  • 1. Data: 2021-06-11 16:24:03
    Temat: ThinkPad x201 wyłączył się
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Mam trochę już leciwego laptopa ThinkPad x201. Pomimo swojego wieku
    doskonale sprawdza się w codziennych zastosowaniach, zwłaszcza że do
    bardziej wymagających prac mam znacznie mocniejszego desktopa.
    Dzisiaj po raz kolejny zaobserwowałem jednak pewien niepokojący objaw -
    komputer sam się wyłączył. Nie zamknął systemu, ale zupełnie wyłączył w
    jednej chwili. Nie pamiętam już dokładnie ile razy się to zdarzyło -
    powiedziałbym, że może dwa, góra trzy razy w ciągu ostatnich sześciu
    miesięcy (wliczając ten dzisiejszy incydent).

    Co do szczegółów:
    1) Trudno jest mi ocenić po tak małej próbce, ale chyba za każdym razem
    działo się to, gdy komputer był odłączony od zasilacza i pracował na
    baterii.
    2) Bateria ciągle trzyma kilka godzin przy lekkiej pracy (pisanie, www,
    ssh).
    3) Bateria w momencie wystąpienia tej usterki miała jeszcze sporo ładunku.

    Można jakoś ustalić listę możliwych przyczyn i dalej debugować problem?
    To raczej wskazuje na baterię, czy coś z komputerem? Jeśli komputer, to
    istnieje szansa na w miarę łatwą naprawę?

    Baterię do tego modelu ciągle można kupić, a w razie awarii samego
    komputera za niewielką kwotę mógłbym kupić "kadłubek" i przełożyć do
    niego RAM i SSD, ale w miarę możliwości preferuję naprawianie sprzętu, a
    nie wyrzucanie. ;)

  • 2. Data: 2021-06-15 11:42:55
    Temat: Re: ThinkPad x201 wyłączył się
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 11/06/2021 15:24, Atlantis wrote:
    > 2) Bateria ciągle trzyma kilka godzin przy lekkiej pracy (pisanie, www,
    > ssh).
    > 3) Bateria w momencie wystąpienia tej usterki miała jeszcze sporo ładunku.

    A zrob jej stress test - odlacz kabel i zapodaj Prime95 czy cos i
    rozladuj do zera. Podczas calego procesu komputer musi dzialac, jak
    znowu padnie mimo ladunku to moze wskazywac na cos z bateria.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2021-06-15 12:10:58
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.06.2021 16:24, Atlantis wrote:
> [...]
    > komputera za niewielką kwotę mógłbym kupić "kadłubek" i przełożyć do
    > niego RAM i SSD, ale w miarę możliwości preferuję naprawianie sprzętu, a

    Miałem tak że pokazywało 1,5h pracy na baterii ale gdy dochodziło do
    40-kilku procent to nagły zgon i tylko podpięcie zasilacza umożliwiało
    uruchomienie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz