  • 31. Data: 2009-03-11 19:00:55
    Temat: Re: Ściemniacz - zasilanie
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gp8p83$28kj$1@news.mm.pl...

    > Czyżbyś chciał oszpecić to piękno szeregowym rezystorem?

    Zacznijmy od tego dlaczego akurat kilkaset nF?

  • 32. Data: 2009-03-12 12:03:11
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Czyżbyś chciał oszpecić to piękno szeregowym rezystorem?

    Jak ktos wspolmnial w innym watpu w przetwornicy siedzi kondensatorek na
    kilka mikrofaradow, tyle ze (sprawdzilem schemat) mostek na diodach. Wiec
    nie wiem czy te stany nieustalone to nie jakas mitologia entropera.

  • 33. Data: 2009-03-12 12:59:18
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gpb139$qb3$1@nemesis.news.neostrada.pl...

    > Jest wyjaśnione w podręczniku do podstaw elektrotechniki.

    Jak juz napisalem w zasilaczu swietlowki siedzi sobie kondensator kilka
    mikrofaradow, tam tez jest to problem?

  • 34. Data: 2009-03-12 13:01:53
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Dlaczego zwarciowego?

    Jest wyjaśnione w podręczniku do podstaw elektrotechniki.

    e.

  • 35. Data: 2009-03-12 13:47:12
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Ale przeciez w przypadku swietlowki, sciemniacz musialby miec
    > funkcjonalnosc ograniczona do wlacz/wylacz z pilota - co implikuje
    > wlaczanie triaka na poczatku sinusoidy.

    1) triak, nawet w wersji zero-cross nigdy nie włącza się idealnie w zerze
    lecz z pewnym opóźnieniem, przy napięciu zwykle nie mniejszym niż ok 15V. To
    już wystarczy, żeby uzyskać konkretne przetężenia, będące na granicy lub
    przekraczające akceptowalne di/dt triaka
    2) w sieci zdarzają się zakłócenia o takim charakterze, że spokojnie można
    uzyskać pełny prąd zwarciowy, układ zero-cross nic nie pomoże
    3) triak (typowo sterowany) nie wyłączy się w zerze napięcia lecz w zerze
    prądu, przy obciążeniu pojemnościowym nie jest to ten sam moment. Na
    przetężenia to akurat nie wpływa ale sterowanie obciążeniem nie jest
    prawidłowe
    4) praktyka pokazuje, że zwykle wszystko ładnie działa tylko po jakimś
    czasie przy pojemnościowym obciążeniu zdarzają się tajemnicze uszkodzenia
    triaków/tyrystorów. Czego i Tobie życzę, amen.

    EOT.

    e.

  • 36. Data: 2009-03-12 14:53:14
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gpb3o8$n0$1@nemesis.news.neostrada.pl...

> [...]
    > już wystarczy, żeby uzyskać konkretne przetężenia, będące na granicy lub
    > przekraczające akceptowalne di/dt triaka

    Ach, to bardzo dobrze sie sklada, rezystorek 100ohm da rade?

    > 2) w sieci zdarzają się zakłócenia o takim charakterze, że spokojnie można
    > uzyskać pełny prąd zwarciowy, układ zero-cross nic nie pomoże

    Patrz punkt 4.

> [...]
    >prądu, przy obciążeniu pojemnościowym nie jest to ten sam moment. Na
    >przetężenia to akurat nie wpływa ale sterowanie obciążeniem nie jest

    Superancko, tylko bez zwiazku.

    > 4) praktyka pokazuje, że zwykle wszystko ładnie działa tylko po jakimś
    > czasie przy pojemnościowym obciążeniu zdarzają się tajemnicze uszkodzenia
    > triaków/tyrystorów. Czego i Tobie życzę, amen.

    A dziekuje - pewnie Cie zmartwie, mam w domu od dluzszego czasu kupke
    optotriakow wlaczaja/wylaczaja glownie swietlowki - nic sie im sie nie
    dzieje, ze przypomne tam SĄ kondensatory. Zaklocen tez Ci umnie dostatek.

    >EOT.

    Pewnie, wystarczy tego emo. Zycze milego zycia.

  • 37. Data: 2009-03-12 15:47:21
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.poczta.onet.pl>

    > Jak juz napisalem w zasilaczu swietlowki siedzi sobie kondensator kilka
    > mikrofaradow, tam tez jest to problem?

    i tak i nie
    tak, bo w chwili włączenia ten kondensator jest nienaładowany i również
    wygeneruje przetężenie - w tym sensie "złe działania" kondensatora przed
    świetlówką i w świetlówce zsumują się
    tak, bo to samo dotyczy zapadu napięcia - kondensator również zdąży się
    rozładować (nie do 0, ale już znacząco)
    nie, bo w czasie pracy świetlówki jest on naładowany a przerwy zasilania
    wynikające np. z niedosterowania triaka znacząco nie zmieniają tego napięcia
    (kondensator ten jest oddzielony od 230V AV mostkiem) zaś kondensator na
    zaciskach jest ciągle przeładowywany.

    e.