  • 1. Data: 2016-01-29 03:24:46
    Temat: TBA810
    Od: "Kamil" <n...@t...pl>

    Witam

    Ktoś wie może jak we wzmacniaczu na TBA810 była robiona regulacja barwy tonu?
    Miałem fabryczne płytki z tym scalakiem. Byly dwa potencjometry. Jeden od siły
    głosu, a drugi od barwy. I chodzi o to gdzie ten drugi był wpięty,

    Pzdr

  • 2. Data: 2016-01-29 18:44:58
    Temat: Re: TBA810
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2016-01-29 o 03:24, Kamil pisze:
> [...]
    > tonu? Miałem fabryczne płytki z tym scalakiem. Byly dwa potencjometry.
    > Jeden od siły głosu, a drugi od barwy. I chodzi o to gdzie ten drugi był

    Na zewnątrz układu, np.
    http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2009/1
    0/circuit-power-amp-7w-with-ic-tba810.jpg

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2016-01-29 19:16:40
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu piątek, 29 stycznia 2016 07:35:53 UTC+1 użytkownik Kamil napisał:
    Witam

    > ... I chodzi o to gdzie ten drugi był wpięty,

    Prawdopodobnie to były te płytki.... też je miałem ;)

    http://obrazki.elektroda.pl/5412730200_1366329979.jp

  • 4. Data: 2016-01-29 20:30:48
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 29.01.2016 o 18:44, Irokez pisze:

    > Na zewnątrz układu, np.
    > http://www.eleccircuit.com/wp-content/uploads/2009/1
    0/circuit-power-amp-7w-with-ic-tba810.jpg

    Regulację barwy dźwięku robi się najczęściej w pętli sprzężenia zwrotnego.

  • 5. Data: 2016-01-30 01:47:03
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "kilokitu" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > http://obrazki.elektroda.pl/5412730200_1366329979.jp

    Tak się zastanawiam, czemu C109 dubluje się z C209, no, nie widzę za bardzo
    sensu...
    W scalakach, w stopniu różnicowym, czy przypadkiem szereg oporników 200+800,
    nie powinien krzyżować się z bazami? Bo jeśli nie, to po co taki, czyżby
    zrobiony w fabryce jako dwa oporniki?
    W górnym scalaku niedorysowana kropka na połączeniu kolektora tranzystora
    górnego z prawej i szeregu diod z bazą tranzystora po lewej. Tranzystor obok
    po lewej niedorysowane połączenie kolektora i anody diody, z "darlingtonem"
    górnej połówki stopnia końcowego. Po stronie katody tej diody też jest
    niedorysowana kropka.
    Już pomijam, że masa R201 nie krzyżuje się, jak w R101, z minusem zasilania
    (i oczywiście, masą całego układu).
    Sory, musiałem się czepić (ale schematu, nie ciebie)... jak to mówią, MSPANC
    :)) Po prostu ciekawość "czemu tak" mną powoduje :))
    Pewnie bym to rozkminił, ale trochę się źle poczułem (alkoholu nie piłem,
    nie wolno) i myślenie od razu prawie się niemal wyłącza. Jednak ciekawość
    jest nadal. :) Więc jeśli coś nababuliłem, proszę, wybaczcie :)

    --
    Do Marycha (nie mylić z Marią Janiną) mam ok 300 km. to jak na bunkry
    pojadę, poblubramy sobie, jak będę czekać na przesiadkę do Świebodzina.

  • 6. Data: 2016-01-30 10:15:56
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > Tak się zastanawiam, czemu C109 dubluje się z C209, no, nie widzę za bardzo
    > sensu...
    TBA810 miał tendencję do samowzbudzania się na częstotliwościach ponadakustycznych.
    Aby układ "uspokoić" trzeba było m.in. skutecznie blokować napięcie zasilania.
    Kondensatory blokujące zawsze umieszcza się najbliżej jak tylko się da tego układu
    scalonego. Kondensator Patrząc na numerację tych kondensatorów nie jest trudno
    zauważyć, że numery 1xxx są na płytce nr 1 a numery 2xxx na płytce nr 2. A na
    schemacie narysowane są obok się bo jest to schemat ideowy a nie montażowy. Na
    schematach rysowanych przez "kreślarkę" zawsze można było znaleźć wiele błędów. Brak
    kropki, za dużo kropek pomyłki w opisie elementów itp.
    A wracając do TBA810 to przypomnę tylko, że "skrzydełka" chłodzące koniecznie trzeba
    połączyć z minusem zasilania. Bez tego połączenia te układy "padały jak muchy".
    Kondensator C210 ma za dużą indukcyjność szeregową aby skutecznie filtrować wyższe
    częstotliwości.

  • 7. Data: 2016-01-30 10:23:10
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

> [...]

    Kondensatory blokujące zawsze umieszcza się najbliżej "jak tylko się da" tego układu
    scalonego. Patrząc na numerację tych kondensatorów nie jest trudno zauważyć, że
    numery 1xxx są na płytce nr 1, a numery 2xxx na płytce nr 2. A na schemacie
    narysowane są obok siebie bo jest to schemat ideowy a nie montażowy. Kondensator C210
    ma za dużą indukcyjność szeregową aby skutecznie filtrować wyższe częstotliwości. Na

  • 8. Data: 2016-01-30 11:04:14
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-30 o 01:47, ACMM-033 pisze:

> [...]
    > piłem, nie wolno) i myślenie od razu prawie się niemal wyłącza. Jednak
    > ciekawość jest nadal. :) Więc jeśli coś nababuliłem, proszę, wybaczcie :)

    C109 i C209 tu są jeszcze jako tako narysowane. W schematach cyfrówek
    masz po prostu blok kondensatorów od zasilania do masy i nie wiadomo
    który gdzie jest. Wiadomo tylko, że do blokowania zasilania.
    Kropki i ich brak - a czasem jeszcze inne błędy - normalna sprawa.
    Kreślarz też człowiek i nie zawsze wie co rysuje. Nie to, co teraz, że
    jak źle narysujesz schemat to i PCB nie wyjdzie. Na schematy tak
    kreślone trzeba patrzeć z dystansem i odrobiną rozsądku.
    A przy okazji - jeżeli hasło "stopień różnicowy" oznacza dla Ciebie
    wzmacniacz różnicowy, to pokaż mi go w tym scalaku ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2016-01-30 13:07:14
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    ps.com...

    > TBA810 miał tendencję do samowzbudzania się na częstotliwościach
    > ponadakustycznych.

    To nie załatwia się filtrem dolnoprzepustowym na wyjściu? żeby to, co
    wysoko, zostało przywarte do masy.
    Bo skoro długość tych kilku(nastu) cm przewodów miała by mieć jakieś
    znaczenie, to albo tam rozpływ prądów nieciekawy, albo częstotliwości mocno
    ponadakustyczne, dla których przewody mogły by być linią długą...

    > Aby układ "uspokoić" trzeba było m.in. skutecznie blokować napięcie
    > zasilania.

    Tak, znam zjawisko wzbudzania się wzmacniacza, przez dużą Rw zasilania,
    znane np. z niektórych odbiorników radiowych turystycznych, kiedy mogły by
    jeszcze sporo na tych bateriach pochodzić. Zablokowanie tego kondensatorem
    marginalizowało problem.

    > Kondensatory blokujące zawsze umieszcza się najbliżej jak tylko się da
    > tego układu scalonego.

    Słuszne "i zbawienne". Dążyłbym jednak do zapewnienia tej właściwości przez
    montaż, a nie protezowanie, czyli np. zmontowanie układów obok siebie. To
    już jeśli... to ja bym jeszcze "szlaczek pier...nął", znaczy się, dławiczek
    jakiś i za dławiczkiem kondensator. Jak już, to iść na całość, bramka nr
    2...

    > Kondensator Patrząc na numerację tych kondensatorów nie jest trudno
    > zauważyć,
    > że numery 1xxx są na płytce nr 1 a numery 2xxx na płytce nr 2. A na
    > schemacie

    Pewnie i tak.

    > narysowane są obok się bo jest to schemat ideowy a nie montażowy.
    > Na schematach rysowanych przez "kreślarkę" zawsze można było znaleźć wiele
    > błędów.

    W sumie zrozumiałe, że się zastrzegali, że "korzystasz na własne ryzyko".

    > Brak kropki, za dużo kropek pomyłki w opisie elementów itp.

    Może chodziło o to, by ktoś nie skopiował układu? A serwis i tak wiedział
    pewnie gdzie jest błąd, to im to pewnie wisiało.

    > A wracając do TBA810 to przypomnę tylko, że "skrzydełka" chłodzące
    > koniecznie trzeba połączyć z minusem zasilania.
    > Bez tego połączenia te układy "padały jak muchy".

    Rozumiem, że nie tylko kwestia odprowadzenia ciepła? Choć chyba wszędzie
    widuję podłączanie takich spraw, przeważnie do masy właśnie.
    Gorzej, gdyby takie coś trzeba było wstawić do układu z plusem na masie (np.
    odbiornik w Meluzynie/Kleopatrze, czy układy z dziedziny telekomunikacji -
    tu na masie jest plus, jedynie bateria licznikowa ma uziemiony minus, ale
    ona innym nieco celom służy), chętni do montażu tamże dekodera na UL1621
    (niestety, dość prądożernego, ale nie o tym teraz) musieli kombinować z
    ekranowaniem przewodów sygnałowych.

    > Kondensator C210 ma za dużą indukcyjność szeregową aby skutecznie
    > filtrować wyższe częstotliwości.

    Znany problem tradycyjnych elektrolitów. Ale zwykle, na schematach i w
    układach, widywałem blokowanie ich tuż zaraz, rzadziej gdzieś w układzie,
    chyba, że jako odsprzęgające raczej. Jak już, to jeden bloczek przy głównym,
    a drugi przy scalaku. Choć to trochę jak dowcip z lat 80, że do dymania
    należało użyć 2 kondonów, a między nimi dać Super-Takon :)

    to ja tego też nie powiem!
    (C) Tewje do Pana Boga.

  • 10. Data: 2016-01-30 15:21:00
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > To nie załatwia się filtrem dolnoprzepustowym na wyjściu? żeby to, co
    > wysoko, zostało przywarte do masy.
    Patrząc na koszty niewątpliwie łatwiej jest zablokować zasilanie niż budować filtr
    dolnoprzepustowy... a przecież jeden filtr dolnoprzepustowy już tam jest R107 C106.
    Na dodatek taki filtr na wyjściu zwiększa straty energii.

    > Bo skoro długość tych kilku(nastu) cm przewodów miała by mieć jakieś znaczenie
    W młodości zbudowałem kilkanaście różnych wzmacniaczy na tym układzie scalonym i
    pamiętam, że bardzo łatwo się sam wzbudzał. Nie zapominaj, że kilkanaście cm drutu ma
    znaczenie... wzbudzanie na 2 MHz dla tego wzmacniacza to nie rzadkość.
    Dla tych częstotliwości to kilkanaście cm jeszcze nie jest linią długą ale jest
    rezystancją i indukcyjnością, która może mieć znaczenie

    > Dążyłbym jednak do zapewnienia tej właściwości przez montaż, a nie
    > protezowanie, czyli np. zmontowanie układów obok siebie.
    Fajnie jest kogoś krytykować! Zrozumieć już trudniej. Proszę nie zapominać, że
    omawiamy wyrób, który był produkowany masowo. Przy takiej produkcji bardziej opłaca
    się FONICE "przedobrzyć" układ niewielkim kosztem niż później zatrudniać ZURiT do
    walki z samowzbudzaniem się swojego wyrobu.

    > Rozumiem, że nie tylko kwestia odprowadzenia ciepła? Choć chyba wszędzie
    > widuję podłączanie takich spraw, przeważnie do masy właśnie.
    Można się zdziwić bo większość "skrzydełek chłodzących" jest podłączona wewnątrz
    obudowy układu scalonego do nóżki masy... ale nie w tym układzie scalonym. Nie na
    darmo w schemacie aplikacyjnym CEMI dla UL1481 radiator jest połączony z masą
    oddzielnym, zewnętrznym połączeniem.
    Niestety nie wszystkie układy scalone, które mają metaliczne odprowadzenie ciepła
    połączone z masą czyli zerem zasilania... patrz popularny TDA7294 ma wyprowadzenie
    radiatora podłączone do ujemnego bieguna zasilania czyli do nawet minus 40V.