  • 1. Data: 2012-06-10 13:00:58
    Temat: Sprezyny progresywne
    Od: "Michal" <m...@o...pl>

    Witam uprzejmie,
    Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

    A przy okazji - nie wiem ile wlać oleju do lagów, dokumentacji nie posiadam,
    motor nietypowy. Jaki poziom od górnej krawędzi powinien być w miarę "na
    oko" ?

    Pozdrawiam
    Michal

  • 2. Data: 2012-06-10 16:12:03
    Temat: Re: Sprezyny progresywne
    Od: Magic <m...@w...pl>

    W dniu 2012-06-10 13:00, Michal pisze:
    > Witam uprzejmie,
    > Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

    Dla działania sprężyny nie ma to znaczenia.

    > A przy okazji - nie wiem ile wlać oleju do lagów, dokumentacji nie posiadam,
    > motor nietypowy. Jaki poziom od górnej krawędzi powinien być w miarę "na
    > oko" ?

    Jakbyś napisał jaki motocykl to może jednak informacja by się znalazła.

    --
    Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250/vfr800/k11rs.
    weFAQ&v=qvj

  • 3. Data: 2012-06-10 20:06:14
    Od: "Hinek" <h...@t...pl>

    Użytkownik "Michal" <m...@o...pl> napisał

    > Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

    Są dwie szkoły.
    Najlepiej jedną włóż tak, a drugą siak :))

    --
    Hinek

  • 4. Data: 2012-06-11 11:33:51
    Od: zarafiq <d...@g...com>

    On Sunday, 10 June 2012 12:00:58 UTC+1, Michal wrote:
    > Witam uprzejmie,
    > Czy sprężyny w lagach wkładać gęstszymi zwojami w dół czy do góry ?

    Cześć,

    Ja mam następującą teorię: Skoro im mniejsza masa nieresorowana
    tym lepiej to zakładałbym gęstymi zwojami w dół.
    W przybliżeniu to gęste zwoje pracują kiedy jest mała amplituda
    pracy zawieszenia - rzadkie zwoje prawie wcale. Jeśli założysz gęstymi
    do góry to zanim gęste zwoje zostaną sciśnięte trzeba pokonać bezwładność
    rzadkich. Chętnie się dowiem co inni mają do powiedzenia na ten temat.
    W internecie przeważa opinia żeby gęstymi do góry, ale nie rozumiem
    dlaczego.

    > A przy okazji - nie wiem ile wlać oleju do lagów, dokumentacji nie posiadam,
    > motor nietypowy. Jaki poziom od górnej krawędzi powinien być w miarę "na
    > oko" ?

    Na oko to się chyba nie da. Już prędzej metodą prób i błędów.

    Pozdrawiam,
    zarafiq

  • 5. Data: 2012-06-11 11:46:11
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 06/11/2012 11:33 AM, zarafiq wrote:

    > Ja mam następującą teorię: Skoro im mniejsza masa nieresorowana
    > tym lepiej to zakładałbym gęstymi zwojami w dół.

    Masa niereserowana to koło, błotnik, golenie, zaciski hamulcowe więc
    jakie tu znaczenie mają sprężyny?

> [...]
    > rzadkich. Chętnie się dowiem co inni mają do powiedzenia na ten temat.
    > W internecie przeważa opinia żeby gęstymi do góry, ale nie rozumiem

    A to już w ogóle jakiś kosmos... Powiedz mi czy sprężyna jest ściskana
    od góry czy od dołu??

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 6. Data: 2012-06-11 11:52:09
    Od: zarafiq <d...@g...com>

    On Monday, 11 June 2012 10:46:11 UTC+1, AZ wrote:

    [...]
    > A to już w ogóle jakiś kosmos... Powiedz mi czy sprężyna jest ściskana
    > od góry czy od dołu??

    Jak wciśniesz hamulec to od góry, jak najedziesz na nierówność to od dołu.

    Pozdrawiam,
    zarafiq

  • 7. Data: 2012-06-11 11:55:19
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2012-06-11 11:46, AZ pisze:

    > Masa niereserowana to koło, błotnik, golenie, zaciski hamulcowe więc
    > jakie tu znaczenie mają sprężyny?

    > A to już w ogóle jakiś kosmos... Powiedz mi czy sprężyna jest ściskana
    > od góry czy od dołu??

    Progresywna ściskana jest od strony cieńszego zwoju. Nieprogresywna
    równomiernie na całej długości.

  • 8. Data: 2012-06-11 11:59:54
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 06/11/2012 11:55 AM, Marcin N wrote:

    > Progresywna ściskana jest od strony cieńszego zwoju. Nieprogresywna
    > równomiernie na całej długości.

    No i jaki ma związek czy zamontowana jest do góry cieńszymi zwojami czy
    do dołu?

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 9. Data: 2012-06-11 12:15:00
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 06/11/2012 11:52 AM, zarafiq wrote:

    > Jak wciśniesz hamulec to od góry, jak najedziesz na nierówność to od dołu.

    Aha. To w sumie nie mam więcej pytań.

    --
    Artur
    ZZR 1200

  • 10. Data: 2012-06-11 12:16:15
    Od: zarafiq <d...@g...com>

    > Masa niereserowana to koło, błotnik, golenie, zaciski hamulcowe więc
    > jakie tu znaczenie mają sprężyny?

    Poruszamy się oczywiście w obszarze voodoo i zapewne
    zwykły śmiertelnik nie odczuje czy sprężyna jest założona tak
    czy siak ale skoro pytasz.
    Zakładam że sprężyna jest sciskana od dołu, powiedzmy o milimetr.
    Gęste zwoje na dole pochłoną większość tego milimetra, rzadkie zwoje
    na górze prawie się nie przemieszczą.
    Jeśli założymy odwrotnie to gęste zwoje oczywiście znowu pochłoną
    większość tego milimetra ale najpierw rzadkie muszą się o ten milimetr
    do góry przesunąć - trzeba pokonać ich bezwładność.

    Temat wygląda na świetną alternatywę dla wątków olejowych i
    tych poświęconych światłom drogowym :)
    Korzystając z okazji: Na pohybel jeżdżacym na długich!

    Pozdrawiam,
    zarafiq