z tyłu pompki.
    Zwróć uwagę na fakt, że krzywa sprawności kotła z grubsza przypomina
    parabolę o ujemnym współczynniku przy najwyższej potędze. Najwyższa
    sprawność jest przy mocy nominalnej, nieco niższej niż moc maksymalna.
    Te dane znajdziesz w instrukcji. Nie jest więc korzystna praca przy
    małej mocy, ale nie jest też korzystnie "na full".

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 4. Data: 2012-12-08 13:54:07
    Od: marsel <marcel@pl>

> [...]
    > Te dane znajdziesz w instrukcji. Nie jest więc korzystna praca przy
    > małej mocy, ale nie jest też korzystnie "na full".

    Niestety instrukcja też się nie zachowała, mieszkanie było kupione kila
    lat temu już całą instalacją, nowy właściciel nie pomyślał o instrukcji.
    A sam kocioł jest z 1995 roku, przynajmniej taki jest rok produkcji na
    obudowie.

  • 5. Data: 2012-12-08 15:03:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 08 Dec 2012 13:54:07 +0100, marsel napisał(a):

    > Niestety instrukcja też się nie zachowała

    IMO powinna dać się wykopać z netu.
    --
    Jacek