  • 101. Data: 2021-04-09 15:16:57
    Temat: Re: Toyota Mirai - prawdziwa przyszłość samochodów - napęd wodorowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:1vjlyb74le3p9$....@m...org...
    Thu, 8 Apr 2021 15:38:03 +0200, J.F.

    >Prawie jak taksówkarz. Córka codziennie (łącznie z niedzielami) na
    >zajęcia
    >taneczne jeździ. Wszystko wokół komina, kurs, ładowanie, kurs,
    >ładowanie
    >(czasem nawet 3 takie cykle są) więc zdecydowana większość ogarniana
    >na
    >prądzie mimo małej baterii.

    no tak, 3*10km dziennie, i sie 20kkm uzbiera.

    >Tylko jeśli zakładasz brak rozwoju technologii.

    Technologia tu nie pomoze - musi byc powod do jej stosowania.

    A jedna z technologii jest wlasnie wodorowa :-P

    >W świetle sprawności nie radziły sobie, tylko wtedy nikt sobie tym
    >głowy
    >nie zawracał, bo miał w dupie emisję.

    Moze i racja - w Australii wegiel tani.
    Ale inne technologie juz moga lepiej sobie radzic.

    Poza tym mieli tam jakies szczytowo-pompowe, a teraz maja za malo :-)

    >Czyli niszczysz baterię i dłużej jak 3 lata taka bateria nie
    >pociągnie.

    Osobiscie uwazam, ze codzienne rozladowywanie i ladowanie niszczy
    bardziej.

    A bateria ... wyglada na to, ze ciagnie juz 7 lat.
    Hm, ciagnie ... pracuje na zasilaczu :-)
    Ale bez zasilacza tez pracuje.

    Mozliwe, ze zasluga Della - ma jakies ustawienia, aby baterii nie
    ladowac na codzien, tylko czy to ten komputer ...

    >Ja nie porównuję, ignoranci porównują.

    No, tak naprawde to sie okaze za pare lat.

    Choc troche pozytywnych doniesien jest juz teraz.

    >Bo jesteś problematyczny malkontent, ale to już wiadomo od dawna. :P

    Po prostu wiem co chce, i to nie jest pare obiadow dziennie :-)

    J.

  • 102. Data: 2021-04-09 15:46:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Fri, 9 Apr 2021 15:16:57 +0200, J.F.

    > no tak, 3*10km dziennie, i sie 20kkm uzbiera.

    Ja spokojnie 30km na jednym ładowaniu przejeżdżam.

    > Technologia tu nie pomoze - musi byc powod do jej stosowania.

    Zakładasz że zabraknie surowców opierając się na obecnej technologii, choć
    statystyki wydobycia i złóż mówią że nie zabraknie materiałów do produkcji
    baterii na rzecz EV, czego dowodem jest także spadek cen tychże baterii.

    > A jedna z technologii jest wlasnie wodorowa :-P

    Ale ona jest bardziej ułomna niż baterie, dlatego nikt, poza Toyotą, w
    wodór nie idzie (ba, wszyscy którzy nad tym pracowali projekty porzucili (z
    "niznanych przyczyn") i wypuszczają EV.

    > Moze i racja - w Australii wegiel tani.
    > Ale inne technologie juz moga lepiej sobie radzic.
    > Poza tym mieli tam jakies szczytowo-pompowe, a teraz maja za malo :-)

    Ja się zgadzam, że energię z OZE (PV, wiatraki) trzeba zacząć skutecznie
    magazynować. Wodór, przy rozsnącej ciągle ilości instalacji PV, wydaje się
    mieć sens. Ale tylko jeśli się temu bliżej nie przyjrzeć. Magazynowanie,
    poza samym procesem pozyskiwania (mocno stratnym) jest problemem,
    zagrożenie wybuchowe jest problemem. Ta technologia ma bardzo dużo wad.

    > Osobiscie uwazam, ze codzienne rozladowywanie i ladowanie niszczy
    > bardziej.

    Nie, zdecydowanie bardziej baterię niszczy ciągłe przeładowanie. Optymalny
    zakres pracy to 20-80%. Z tym, że nikt (użytkownicy) tego nie pilnuje, w
    tym nie robi tego oprogramowanie (nie można opcjonalnie ustawić pracy tylko
    20-80 i ładowania -- bo albo drenuje do zera z lekkim ostrzeżeniem, albo
    pcha do 100% i tu już nawet bez ostrzeżenia). Zresztą jak ktoś kupuje
    laptoka i wisi 99% czasu na drucie to dla mnie absurd jest. Po co taki
    komputer przenośny skoro stoi jak stacjonarka.

    > A bateria ... wyglada na to, ze ciagnie juz 7 lat.
    > Hm, ciagnie ... pracuje na zasilaczu :-)
    > Ale bez zasilacza tez pracuje.

    Moja też pracuje. 30% daje tego co na początku. To samo z bateriami w UPS.
    Niby UPS pokazuje że wytrzyma 1.5h przy obecnym obciążeniu (i tak było na
    początku), ale jak prąd znika, to wytrzyma (aktualnie) w porywach 30 minut.

    > Mozliwe, ze zasluga Della - ma jakies ustawienia, aby baterii nie
    > ladowac na codzien, tylko czy to ten komputer ...

    Czyli masz naładowaną baterię do 80% tylko czy jednak do 100%?

    > No, tak naprawde to sie okaze za pare lat.
    > Choc troche pozytywnych doniesien jest juz teraz.

    No jest, baterie w HEVach chociażby są nadal sprawne, bo należycie
    traktowane.

    > Po prostu wiem co chce, i to nie jest pare obiadow dziennie :-)

    Nie wiesz, tak samo jak z tym hałasem od silnika który jest na pryszcz
    potrzebny w EV z "automatyczną skrzynią" -- ale że się przyzwyczaiłeś, to
    sobie nie wyobrażasz inaczej. Niektórzy sobie nie wyobrażają oszczędzania
    wody, czy używania prądu w 2T (puszczanie w taniej taryfie zmywarki, pralki
    czy suszarki). Nie, bo nie będą się "ograniczać".

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 103. Data: 2021-04-09 16:27:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Fri, 9 Apr 2021 15:16:57 +0200, J.F.
    >Ja spokojnie 30km na jednym ładowaniu przejeżdżam.

    No to juz jakbys tak mial 30km do pracy w jedna strone, to klopot.

> [...]
    >produkcji
    >baterii na rzecz EV, czego dowodem jest także spadek cen tychże

    Ok, zle zrozumialem.

    Tak czy inaczej - surowce na baterie sie kiedys skoncza.
    Chyba, ze jakies krzemowe czy sodowo-chlorkowe baterie wymyslisz.
    Trzeba bedzie recykling uruchomic.

    >Ale ona jest bardziej ułomna niż baterie, dlatego nikt, poza Toyotą,
    >wodór nie idzie (ba, wszyscy którzy nad tym pracowali projekty
    >porzucili (z
    >"niznanych przyczyn") i wypuszczają EV.

    Poczekamy, zobaczymy.

    >Ja się zgadzam, że energię z OZE (PV, wiatraki) trzeba zacząć
    >skutecznie
    >magazynować.

    To ma kilka poziomow.
    Taki chwilowy, bo chmurka przeslonila slonce,
    nocny - zeby miec prad w nocy, czy sezonowy - zeby miec prad przez
    cala zime.

> [...]
    >Magazynowanie,
    >poza samym procesem pozyskiwania (mocno stratnym) jest problemem,

    Bez przesady, gazu uzywamy powszechnie, a wybuchy sa tylko z rzadka.

    A jak bedzie wiecej pozarow baterii, to ci zabronia wjezdzac
    elektrykiem do garazu pod blokiem ...

    >Ta technologia ma bardzo dużo wad.

    Duzo potencjalnych wady - ale jak widac po Mirai - dalo sie je
    opanowac.
    Zostalo troche innych ... baterie tez nie sa bez wad.

    >Nie, zdecydowanie bardziej baterię niszczy ciągłe przeładowanie.

    Li-ion maja zabezpieczenia, wiec to nie takie "ciagle przeladowanie".

> [...]
    >tylko
    >20-80 i ładowania -- bo albo drenuje do zera z lekkim ostrzeżeniem,

    Zalezy gdzie, czasem mozna.

    >pcha do 100% i tu już nawet bez ostrzeżenia). Zresztą jak ktoś kupuje
    >laptoka i wisi 99% czasu na drucie to dla mnie absurd jest. Po co
    >taki
    >komputer przenośny skoro stoi jak stacjonarka.

    Lapek tanszy :-)
    I na urlop mozna zabrac.
    I do klienta pojechac, a czasem w polu popracowac na baterii.
    No i UPS nie trzeba.

> [...]
    >było na
    >początku), ale jak prąd znika, to wytrzyma (aktualnie) w porywach 30

    To i tak masz dobrze, moj (tani zwykly) nie pokazuje ile popracuje,
    ale ostatnie wylaczenie pradu pokazalo, ze wcale :-)

    >Czyli masz naładowaną baterię do 80% tylko czy jednak do 100%?

    A *** wie jak naprawde - windows pokazuje 100%, ale wierzyc to mu
    przeciez nie mozna.

    O ile pamietam, to opis byl jakis taki, ze o ile przecietny laptop po
    wlaczeniu zacznie ladowac baterie do pelna,
    to tu sprawdzi stan, i nie bedzie ladowal jesli ładunek nie spadnie
    ponizej jakiegos progu.
    Ale nawet nie jestem pewien, czy to ten laptop, czy jakis inny ...

> [...]
    >pryszcz
    >potrzebny w EV z "automatyczną skrzynią" -- ale że się

    Po prostu wiem, ze w cichych autach mi tego brakuje.
    Pewnie bym sie szybko przyzwyczail.

    Ale wiem tez, ze bardziej mi przeszkadza halas w aucie przy 140 - i to
    nie silnik halasuje.

    >Niektórzy sobie nie wyobrażają oszczędzania
    >wody, czy używania prądu w 2T (puszczanie w taniej taryfie zmywarki,
    >pralki
    >czy suszarki). Nie, bo nie będą się "ograniczać".

    A to halas w nocy ci juz nie przeszkadza ? :-P
    A nie kazdy ma samodzielny domek - moze sasiadom przeszkadzac :-P

    No ale przeciez masz PV ... to sie przyzwyczaj, ze zmywarke sie
    puszcza w samo poludnie, i tylko latem :-P

    J.

  • 104. Data: 2021-04-09 16:45:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Ok, zle zrozumialem.
    > Tak czy inaczej - surowce na baterie sie kiedys skoncza.

    Niewyczerpanym źródłem litu jest woda morska - trzeba się tylko
    nauczyć go z niej wyciągać.

    > Chyba, ze jakies krzemowe czy sodowo-chlorkowe baterie wymyslisz.

    Sodowo-jonowe...

    > Trzeba bedzie recykling uruchomic.

    Jest recykling.

    > Poczekamy, zobaczymy.

    Na co chcesz czekać?

    [...]

    > Bez przesady, gazu uzywamy powszechnie, a wybuchy sa tylko z rzadka.

    Gaz ziemny to niższe ciśnienie.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 105. Data: 2021-04-09 17:37:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello J.F.,

    >Niewyczerpanym źródłem litu jest woda morska - trzeba się tylko
    >nauczyć go z niej wyciągać.

    A koncentracja mala.

    Ale lit to tylko jeden skladnik - glupi grafit to skad brac?
    A tam jeszcze mangan czy kobalt ... no chyba, ze zelazo - tego mamy
    sporo.

    >Sodowo-jonowe...

    ale te jony to jakie ? :-)

    >Jest recykling.

    Przymusowy. I nie bedzie mozna zdac na zlom auta bez baterii :-P

    >Na co chcesz czekać?

    Kolejnych producentow, nowe cenniki, zaprzestanie przez Toyote ...
    upowszechnienie OZE ... ITER ...

    [...]

    >Gaz ziemny to niższe ciśnienie.

    W samochodach wysokie.

    A jak jest przeciek, to cisnienie nieistotne - i tak moze wybuchnac.

    J.