  • 1. Data: 2021-06-09 22:44:15
    Temat: Więcej niż 1 GbE
    Od: Roman Tyczka <r...@h...you.spammer>

    Położyłem sobie w domu sieć Ethernet, użyłem kabli kat 6.
    Mam kilka urządzeń z interfejsami 1Gb, ale domowy serwer i mój komp mają
    interfejsy 2.5Gb. Z kolei router ma porty 1Gb a łącze zewnętrzne to
    marne 20Mb.

    I teraz się zastanawiam:

    - czy gdy przed router wrzucić switcha np. 5Gb, dzięki czemu serwer oraz
    mój komp uzyskają połączenie 2.5Gb, to nie będzie jakichś innych
    problemów natury sieciowej?

    - czy przeskok z 1Gb na 2.5Gb realnie oznacza ponad dwukrotne
    zwiększenie transferu? (pomijam ewentualny problem transferu danych z
    dysku, pytam o wydolność sieci)

    - czy są jakieś małe (4 porty) i niezbyt drogie switche 2.5 lub 5 Gb
    godne polecenia? Szukałem, ale albo drogie, albo mnóstwo portów i przez
    to... drogie :-)

    --
    pzdr
    Roman

  • 2. Data: 2021-06-10 00:17:18
    Temat: Re: Więcej niż 1 GbE
    Od: netx <n...@g...pl>

    W dniu 09.06.2021 o 22:44, Roman Tyczka pisze:

> [...]
    > Mam kilka urządzeń z interfejsami 1Gb, ale domowy serwer i mój komp mają
    > interfejsy 2.5Gb. Z kolei router ma porty 1Gb a łącze zewnętrzne to

    Też mam dwa urządzenia z portami 2.5Gb RJ45 (NAS i laptop), ale oprócz
    tego funkcjonuje u mnie Wifi ax 2.4Gb/s

    > I teraz się zastanawiam:
    >
    > - czy gdy przed router wrzucić switcha np. 5Gb, dzięki czemu serwer oraz
    > mój komp uzyskają połączenie 2.5Gb, to nie będzie jakichś innych
    > problemów natury sieciowej?

    Ja bym spróbował. Chyba że nie chcesz ryzykować kasy, ale ryzyko że nie
    zadziała wydaje się małe. Ewentualnie możesz chyba zgodnie z prawem
    odesłać switcha w ciągu 14 dni od zakupu - w celu odzyskania kasy.
    Ja w tej chwili mam switcha 1Gb przed routerem i wszystkie urządzenia
    brykają. Wszystkie urządzenia się widzą, a w każdym razie nie spotkałem
    się aby któreś się nie widziały. Tylko NASa mam podpięty bezpośrednio do
    routera na 2.5Gb (router ma takie gniazdko) i ten NAS też jest w pełni
    "widoczny".

    > - czy przeskok z 1Gb na 2.5Gb realnie oznacza ponad dwukrotne
    > zwiększenie transferu? (pomijam ewentualny problem transferu danych z
    > dysku, pytam o wydolność sieci)

    Tak, ale dla transferu dużych plików, bo przy małych czasy dostępu
    zjedzą transfer.

    > - czy są jakieś małe (4 porty) i niezbyt drogie switche 2.5 lub 5 Gb
    > godne polecenia? Szukałem, ale albo drogie, albo mnóstwo portów i przez
    > to... drogie :-)

    Ja znalazłem tylko "Switch QNAP 2.5GBE QSW-1105-5T" na znanym portalu
    aukcyjnym, ale odpuściłem zakup ponieważ laptopa mam blisko routera i
    <pochwale się> wyciąga po Wifi 150-170MB/s. </>. Może gdyby dyski w NAS
    były szybsze byłoby bliżej 2Gb/s.

  • 3. Data: 2021-06-10 08:19:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-06-09, Roman Tyczka <r...@h...you.spammer> wrote:
    > - czy są jakieś małe (4 porty) i niezbyt drogie switche 2.5 lub 5 Gb
    > godne polecenia? Szukałem, ale albo drogie, albo mnóstwo portów i przez
    > to... drogie :-)

    Nie to, że switchami ale właśnie zupgradowałem domowy DIY NAS, a teraz
    przez Ciebie zamówiłem 2 karty 2.5GBase-T i jedną dam tam, a drugą do
    stacji roboczej, która z tego NASa najczęsciej korzysta. Zobaczymy co z
    tego wyjdzie.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-06-11 07:43:00
    Od: Zdzichu500 <n...@n...org>

    Witam

    W dniu 09.06.2021 o 22:44, Roman Tyczka pisze:

    > - czy przeskok z 1Gb na 2.5Gb realnie oznacza ponad dwukrotne
    > zwiększenie transferu? (pomijam ewentualny problem transferu danych z
    > dysku, pytam o wydolność sieci)

    Najprościej i najtaniej połączyć bezpośrednio te dwa komputery z portami
    2,5 za pomocą kabla, bez routera. Trzeba oczywiście na nich
    skonfigurować parametry sieci jak adres IP, maskę itp. I można zrobić
    test czy takie połączenie cokolwiek zmienia w używaniu komputera. Trudno
    mi sobie wyobrazić, żeby realnie odczuć różnicę w domowych
    zastosowaniach. Ale może np. odpalasz wirtualki na komputerze a obrazy
    ich trzymasz na serwerze. Wielkie pliki kopiowane oczywiście będą
    szybciej ale ile takich plików się kopiuje w domu? Zwłaszcza, że to i
    tak się robi w tle.

    > - czy są jakieś małe (4 porty) i niezbyt drogie switche 2.5 lub 5 Gb
    > godne polecenia? Szukałem, ale albo drogie, albo mnóstwo portów i przez
    > to... drogie :-)

    IMHO jeżeli koszt ma znaczenie to najpierw połącz komputery bezpośrednio
    i zobacz jakie odczucie przyspieszenia masz. I czy warto.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu