  • 1. Data: 2023-03-06 08:46:34
    Temat: Stara karta graficzna w nowym komputerze
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Składam obecnie nieco mocniejszy komputer pod gry i inne operacje
    wymagające nieco większej mocy obliczeniowej. Konfiguracja obejmuje
    procesor Ryzen 5600X na płycie B550-F. Rozłożyłem sobie ten projekt na
    kilka miesięcy i właściwie w chwili obecnej do kopienia został mi już
    tylko RAM i karta graficzna.
    De facto po zainstalowaniu pamięci mógłbym zainstalować system i
    wstępnie przetestować komputer bez czekania na GPU. Pod warunkiem, że
    mógłbym wykorzystać jakąś starą kartę, bo procesor niestety nie posiada
    wbudowanego GPU (a więc HDMI zintegrowane z płytą główną nie zadziała).
    W którymś pudełku leży u mnie stara karta graficzna, pamiętająca jeszcze
    czasy C2d. Ostatni raz odpalałem ją rok albo dwa lata temu i wtedy działała.

    Podstawowe pytanie: czy mogę (bezpiecznie) zastosować kilkunastoletnią
    kartę PCI-E na współczesnej płycie głównej? Czy też pomimo tego samego
    złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
    z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

  • 2. Data: 2023-03-06 09:13:53
    Temat: Re: Stara karta graficzna w nowym komputerze
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 6 Mar 2023 08:46:34 +0100, użytkownik Atlantis napisał:

> [...]
    > złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
    > z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

    Nie słyszałem aby standard PCI-E się zmienił. Ja bym nie przeżywał tylko
    użył tej karty. Zwłaszcza że zdarzało mi się wtykać popsute karty
    graficzne do różnych płyt i jakoś żadnej płyty tym nie popsułem :)

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2023-03-06 09:24:04
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-03-06, Atlantis <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
    > z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

    Możesz MZ śmiało. Ja w złącza do kart graficznych wmiarę wspólczesnych
    płyt potrafię ładować starutkie kontrolery SAS lub jedne z pierwszych
    kart sieciowych 2.5Gbit.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2023-03-06 21:11:03
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.03.2023 o 08:46, Atlantis pisze:

> [...]
    > złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
    > z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

    Możesz wsadzać, jak się okaże, że slot PCI-E daje za mały prąd, to
    podłączasz do karty graficznej dodatkowe zasilanie, 6 lub 8 pin, o ile
    ma takie złącze. Jak karta nie ma dodatkowego złącza zasilania, to
    znaczy, że wystarczy jej prąd z płyty głównej.

  • 5. Data: 2023-03-06 21:42:10
    Od: Irokez <n...@w...pl>

> [...]
    > złącza zmieniły się jakieś standardy (np. w zakresie energii pobieranej
    > z płyty głównej) i nie powinienem czegoś takiego próbować?

    Co pamięta te c2d?
    GTX750ti
    Radeon 6670?
    Takie mi śmigają :)
    Jak masz coś pokroju Voodoo Banshee czy S3 Trio to może być problem.

    --
    Irokez