  • 11. Data: 2021-02-10 18:57:49
    Temat: Re: TOP261EN nie startuje
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-02-09 o 23:00, Mirek pisze:

    > To jest ładowarka do wiertarki jakiś klon Milwaukee 6-amperowa.
    > Porównywałem z działającą 3-amperową i napięcia są prawie identyczne,
    > różni się tym, że na drenie jest przebieg.

    > Tzn?
    > Tam jest taki przerośnięty filtr, i są dwa elektrolity w szereg, gdzieś
    > ponad 160V na każdym, co daje 320 z hakiem.

    To znaczy, że w większej mocy urządzeniach (w sumie to już mój stary TV
    LCD 40 cali ma, a przecież dużo nie żre) jest dodawany przed właściwą
    przetwornicą układ PFC który przy okazji podbija napięcie zasilające
    (szeregowy dławik, równoległy mosfet + sterownik).
    Wtedy często napięcie linii wynosi około 380V i taka przetwornica nie
    wystartuje na niższym, kiedy PFC umarło.
    Zastanawiająca jest dla mnie ta zenerka jak napisałeś 250V kiedy
    powszechnie bez PFC wstawiana jest 200V, stąd pytanie o PFC.

    --
    Irokez

  • 12. Data: 2021-02-10 19:37:12
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 10.02.2021 18:57, Irokez wrote:

    > (szeregowy dławik, równoległy mosfet + sterownik).

    ... Czy możliwe, że to przeoczyłem... jest możliwe, bo nie zwracałem na
    to uwagi - jest napięcie to jest, więc patrzę dalej.
    To by tłumaczyło też większe rezystory do V, bo nie są 2M+2M, tylko większe.
    Ja tym zajmuję się dorywczo, a od wczoraj wcale, bo są inne, ważniejsze
    tematy, ale muszę to w końcu zrobić, bo chyba wisi na tym jakaś klątwa.

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2021-02-11 20:29:21
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 10.02.2021 19:37, Mirek wrote:

    > ... Czy możliwe, że to przeoczyłem... jest możliwe,

    Ale jednak nie ma PFC.
    Jest dosyć duży filtr na dwóch podwójnych dławikach ale nic po za tym.
    Jak już znowu do tego zaglądnąłem, to poświęciłem się i rozrysowałem
    kawałek schematu:

    http://www.imagebam.com/image/905ded1369758268

    Napięcia takie jak zmierzyłem.

    --
    Mirek.

  • 14. Data: 2021-02-12 13:40:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 10.02.2021 19:37, Mirek wrote:
    >Jak już znowu do tego zaglądnąłem, to poświęciłem się i rozrysowałem
    >kawałek schematu:
    >http://www.imagebam.com/image/905ded1369758268
    >Napięcia takie jak zmierzyłem.

    >Na pinie C są oscylacje 4,8-5.9V, ale na drenie nic się nie dzieje.
    >Na pinie V mam jakieś 2,8V. Co jeszcze potrzeba? Uszkodzony klucz?
    >Scalak jest nowy, włączałem przez żarówkę 100W - lekko tylko
    >rozbłyskuje przy ładowaniu się kondensatora.

    Sadzac po datashicie - wlacza sie soft start.
    Na drenie chyba jednak cos dzieje, przynajmniej sporadycznie, skoro
    zarowka blyska, a 5.5V w ukladzie jest.

    "When the CONTROL pin voltage VC reaches
    approximately 5.8 V, the control circuitry is activated and the
    soft-start begins. The soft-start circuit gradually increases the
    drain peak current and switching frequency from a low starting
    value to the maximum drain peak current at the full frequency
    over approximately 17 ms.

    If no external feedback/supply
    current is fed into the CONTROL pin by the end of the soft-start,
    the high voltage current source is turned off and the CONTROL
    pin will start discharging in response to the supply current
    drawn by the control circuitry.

    If the power supply is designed
    properly, and no fault condition such as open loop or shorted
    output exists, the feedback loop will close, providing external
    CONTROL pin current, before the CONTROL pin voltage has
    had a chance to discharge to the lower threshold voltage of
    approximately 4.8 V (internal supply undervoltage lockout
    threshold)."

    Wyglada to na prawidlowe zachowanie, tylko jakby ten srodkowy
    transoptor nie dzialal.

    Moze uszkodzenie w obwodzie zasilanym?

    Bo transoptor ... one sie raczej nie psuja ...

    Testowo - dolutuj dwa kable do rezystora 100k czy nozek 3/4
    transoptora, podlacz jakis potencjometr - przy mniejszym oporze
    powinno ruszyc, nawet z jakims sladem stabilizacji napiecia.

    Tylko ostroznie z dotykaniem - bo do sieci podlaczony.

    J.

  • 15. Data: 2021-02-12 18:08:01
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.02.2021 13:40, J.F. wrote:

    > Sadzac po datashicie - wlacza sie soft start.
    > Na drenie chyba jednak cos dzieje, przynajmniej sporadycznie, skoro
    > zarowka blyska, a 5.5V w ukladzie jest.

    Te 5.5V są IMHO przez rezystor 100k z nóżki C.
    Na drenie nic nie ma. Może mam dziadowski oscyloskop, ale nie wykrywa
    tam żadnych impulsów. Sprawdzałem na tej dobrej ładowarce - szpile są aż
    miło.
    Żarówka błyska tylko przy ładowaniu się kondensatora po włączeniu do
    230V (jeśli jest rozładowany).

    > Wyglada to na prawidlowe zachowanie, tylko jakby ten srodkowy transoptor
    > nie dzialal.

    IMHO wygląda to na prawidłowe zachowanie, tylko jakby klucz nie działał :)
    Nie wiem czy dobrze rozumiem tą zasadę działania opisaną w dataszicie,
    ale on ma właśnie załączać ten soft start i obniża napięcie na C
    sprawdzając czy coś go podnosi. Jeśli nie podnosi, to znaczy że nie ma
    pętli sprzężenia i się wyłącza.
    Rozumiem, że ma to robić cyklicznie? (i stąd te oscylacje na V).

    > Moze uszkodzenie w obwodzie zasilanym?

    Nie ma tam żadnego napięcia, nic.

    > Bo transoptor ... one sie raczej nie psuja ...

    Tylko wybuchają ;) Akurat transoptory to pierwsze co sprawdziłem, bo
    miałem już przypadek, że spalił się TOP i transoptor.

    --
    Mirek.

  • 16. Data: 2021-02-12 20:45:37
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-02-12 o 18:08, Mirek pisze:

> [...]
    >
    > Tylko wybuchają ;) Akurat transoptory to pierwsze co sprawdziłem, bo
    > miałem już przypadek, że spalił się TOP i transoptor.

    Daj fotę płytki z dwóch stron chociaż

    --
    Irokez

  • 17. Data: 2021-02-12 21:04:23
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.02.2021 20:45, Irokez wrote:

    > Daj fotę płytki z dwóch stron chociaż

    Dopiero w poniedziałek i to jak będę miał czas znowu rozkręcić.
    Nie mam miejsca na trzymanie rozgrzebanych sprzętów.

    Ale wystarczy wpisać "m12-18fc schemat"
    o np. to:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3549535.html

    --
    Mirek.

  • 18. Data: 2021-02-12 21:08:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    pl...
    On 12.02.2021 13:40, J.F. wrote:

    >Te 5.5V są IMHO przez rezystor 100k z nóżki C.

    W ta strone mowisz? Hm, chyba mozliwe.

> [...]
    >napięcie na C sprawdzając czy coś go podnosi. Jeśli nie podnosi, to
    >znaczy że nie ma pętli sprzężenia i się wyłącza.

    Jakos tak to rozumiem.
    Najpierw podnosi napiecie, potem obniza.

    >Rozumiem, że ma to robić cyklicznie? (i stąd te oscylacje na V).

    Tak napisane.

    >Nie ma tam żadnego napięcia, nic.

    No tak, jesli dren zadnego impulsu nie puszcza.

    J.

  • 19. Data: 2021-02-12 21:57:37
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-02-12 o 21:04, Mirek pisze:

    > Dopiero w poniedziałek i to jak będę miał czas znowu rozkręcić.
    > Nie mam miejsca na trzymanie rozgrzebanych sprzętów.

> [...]

    Odpiął bym tymczasowo tą zworę od Voltage Monitor co idzie na transoptor
    sterowany procesorem i jak w dataszicie dał 4Mom na V (nie zwierając
    czasami R5 bo w tej obudowie R16 to trochę niebezpiecznie zostawiać z
    takim napięciem). I wtedy dopiero jak przetwornica ruszy popatrzył bym
    co się do diabła dzieje z tym napięciem dla Voltage Monitor generowanym
    przez odczep pomocniczy i sterowane przez uC.
    Wynalazek jak we wczesnych ładowarkach Ryobi, niby eco miało to być.

    --
    Irokez

  • 20. Data: 2021-02-12 22:26:57
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 12.02.2021 21:57, Irokez wrote:

> [...]
    > przez odczep pomocniczy i sterowane przez uC.
    > Wynalazek jak we wczesnych ładowarkach Ryobi, niby eco miało to być.

    Aj aj... czekaj... możliwe jest, że ta przetwornica w ogóle nie ma
    ruszyć bez podania wyższego napięcia na V?
    Czyli ładowarka w ogóle nie jest zasilana bez włożenia akumulatora...
    A po drugiej stronie jest coś w rodzaju przetwornicy, zasilanej z
    akumulatora która ma wzbudzić napięcie po pierwotnej stronie i przez
    diodę podnieść napięcie na V i obudzić TOP-a - czy tak?

    Ja oczywiście nie podłączałem akumulatora podczas pomiarów... skąd
    mogłem wiedzieć.

    --
    Mirek.