  • 1. Data: 2016-11-07 09:58:11
    Temat: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: art <a...@i...com>

    Ważne dane przechowujemy na dyskach CD, DVD, a jeśli się tam nie mieszczą
    - na dyskach twardych. Czytałem, że żaden z tych magazynów nie zapewnia
    trwałości zapisu po dłuższym czasie. Jakie starania, poza częstym
    kopiowaniem, warto podejmować, by nie stracić zapisanych na nich cennych
    informacji?

  • 2. Data: 2016-11-07 10:11:51
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "art" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >trwałości zapisu po dłuższym czasie. Jakie starania, poza częstym
    >kopiowaniem, warto podejmować, by nie stracić zapisanych na nich

    Kopiowanie staje sie koniecznoscia.
    Bo ... stare nosniki odchodza do lamusa, z powodu zmiany standardow.
    Dyski przejda na nowe interfejsy, czytniki CD/DVD zanikna ... i tez
    przejda na nowe interfejsy.

    Trzeba trzymac nie tylko nosniki, ale tez stare komputery. I karty
    sieciowe do nich.

    Papier jest trwaly :-)

    J.

  • 3. Data: 2016-11-07 10:49:28
    Od: Yakhub <a...@t...te>

    Dnia Mon, 7 Nov 2016 08:58:11 +0000 (UTC), art napisał(a):

> [...]
    > trwałości zapisu po dłuższym czasie. Jakie starania, poza częstym
    > kopiowaniem, warto podejmować, by nie stracić zapisanych na nich cennych

    Doświadczenie ludzkości uczy, że gliniane tabliczki.

    --
    Yakhub

  • 4. Data: 2016-11-07 10:55:22
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-11-07 o 10:11, J.F. pisze:
    > Trzeba trzymac nie tylko nosniki, ale tez stare komputery. I karty
    > sieciowe do nich.

    Sądzę, że można się w tym względzie zdać na usługę, czyli firmy, które
    będą się trudnić przechowywaniem takich zabytków, i przenosić z nich
    dane, gdy klient będzie miał taką potrzebę. Będzie to alternatywą dla
    trzymania starych rupieci we własnym zakresie.

    > Papier jest trwaly :-)

    Dobrze przechowywane dyski CD/DVD mogą być znacznie trwalsze, acz tu i
    ówdzie można się natknąć na alarmistyczne doniesienia, że podobno jakieś
    pleśnie upodobały sobie tworzywo, z którego wykonana jest ich powierzchnia.
    Ale chyba da się zrobić ją z dodatkową, cienką warstwą szklaną? A może
    nawet już takie są w sprzedaży...

  • 5. Data: 2016-11-07 10:57:00
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 7 listopada 2016 09:58:12 UTC+1 użytkownik art napisał:
> [...]
    > trwałości zapisu po dłuższym czasie. Jakie starania, poza częstym
    > kopiowaniem, warto podejmować, by nie stracić zapisanych na nich cennych

    Kopiować na trzy nośniki.
    Jeden - kopia robocza czyli ten zwykły dysk którego używamy.
    Drugi - backup.
    Trzeci - backup w innej lokalizacji.

    Dane osobiste - foty, dokumenty, programy itp. Kopiujemy dodatkowo cyklicznie na
    jakiś nośnik optyczny.

    Co jakiś czas warto sprawdzać kondycję dysków (SMART) i czytac te kopie optyczne.

    I to tyle.
    Szybko bezboleśnie. Najważniejsze to te backupy jednak robić :) I sprawdzać że dane
    się rzeczywiście skopiowały :)

    Do kopiowania użyć rsync lub unison. Od biedy total commandera z opcją porównywania
    zawartosci katalogów...

  • 6. Data: 2016-11-07 10:59:32
    Od: Cezar <c...@B...pl.invalid>

    On 07/11/2016 09:49, Yakhub wrote:

    > Doświadczenie ludzkości uczy, że gliniane tabliczki.

    Tak mi sie skojarzyło :-)
    https://youtu.be/I48hr8HhDv0?t=43

    c.

  • 7. Data: 2016-11-07 11:25:00
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2016-11-07 o 10:57, s...@g...com pisze:
    > Do kopiowania użyć rsync lub unison. Od biedy total commandera z
    > opcją porównywania zawartosci katalogów...

    A mi się marzy taki program, żeby pracował w tle, cały czas monitorując
    dokonywane zapisy. I przy pierwszym utworzeniu jakiegoś pliku żeby
    użytkownik klikał w wybór opcji, i tam byłoby:
    1. Sporządzaj kopię co { dzień / tydzień / miesiąc } (podczas dokonania
    zapisu przez program dany plik tworzący)
    2. Rób kopię za każdym razem.
    3. Przypomnij o konieczności zdublowania backupu { wybór terminów }

    I żeby robione kopie zachowywały w jakiejś formie całą ścieżkę dostępu,
    wraz z literą dysku, wiodących do archiwizowanego oryginału. Podczas
    odzyskiwania program nadzorczy powinien wiedzieć >gdzie< ma przywrócić dane.

  • 8. Data: 2016-11-07 11:30:27
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello art,

    Monday, November 7, 2016, 9:58:11 AM, you wrote:

> [...]
    > trwałości zapisu po dłuższym czasie. Jakie starania, poza częstym
    > kopiowaniem, warto podejmować, by nie stracić zapisanych na nich cennych

    DVD odradzam - bardzo szybko znikają :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2016-11-07 11:47:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 07-11-2016 o 11:25, JaNus pisze:

    > A mi się marzy taki program, żeby pracował w tle, cały czas monitorując
    > dokonywane zapisy. I przy pierwszym utworzeniu jakiegoś pliku żeby
    > użytkownik klikał w wybór opcji, i tam byłoby:

    Kopiujesz z aparatu 500 zdjęć i dla każdego musisz podejmować decyzję.
    P.G.

  • 10. Data: 2016-11-07 11:55:44
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    RoMan Mandziejewicz pisze tak:

    > DVD odradzam - bardzo szybko znikają :(

    W jakim sensie znikają? Tanie są ale mało pojemne. Zaletą jest że nic
    nie zmieni już plików. Raz nagrane i amen.

    Ja odradzam twarde dyski bo wcina na raz dużo plików ;)
    Chyba najlepsze są pendrajwy i karty sd. Żeby były jeszcze read only.

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/