  • 1. Data: 2009-03-10 10:34:05
    Temat: Ściemniacz - zasilanie
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Witam,

    Mma pytanko jak sa zasilane sciemniacze (takie nascienne), zwlaszcza te
    na pilota gdzie konieczne jest jakies konkretne zasilanie. Zakladam, ze nie
    z baterii. Dysponujac tylko przewodami, na ktorych normalnie jest wlacznik,
    trzeba by chyba korzystac "pasozytniczo" ze spadku napiecia na triaku -
    dobrze mysle?

    TIA

    Pozdrawiam,
    Ghost

  • 2. Data: 2009-03-10 11:40:27
    Temat: Re: Ściemniacz - zasilanie
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    pobiera prąd przez żarówkę.

  • 3. Data: 2009-03-10 11:50:55
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > pobiera prąd przez żarówkę.

    No superancko, ale JAK dokladnie jest to zrealizowane? Ma ktos schemat
    takiego badziewia?

  • 4. Data: 2009-03-10 22:48:11
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    Ghost pisze:

> [...]
    > ze nie z baterii. Dysponujac tylko przewodami, na ktorych normalnie jest
    > wlacznik, trzeba by chyba korzystac "pasozytniczo" ze spadku napiecia na

    Przez ściemniacz i połączoną z nim szeregowo żarówkę płynie cały czas
    mały prąd. Kilka mA wystarczy do życia ściemniaczowi a nie powoduje
    żadnego widocznego efektu świecenia. Dlatego też takie rozwiązanie nie
    nadaje się do świetlówek energooszczędnych. Powstają już jednak
    wyłączniki na pilota, do których trzeba dodatkowo doprowadzić zero
    (oprócz wejścia i wyjścia fazy). Wtedy możesz wyłączać nawet świetlówki.

    BTW: Polecam przyjrzenie się radiowo sterowanym świetlówkom Govena.
    Niezły wynalazek.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 5. Data: 2009-03-11 10:57:54
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Adam Dybkowski" <a...@4...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > żadnego widocznego efektu świecenia. Dlatego też takie rozwiązanie nie
    > nadaje się do świetlówek energooszczędnych.

    No to moze daloby sie cos nieliniowego ale prostego podpiac rownolegle do
    samej swietlowki, zeby zjadalo male prady?

  • 6. Data: 2009-03-11 12:12:47
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Ghost pisze:

    > No to moze daloby sie cos nieliniowego ale prostego podpiac rownolegle
    > do samej swietlowki, zeby zjadalo male prady?

    Kondensator kilkadziesiąt/set nF powinien wystarczyć.

  • 7. Data: 2009-03-11 12:30:09
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Kondensator kilkadziesiąt/set nF powinien wystarczyć.

    Rownolegle do swietlowki? A co on robi, ze sytuacja sie poprawia?

  • 8. Data: 2009-03-11 12:34:51
    Od: Marcin Stanisz <m...@b...poczta.onet.pl>

    Dnia Wed, 11 Mar 2009 13:30:09 +0100, Ghost napisał(a):
    > Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Rownolegle do swietlowki? A co on robi, ze sytuacja sie poprawia?

    Przewodzi :)

    Marcin Stanisz

    "A lie will go round the world before the truth has got its boots on"
    Terry Pratchett, "Truth"

  • 9. Data: 2009-03-11 12:37:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marcin Stanisz" <m...@b...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:12rxityp70yam$.1ko9bv9zojg4j.dlg@40tude.net...

    > Przewodzi :)

    Male prady a duzych nie? Ciekawy kondensator. Pewnie chodzi o cos innego,
    ale Ciebie raczej nie ma sensu pytac.

  • 10. Data: 2009-03-11 12:37:18
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Ghost pisze:

    > Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Rownolegle do swietlowki? A co on robi, ze sytuacja sie poprawia?

    Obrazowo mówiąc, bocznikuje świetlówkę i nie pozwala kondensatorom w
    przetwornicy świetlówki na naładowanie się i błyskanie.