  • 21. Data: 2009-02-06 16:04:01
    Temat: Re: Stereotypy na glowie czyli o kaskach
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

    Użytkownik "de Fresz" napisał w wiadomości
    > On 2009-02-06 16:26:32 +0100, "Jasio" said:
    >
    > A widzisz, tu tkwi pewien haczyk. Snell robi test na penetrację bolcem,
    > który faworyzuje twarde skorupy. Rzecz w tym, że w badaniach wyszło (m.in.
    > tych robionych na zlecenie EU), iż aby kask przenosił jak najmniejsze
    > przeciążenia przy uderzeniach o płaskie powierzchnie (większość sytuacji
    > na które są narażeni motocykliści), skorupa powinna być raczej miekka i
    > elastyczna. I tu pojawia się pewien konflikt - kto ma rację? Próba
    > spełnienia obu na raz, skończy się jakimś zgniłym kompromisem.

    Czyli nie istnieją kaski spełniające oba standardy?

    > Oczywiście że "można", ale "nie trzeba". Ja po prostu nie jestem
    > przekonany, że te gwiazdki rzeczywiście mają wymierną wartość i tyle.

    No tak, to jest argument. Nie jesteś przekonany.
    Ja tam uwierzyłem, że mają wartość jakiegoś czegoś z bezpieczeństwem, ale to
    dlatego, że nie rozumiem dokładnie.

    > Do tego wystarczy lektura ulotki ;-) Raczej te gwiazdki powinny świadczyć
    > o _jakości_ tych włókien (bo samo określenie "carbon" zupełnie nic nie
    > znaczy) i tego co pod nimi, w kontekscie bezpieczeństwa.

    No, przecież świadczą.

    --
    Jasio
    vfr vx etz

  • 22. Data: 2009-02-06 16:08:21
    Od: "Jasio" <b...@g...pl>

    > Wszak brytyjskie ministerstwo nie może się mylić (czy to aby nie to samo,
    > co nastawiało tysiące fotoradarów, pod sztandarami poprawy bezpiczeństwa
    > na drogach, co trochę nie wyszło?).

    Najbardziej dochodowy fotoradar w UK stoi na autostradzie M11.
    W 2007 roku narobił zdjęć za ponad milion funtów.

    Tak jak pisałeś, nie masz zamiaru wieszać na kimś psów, prawda?

    --
    Jasio
    vfr vx etz

  • 23. Data: 2009-02-06 16:18:27
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-02-06 17:04:01 +0100, "Jasio" <b...@g...pl> said:

    > Czyli nie istnieją kaski spełniające oba standardy?

    Istnieją. Aby dostać certyfikat standardu, kasku musi przejść testy
    powyżej ustalonej granicy. Sama naklejka nie mówi nic, o ile lepiej od
    wymaganego minimum dany kask wypadł. M.in. dlatego Shoeie sprzedawane w
    Stansach, gdzie Snell wciąż ma swoich zwolenników, są nieco cięższe od
    tych, sprzedawanych w Europie - różnice są śmieszne, pokroju 50 gr, ale
    idą one właśnie na twardszą skorupę.

    Sebastian
    Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

  • 24. Data: 2009-02-07 10:26:46
    Od: doktorek65 <doktorek65@_NOSPAM_o2.pl>

    Dobry tekst,szczególnie w nawiązaniu do wiary.Ludzie nigdy nie widzieli
    Boga(chyba że na obrazkach)a w niego uwierzyli.Czytając krytyków Sharpa
    odnoszę wrażenie że powinni być zapraszani na testy laboratoryjne,aby
    uwierzyć w ich wartość.Osobiście wybieram kask kierując się właśnie
    wynikami testu i cieszę się że jest jakiś wyznacznik kierunków
    wyboru.Błogosławieni Ci co nie widzieli a uwierzyli...Doktorek65 Bandyta
    1200N

  • 25. Data: 2009-02-10 00:19:51
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    Kefir napisał(a):
> [...]
    [...]
    > Ale ja i tak nie kupie AGV czy, tfu, Caberga. Naprawde chwilke myslalem
    > nad tytulem posta.

    No niby wyprostowany, a nadal pluje na Caberga, ktory w szarpie okazal
    sie byc lepszy nizli szuj :P

  • 26. Data: 2009-02-10 00:21:46
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    Ireneusz Dyła napisał(a):
    > Panowie pozwolą, że sie wtrące.

    Pan pozwoli, ze sie przyczepie? ;)

    > Ergo, wydygając banią w przysłowiowy krawężnik co wywołało naprężenia
    > 253 Pa (N*m/s^2) [...]naprężenia
    > dokładnie 250 Pa. Te ostatnie kask przenosi tych poprzednich niestety nie.

    Kuliedze nie zabraklo literki "m" przed panem Pascalem? Ze wskazaniem na
    duza literke "M" ;)

  • 27. Data: 2009-02-10 07:44:24
    Od: "Ireneusz Dyła" <i...@o...gddkia.gov.pl>

    Użytkownik "zbigi" napisał w wiadomości

    > Pan pozwoli, ze sie przyczepie? ;)

    Pan wybaczy, że się nie zgodze ;-)

    > Kuliedze nie zabraklo literki "m" przed panem Pascalem? Ze wskazaniem na
    > duza literke "M" ;)

    Kuliega miał na myśli obciążenia działające na tkanki miękkie, a nie na
    konstrukcje
    inżynierskie, gdzie literka M byłaby rzeczywiście uzasadniona.
    No dobra, nie znam się :-)

    Pozdrawiam
    Irek i ktm-y

  • 28. Data: 2009-02-10 08:27:09
    Od: "Kefir" <k...@r...pl>

    Elou!
    "zbigi" <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl> wrote in message

    > No niby wyprostowany, a nadal pluje na Caberga, ktory w szarpie okazal sie
    > byc lepszy nizli szuj :P

    Bezpieczenstwo to nie wszystko. Macalem a nawet rozbieralem popularnego
    szczekowca ktory wyladowal w blocie i wymagal dokladnego wyczyszczenia.
    Jakosc i technologia zenua. Sredni AGV po roku niezbyt intensywnego
    uzywania, lata luzno na glowie rozlazi sie w rekach - nie mowie oczywiscie o
    skorupie ;)
    Szuja uzywalem intensywnie 4 sezony. Zadnej "erozji" choc kilka razy spadl i
    generalnie nie ma lekko. Po prostu trzyma klase. Tego SHARP nie uwzglednia
    choc nie mowie ze jesli bede kupowal nastepna beretke to nie spojrze. Wrecz
    przeciwnie.

    --
    Pozdrawiam, Artu / Kef
    & 7/4 majtasow ST 955

  • 29. Data: 2009-02-10 16:22:25
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    To jeszcze słów kilka o SHARPie.

    Z powodu gdyż albowiem pewne rzeczy w wynikach testów mi nie pasowały,
    napisałem do nich i o to odpowiedź, która poniekąd obaliła moją teorię,
    ale i coś wyjaśniła:

    "Dear Sebastian,

    Thank you for your enquiry to the SHARP website.

    Price has no influence on the SHARP rating given to a helmet model.

    The rating calculation is based upon the helmet's performance over a range
    of impact locations. A total of 32 impact tests are carried out on each helmet
    model.

    The probability of a certain type of impact at a particular location,
    together with the associated injury risk, is used to develop a helmet's score.

    SHARP will be updating the website to include the testing methodologies in
    due course. Please revisit the website soon to pick up this information and
    new helmet ratings as they are released.

    Best Regards

    The SHARP Team"

    A więc - jako że nie tylko ja mam pewne problemy z wynikami testów
    Sharpa, o to kilka drobiazgów, które ujawniło guglanie.

    Po pierwsze polecam zapoznanie się z diagramami na stronie Sharpa:

    http://sharp.direct.gov.uk/about-sharp/test-protocol
    s/impact-locations/

    A dla równowagi, te z blisko 30-letniego już raportu Hurta:

    http://i174.photobucket.com/albums/w116/kvld17/helme
    tDamage.gif

    Dla mało spostrzegawczych: Sharp twierdzi, że 53% uderzeń to boki głowy
    (kasku), podczas gdy u Hurta wychodzi raptem 14.4% na lewą stronę i
    14.3% na prawą - razem 28.7%. Wielu krytyków podnosi tą nieścisłość,
    jak i to, że jednym z głównych miejsc z boku, gdzie testują uderzenia,
    są okolice... ucha. W większości przypadków szanse na trafienie tym
    miejscem w praktyce są niewielkie, gdyż najpierw obrywa ramię.
    Najprawdopodobniej stąd mogą wynikać poważne błędy obliczeniowe (jak
    wynika z maila, przypisują wagi do poszczególnych lokacji w oparciu na
    prawdopodobieństwie wystąpienia).

    Sharp NIE testuje uderzeń na część szczękową (bagatelne 34.6% u Hurta).

    Sharp NIE testuje wielokrotnych uderzeń w to samo miejsce.

    Sharp NIE robi testów z losowo wybranymi lokacjami (jak np. Snell) - są
    ustalone stałe. Co wraz z pojawiającymi się gdzieniegdzie plotkami, że
    kasków do testów nie biorą ze sklepów, tylko nadsyłają je im
    producenci, daje ładne pole do pewnych nadużyć (czysta spekulacja).

    Sharp NIE ma testu na penetrację (ale to może i lepiej). Np. Arai się
    chwali, że testując wewnętrznie kaski taki robią, wymaga go również
    Snell.

    Nie wiadomo, czy Sharp mierzy tylko samą wartość przeciążeń
    działających na wnętrze kasku, czy również czas ich trwania - jest to
    bardzo ważny aspekt, mający wpływ na wielkość urazów.

    Jeszcze co do samej metodologii, fajny kfiatek wyszedł przy Schubercie:

    http://www.carolenash.com/insidebikes/bike-news/more
    -sharp-helmet-tests.htm

    W skrócie: testowa forma głowy Sharpa nie pasowała do L-ki S1 Pro, więc
    użyli M-ki i zwiększyli prędkość o 10-15%. Bardzo profesjonalne
    podejście.

    Testy Sharpa odbywają się przy prędkościach 6 do 8.5 m/s - ciut powyżej
    tego, czego wymaga norma ECE - czyli przy 22-31 km/h. Nie robią testów
    dla większych prędkości.

    Kilka obserwacji:

    Shoei twierdzi, ze konstrukcja Raida II i XR1000 jest taka sama (poza
    tym, że pierwszy jest robiony w 3 rozmiarach, a drugi w 4). Wyniki w
    testach - gwiazdka rozbieżności.

    Bardzo ciekawe jest to, że taki Schuberth, robiący większość kasków dla
    BMW (System - 5 gwiazdek), robi niezłego szczękowca (C2 - 4 gwiazdki),
    przy całym doświadczeniu z m.in. kaskami dla F1, strażackimi itepe -
    nie potrafi zrobić porządnego integrala (R1 i S1 Pro - po 2 gwiazdki).
    To kwestie wiary, nie faktów, ale tak jak niektórzy pokładają w testach
    Sharpa bezgraniczen zaufanie (bo stoi za tym brytolskie ministerstwo),
    tak ja jakoś nie mogę sobie wyobrazić, że firmy pokroju Shoei,
    Schuberth, Arai, od lat siedzące w tym biznesie, nie potrafią zrobić
    porządnego, bezpiecznego kasku. Skądinąd wiadomo, że duzi gracze
    przeprowadzają swoje własne badania, na których opierają konstrukcje
    kasków (zakładam - znów na wiarę - że to nie tylko marketingowy
    bełkot). Skąd więc taka rozbieżność pomiędzy ich wnioskami, a Sharpem?

    Taka szczypta soli, dla miłośników bezkrytycznej wiary w gwiazdki.

    Sebastian
    Powypadkowy 4-gwiazdkowy C2 i 3-gwiazdkowy Szuj za grosze.

  • 30. Data: 2009-02-11 06:52:44
    Od: "Kefir" <k...@r...pl>

    Elou!
> [...]
    > pomiędzy ich wnioskami, a Sharpem?
    >
    > Taka szczypta soli, dla miłośników bezkrytycznej wiary w gwiazdki.

    Dzieki, szczypta soli przelknieta bez najmniejszego wysilku ;) Rzeczowo
    napisane, przeczytane z duza przyjemnoscia. Teraz moge powiedziec ze, w
    duzej mierze dzieki Tobie, mam zdanie choc, "on the other hand" ;)", teraz
    juz zupelnie nie wiadomo po co jest projekt SHARP.