  • 11. Data: 2009-05-21 11:34:23
    Temat: Re: TV, wyciszanie szumów, dlaczego z żarzenia?
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > Gdy nie ma żarzenia to nie ma skąd się wziąć napięcie na kolektorze Q406
    > (numer jest nieczytelny, ale pierwszy z nich w kolejności sygnału to chyba
    > 405, drugi 404, trzeci 406), a właśnie obecność napięcia na Q406 powoduje
    > zablokowanie głosu. Obecność VIDEO powoduje, że Q406 zwiera do masy i głos
    > jest.
    >
    > Zaskoczyła mnie zależność tego od żarzenia. Myślałem, że może ktoś mający
    > doświadczenie w serwisie TV będzie wiedział dlaczego.

    Napiecie zarzenia wystepuje tylko wtedy, gdy poprawnie dziala H. Jesli jest
    inaczej to caly tor audio i video moze pracowac poprawnie i wydawac jakies
    nieustalone dzwieki (ze wzgledu na jakies 'pulsowanie' zasilania). Chyba
    logiczne jest ze dobrze jest wtedy wyciszyc audio?

    c.

  • 12. Data: 2009-05-21 11:45:25
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Cezar" <c...@B...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > jakies nieustalone dzwieki (ze wzgledu na jakies 'pulsowanie' zasilania).
    > Chyba logiczne jest ze dobrze jest wtedy wyciszyc audio?

    To byłoby logiczne, ale jest właśnie odwrotnie.
    Jak nie działa H (nie ma żarzenia) to nie ma napięcia na Q406 i nie jest
    blokowany głos, bo głos będzie zablokowany gdy to napięcie się pojawi.
    P.G.

  • 13. Data: 2009-05-21 14:34:38
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 21 May 2009 13:12:38 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > zablokowanie głosu. Obecność VIDEO powoduje, że Q406 zwiera do masy i głos

    Nie. Jeśli nie ma napięcia żarzenia to stan tranzystora Q406 (czyli inaczej
    obecność lub nie sygnału VIDEO) jest obojętny dla napięcia na SD. Znacznie
    bardziej jest ciekawe do czego to SD służy :)
    --
    Jacek

  • 14. Data: 2009-05-21 15:06:44
    Od: x <...@...pl>

    Dnia 21-05-2009 o 16:34:38 Jacek Maciejewski <j...@o...pl>
    napisał(a):

    > Znacznie
    > bardziej jest ciekawe do czego to SD służy :)

    Synchro Detect? Pewnie ma wyciszac fonie gdy brak impulsow synchronizacji.

  • 15. Data: 2009-05-21 15:35:28
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 21 May 2009 17:06:44 +0200, x napisał(a):

    > Synchro Detect? Pewnie ma wyciszac fonie gdy brak impulsow synchronizacji.

    Całkiem pasuje :) A masz równie dobry pomysł na uzależnienie tego czegoś od
    żarzenia?
    --
    Jacek

  • 16. Data: 2009-05-21 16:49:50
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obecność lub nie sygnału VIDEO) jest obojętny dla napięcia na SD. Znacznie
    > bardziej jest ciekawe do czego to SD służy :)

    Nie rozumiem dlaczego piszesz NIE. Z mojego opisu też wynika, że brak
    żarzenia wymusza stan 0 na Q406 bez względu na VIDEO.
    Na
    http://www.krzysiek.galka.pl/OTAKE_Color_5130-2RC_BW
    _3.jpg
    SD steruje przez wtórnik 2 tranzystorami. Jeden zwiera VOLUME do zera, a
    drugi (chyba cyfrowy) podaje 0 do procesora.
    P.G.

  • 17. Data: 2009-05-21 17:05:41
    Od: Jacek Maciejewski <j...@o...pl>

    Dnia Thu, 21 May 2009 18:49:50 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Nie rozumiem dlaczego piszesz NIE

    Napisałeś: "a właśnie obecność napięcia na Q406 powoduje zablokowanie
    głosu" i do tego mam zastrzeżenia. IMO obecność
    napięcia powoduje odblokowanie głosu :) I nie rozstrzygniemy tego bez
    wglądu w dalszą częśc schematu, za punktem 10 SD.
    --
    Jacek

  • 18. Data: 2009-05-21 17:53:24
    Od: x <...@...pl>

    Dnia 21-05-2009 o 17:35:28 Jacek Maciejewski <j...@o...pl>
    napisał(a):

    > Całkiem pasuje :) A masz równie dobry pomysł na uzależnienie tego czegoś
    > od
    > żarzenia?

    Hmm, nie wiem. Moze wyciszenie fonii dopoki kineskop nie osiagnie stanu
    gotowosci (taki power good; w sensie, ze jak napiecie na zarzeniu osiagnie
    odpowiedni poziom, to mozna zalozyc, ze jest juz po stanach nieustalonych,
    wszystkie bloki up and running i mozna zalaczyc fonie?)

  • 19. Data: 2009-05-22 07:32:52
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > napięcia powoduje odblokowanie głosu :) I nie rozstrzygniemy tego bez
    > wglądu w dalszą częśc schematu, za punktem 10 SD.

    Nie wziąłem pod uwagę, że możesz tak zakładać bo to jest sprzeczne z
    działaniem układu w stanach nie budzących wątpliwości. Gdyby tak było, to
    przy obecności sygnału VIDEO głosu by nie było (bez względu na dalszą część
    schematu).
    Żarzenie Video Q406
    jest jest 0 - tu głos musi być
    jest nie ma + - w tym stanie głos jest blokowany (aby nie
    szumiało gdy śnieg na ekranie)
    nie ma jest 0 - głos będzie, ale dlaczego brak żarzenia to
    wymusza
    nie ma nie ma 0 - głos (szum) będzie, ale dlaczego brak żarzenia to
    wymusza

    Dwa pierwsze stany nie budzą moich wątpliwości i jednoznacznie określają
    jaki stan co powoduje. Gdyby Q406 było zasilone z DC w ogóle nie miałbym
    żadnych pytań.
    Nie przypuszczam, aby podwieszenie do żarzenia było dziełem przypadku, albo,
    że w pobliżu nie było DC (był taki głos na początku), bo Q404 i Q405 są
    zasilane z DC.
    Nie jest to też raczej przypadkowy błąd w schemacie, bo jest to specjalnie
    pociągnięta linia, a nie jakiś brak kropki czy o kilka milimetrów za
    krótka/za długa kreska.
    Skoro nie przypadek to jakiś logiczny powód. Jeśli powód jest logiczny to
    ten OTAKE nie jest jakimś wyjątkiem i tak powinno być w wielu TV. Jeśli tak
    to ludzie z doświadczeniem w serwisie TV powinni to po prostu wiedzieć.
    Szczerze mówiąc sądziłem, że po moim opisie (bez schematu) od razu ktoś mi
    napisze, że to jest przecież oczywiste bo.....

    Jedyne wyjaśnienie jakie przychodzi mi teraz do głowy to aby telewizor nie
    był całkiem martwy, gdy nie ma WN. Może awarie WN są częste i chodziło o to,
    aby użytkownik nie zostawił nieświadomie takiego telewizora włączonego. Ale
    wydaje mi się, że to jest zbyt daleko idące dorabianie teorii.

    P.G.

  • 20. Data: 2009-05-22 07:35:21
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "x" <...@...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > odpowiedni poziom, to mozna zalozyc, ze jest juz po stanach nieustalonych,
    > wszystkie bloki up and running i mozna zalaczyc fonie?)

    Tylko, że to wg mnie działa odwrotnie. Wyciszenie ma szansę nastąpić dopiero
    jak WN działa.
    P.G.