  • 1. Data: 2021-06-10 16:20:19
    Temat: Wentylatory i zasilanie
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    Mam starą kartę Gigabyte Radeon HD4870 z uszkodzonym wentylatorem, taką:

    https://img.hexus.net/v2/graphics_cards/ati/Gigabyte
    /4870-1gb/DSCF8240-big.jpg

    Ten wentylator ma kabel zasilający i złącze 2 pinowe.

    1. Jakie jest napięcie pracy tego wentylatora?

    Mam też stare, standardowe chłodzenie Intela do Core 2 Duo na LGA775, takie:

    https://www.legitreviews.com/images/reviews/979/i7_r
    oundup-025.jpg

    ...ono ma z kolei wtyczkę 4 pinową czyli PWM.

    2. Czy da się ten wentylator Intela podpiąć do karty graficznej? Chodzi
    o elektryczną zgodność. Czy napięcia będą te same? I które przewody z
    tych czterech trzeba podpiąć?

    --
    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2021-06-10 16:29:27
    Temat: Re: Wentylatory i zasilanie
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 10/06/2021 15:20, Roman Tyczka wrote:

> [...]
    /4870-1gb/DSCF8240-big.jpg

    > Ten wentylator ma kabel zasilający i złącze 2 pinowe.
    >
    > 1. Jakie jest napięcie pracy tego wentylatora?

    Wykrec wentylator i przeczytaj na etykiecie z tylu. Ewentualnie zmiesz
    woltomierzem w czasie pracy, ile wychodzi z pinow.
    Bedzie na pewno 12V.

> [...]
    >
    > 2. Czy da się ten wentylator Intela podpiąć do karty graficznej? Chodzi
    > o elektryczną zgodność. Czy napięcia będą te same? I które przewody z

    Pewnie, ze mozna:
    https://duckduckgo.com/?q=4-pin+fan+pinout&t=ffab&ia
    =web#
    Oczywiscie upewnij sie, ze wiatrak Gigabyte ma 12V.

    Problem w tym, ze ta karta daje tylko 12V bez regulacji ze swoich 2
    pinow, a wiec wiatak intelowski moze chodzic za glosno, bo on normalnie
    jest przystosowany do pracy z regulacja, nie koniecznie na maksymalnych
    obrotach caly czas, dla tego malego GPU bedzie to overkill.

    Moge sie mylic z moja interpretacja, jak cos prosze mnie poprawic :)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 3. Data: 2021-06-10 17:46:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 10 Jun 2021 16:20:19 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > 2. Czy da się ten wentylator Intela podpiąć do karty graficznej?

    A po co do karty? Podepnij pod jakikolwiek wolny slot na płycie.
    Kabelek z reguły wystarczy.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 4. Data: 2021-06-11 08:23:19
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 10.06.2021 17:46, Jacek Maciejewski wrote:

    > A po co do karty? Podepnij pod jakikolwiek wolny slot na płycie.
    > Kabelek z reguły wystarczy.

    To nawet ciekawy pomysł, tylko zastanawia mnie czy nie spowoduje
    ugotowania karty, gdy mobo stwierdzi, że akurat ten wentylek trzeba
    wyłączyć. Innymi słowy nie ma powiązania między temperaturą GPU a
    sterowaniem kręceniem.

    --
    pzdr
    Roman

  • 5. Data: 2021-06-11 08:24:53
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 10.06.2021 16:29, pioruns wrote:

    /4870-1gb/DSCF8240-big.jpg

    > Wykrec wentylator i przeczytaj na etykiecie z tylu. Ewentualnie zmiesz
    > woltomierzem w czasie pracy, ile wychodzi z pinow.
    > Bedzie na pewno 12V.

    Tak, 12V.

> [...]

    > jest przystosowany do pracy z regulacja, nie koniecznie na maksymalnych
    > obrotach caly czas, dla tego malego GPU bedzie to overkill.

    A jakby dać rezystorek? Tylko nie wiem jaką rezystancję powinien mieć.

    --
    pzdr
    Roman

  • 6. Data: 2021-06-11 08:45:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 11/06/2021 08:24, Roman Tyczka wrote:
    > A jakby dać rezystorek?

    Diodę zenera na ~5-7V, tylko jakąs na nieco większy prąd.

  • 7. Data: 2021-06-11 08:52:31
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 11 Jun 2021 08:23:19 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

> [...]
    > ugotowania karty, gdy mobo stwierdzi, że akurat ten wentylek trzeba
    > wyłączyć. Innymi słowy nie ma powiązania między temperaturą GPU a

    ZTCW regulacji podlega tylko wyjście CPUFAN, jakoś nie spotkałem płyty
    gdzie regulowane by było inne wyjście na wentylator. Co nie znaczy że
    takich płyt nie ma, po prostu sprawdź.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 8. Data: 2021-06-11 11:19:01
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 11.06.2021 08:52, Jacek Maciejewski wrote:

    > ZTCW regulacji podlega tylko wyjście CPUFAN, jakoś nie spotkałem płyty
    > gdzie regulowane by było inne wyjście na wentylator. Co nie znaczy że
    > takich płyt nie ma, po prostu sprawdź.

    No moja płyta akurat ma regulacje na wszystkie 7 fan slotów i 7
    czujników temperatury. Do tego ma w EFI pełną konfigurację krzywych
    sterujących wentylatorami, stąd moje podejrzenie.
    Ale być może to nie jest standard, nie wiem.

    Niemniej tego GPU nie chcę używać na swojej płycie, tylko chcę komuś
    przekazać i dlatego pytam, żeby nie zrobić kuku.

    --
    pzdr
    Roman

  • 9. Data: 2021-06-11 11:56:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 11 Jun 2021 11:19:01 +0200, Roman Tyczka napisał(a):

    > No moja płyta akurat ma regulacje na wszystkie 7 fan slotów i 7
    > czujników temperatury.
    A to ciekawe, co to za płyta, jeśli to nie tajemnica?

    >Do tego ma w EFI pełną konfigurację krzywych
    > sterujących wentylatorami, stąd moje podejrzenie.
    > Ale być może to nie jest standard, nie wiem.
    Skoro masz w EFI nastawy to wystarczy nastawić na 100% bez względu na
    temperaturę i po kłopocie.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 10. Data: 2021-06-11 21:42:53
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    On 11.06.2021 11:56, Jacek Maciejewski wrote:

    > A to ciekawe, co to za płyta, jeśli to nie tajemnica?

    Aorus X570 Master

    > Skoro masz w EFI nastawy to wystarczy nastawić na 100% bez względu na
    > temperaturę i po kłopocie.

    Jak pisałem ja tej karty nie będę w moim kompie używał.

    --
    pzdr
    Roman