  • 11. Data: 2024-03-06 15:19:31
    Temat: Re: A dyrektor Toyoty tylko się uśmiecha ;-)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 6 Mar 2024 13:58:33 +0100, Cavallino wrote:

    > Nie może, tylko o rząd wielkości.

    Czy tak o rząd ... ogniwo li-ion połowicznie naładowane, w spoczynku
    ma powiedzmy 3.9V.

    Jak solidnie obciążysz prądem, to napięcie spada.
    Trudno powiedziec do ilu - 3.7, 3.6, 3.5V, 3.3V ... Kwestia prądu :-)

    Jak chcesz ładować, to ładowarka musi dać wyzsze napięcie.
    Jak ma się ładować szybko/dużym prądem to sporo większe.
    4.1V, 4.2, 4.3 ... a nie, wiecej niż 4.2 podobno nie wolno, ale czy
    Tesla nie jest jakaś mądrzejsza?

    (4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..

    > Czy w myśl tej zasady, jak go wrzucić do baterii bez pośrednictwa
    > wodoru i strat z tym związanych, to będzie droższy?
    > Nie - nadal będzie 3 razy tańszy.....

    Moze byc go taki nadmiar, że nie będziesz się zastanawiał ile
    kosztuje, tylko ze zasieg 200km większy a tankowanie trwa 5 minut :-)

    Poza tym jak rząd podatek przywali, to róznice w cenie mogą być
    relatywnie mniejsze :-)

    > Dlatego wodór tak - tam gdzie baterii zastosować się nie da.
    > Na pewno nie do miejskich dupowozów.

    Miejski istotnie - zasięg może miec wystarczający, czas ładowania
    nieistotny ... no ale w domu w nocy, to prąd drogi, nawet jak na dachu
    PV :-)

    Wymienne baterie, czy domowy elektrolizer ?

    J.

  • 12. Data: 2024-03-06 16:20:56
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 12:20, J.F pisze:
    > Hybrydy wymagają paliwa.
    > A paliwa się kiedyś skonczą ?

    Niemieckie ekologiczne biopaliwa z roślin które kiedyś pochłonęły już
    CO2 NIGDY się nie skończą ;-)

  • 13. Data: 2024-03-06 16:29:21
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 12:20, J.F pisze:
    > wiec te ogniwa paliwowe maja sprawnosc ok 65%.
    > Dodaj sprawność elektrolizera, podobno niską ...

    Ale tu nie o sprawność chodzi.

    O religię ekofaszyzmu.

    Jak się przywali konkurencji PODATKI to się OPŁACI przy goooownianej
    sprawności ;-)

    Tu nie działa rozum tylko WIARA ;-)

  • 14. Data: 2024-03-06 16:39:48
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 13:58, Cavallino pisze:
    > Czy w myśl tej zasady, jak go wrzucić do baterii  bez pośrednictwa
    > wodoru i strat z tym związanych, to będzie droższy?
    > Nie - nadal będzie 3 razy tańszy.....

    Magazynowanie prądu z paneli jest DROGIE i też nieopłacalne. BATERIE

    Rozwiązaniem może być produkcja wodoru też nie opłacalna.

    Ale jeśli zakładamy że prąd jest ZA DARMO...

    To się zaczyna inaczej kalkulować

  • 15. Data: 2024-03-07 07:53:17
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 06-03-2024 o 15:19, J.F pisze:

    > Czy tak o rząd ...
    > (4.1-3.7)/3.9 to 90% sprawnosci/10% strat ... a 4.2-3.6 to juz 15% ..

    A zamiana na wodór i z powrotem to ile?

  • 16. Data: 2024-03-07 08:48:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Mar 2024 07:53:17 +0100, Cavallino wrote:

    > A zamiana na wodór i z powrotem to ile?

    Z powrotem to jak widac - ok 35% strat.

    A na wodór ... jesli ci nie klamia
    https://newatlas.com/energy/hysata-efficient-hydroge
    n-electrolysis/

    to jakies 5% możliwe ?

    A u Ciebie jak to wyglada - jak wyjedziesz 40kWh z baterii, to ile
    potem pobierze z gniazdka/ładowarki?

    J.

  • 17. Data: 2024-03-07 09:51:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-03-2024 o 08:48, J.F pisze:

    > Z powrotem to jak widac - ok 35% strat.

    Optymista.

    > A na wodór ... jesli ci nie klamia
    > https://newatlas.com/energy/hysata-efficient-hydroge
    n-electrolysis/

    > to jakies 5% możliwe ?

    Oczywiście że kłamią, o rząd wielkości:
    https://e-magazyny.pl/aktualnosci/wodor/wodor-przysz
    loscia-energetyki/

    Przy ogólnej wydajnościz zakresu 50-60%, wahającej się w zależności od
    zastosowania technologii ogniw, do wyprodukowania 1 kilograma wodoru
    potrzeba około 9 litrów wody i około 50 [kWh] energii elektrycznej.

    > A u Ciebie jak to wyglada - jak wyjedziesz 40kWh z baterii, to ile
    > potem pobierze z gniazdka/ładowarki?

    Nie sprawdzam, ale ludziska mówią, że 5-10% wypada.
    Tyle że w tym jest też trochę podgrzewania auta przy okazji, więc nie
    wszystko to czyste straty na konwersji.

  • 18. Data: 2024-03-07 14:24:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Mar 2024 09:51:52 +0100, Cavallino wrote:

    > Optymista.

    Tak samo jak z bev.
    Jak jedzie Tesla, to 20kWh/100km, jak jade ja, to 30 :-)

    Z danych Mirai wynika, ze ok 35% strat - tzn 0.84kg/100km porównujemy
    z 20kWh/100km.

    n-electrolysis/

    > Oczywiście że kłamią, o rząd wielkości:
    > https://e-magazyny.pl/aktualnosci/wodor/wodor-przysz
    loscia-energetyki/

    Tu masz przeszłość. A powyzej przyszłość.
    Cały czas coś badają i wymyślają lepsze baterie, ogniwa paliwowe,
    elektrolizery. Może kłamią, może źle badali, a może kiedyś wejdzie w
    życie.

    W dodatku w twoim linku jest chyba całość - czyli od prądu do prądu,
    bez pomp do wodoru, bez skraplania :-)

    > Przy ogólnej wydajnościz zakresu 50-60%, wahającej się w zależności od
    > zastosowania technologii ogniw, do wyprodukowania 1 kilograma wodoru
    > potrzeba około 9 litrów wody i około 50 [kWh] energii elektrycznej.

    Wody w zasadzie nie trzeba - wyleci potem z rury. Tylko nie wiadomo,
    gdzie spadnie :-)

    A ileż wody trzeba, jak ładujesz w nocy prądem z Belchatowa ...

    > Nie sprawdzam, ale ludziska mówią, że 5-10% wypada.

    To sprawdz kiedys, co bedziesz powtarzał co ludzie mówią.
    Dwa razy nawet - na szybkiej ładowarce, i na wolnej.

    > Tyle że w tym jest też trochę podgrzewania auta przy okazji, więc nie
    > wszystko to czyste straty na konwersji.

    No jesli baterie trzeba podgrzewac do ładowanania, to jest to taka
    sama strata, jak inne :-P

    J.

  • 19. Data: 2024-03-07 15:20:39
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 07-03-2024 o 14:24, J.F pisze:
    > Jak jedzie Tesla, to 20kWh/100km, jak jade ja, to 30 :-)

    Ale czym jedziesz?
    Dieslem?
    To tak raczej z 80......

    > Z danych Mirai wynika, ze ok 35% strat

    Liczą w obie strony?

    > To sprawdz kiedys

    Nie mam jak.
    Ładuję na zakupach, od różnych do różnych wartości, to i pomiary niemożliwe.

    , co bedziesz powtarzał co ludzie mówią.

    Ludzie na forum ev wiedzą o czym mówią.
    To jest ta różnica w porównaniu do Twojego bełkotu niepopartego żadnymi
    własnymi doświadczeniami.

    > No jesli baterie trzeba podgrzewac do ładowanania

    Nie rozumiesz co czytasz.
    Nic nie pisałem o podgrzewaniu baterii, tylko auta.
    Większość ludzi to robi przed wyjazdem zimą.

    Ale i owszem niektóre typy baterii trzeba podgrzać, bo poniżej 0 się nie
    będą ładować.
    A inne nie tyle trzeba, co skaraca to czas ładowania, więc się to robi.

    >, to jest to taka
    > sama strata, jak inne :-P

    Jasne, bo Ty w ice odpalasz godzinę wcześniej silnik i grzejesz, więc
    masz porównanie......

  • 20. Data: 2024-03-08 02:24:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 7 Mar 2024 15:20:39 +0100, Cavallino wrote:

    > Ale czym jedziesz?

    Zakładam, ze Teslą :-)

    > Dieslem?
    > To tak raczej z 80......

    Dieslem mozna spalic 8l, a mozna i 5.
    Jesli dobrze licze, 5l, .to 52kWh.

    > Liczą w obie strony?

    To ja liczyłem, i tylko w jedną

    > Nie mam jak.
    > Ładuję na zakupach, od różnych do różnych wartości, to i pomiary niemożliwe.

    Dluzsze zakupy, albo odżałuj trochę pradu w domu.
    Albo zapisz kiedys w trasie.

    A nawet na tych zakupach - co pokazuje komputer, a co ładowarka?
    Pewne to nie będzie, ale zawsze coś.

    > , co bedziesz powtarzał co ludzie mówią.
    > Ludzie na forum ev wiedzą o czym mówią.
    > To jest ta różnica w porównaniu do Twojego bełkotu niepopartego żadnymi
    > własnymi doświadczeniami.

    Na razie to powtarzasz za innymi, nie mając zadnych własnych
    doświadczeń :-P

    > Nie rozumiesz co czytasz.
    > Nic nie pisałem o podgrzewaniu baterii, tylko auta.
    > Większość ludzi to robi przed wyjazdem zimą.

    Ale przeciez mozna zmierzyc wiosną.
    Albo raz nie podgrzac. Albo wyjechac z ciepłego garazu.
    Albo zobaczyc ile nabiło przed podgrzaniem.

    > Ale i owszem niektóre typy baterii trzeba podgrzać, bo poniżej 0 się nie
    > będą ładować.
    > A inne nie tyle trzeba, co skaraca to czas ładowania, więc się to robi.

    I straty rosną :-P

    > Jasne, bo Ty w ice odpalasz godzinę wcześniej silnik i grzejesz, więc
    > masz porównanie......

    Nie grzeje, wiec nie mam strat :-)
    I nie musze zapalac silnika godzinę przed tankowaniem :-)

    J.