  • 91. Data: 2016-11-09 12:51:57
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Praktyka, ale jak kiedys administrator w banku powie "oops" ...
    > Pozostaje miec nadzieje, ze dobrze tam dbaja o backupy i
    > bezpieczenstwo serwerow w ogole :-)

    Był jakiś przypadek w historii, że wcięło pieniądze z banku
    z powodu awarii komputerów? No właśnie -- technika jest już
    wystarczająca, co nie znaczy, że zawsze jest wola, by ją
    stosować. Naiwna jest wiara tych, co uważają, że dane w darmowej
    chmurce są przechowywane "podobnie jak pieniądze w banku".

    > Taki stary, a nie wie ze w skarpecie trzyma sie dolary,
    > albo euro ?

    Popularne są opowieści, jak to zaraz po wojnie czerwony położył
    łapę na prywatnych dolarach, nie pozwolił ich mieć, a zwłaszcza
    wywoxić za granicę. Więc szło się do ambasady ze skarpetą, tam
    komisyjnie paliło dolary, sporządzało protokół zniszcznia, a za
    wielką wodą na jego podstawie bank wypłacał równowartość.

    Jarek

    PS
    Rzadko bywam w McDonald's, tak raz na kilka lat. Zajrzałem parę
    miesięcy temu i stwierdziłem nowość: przyjmują zapłatę kartą, a w
    dodatku samoobsługowo. Wyklikałem sobie coś na wielkim telewizorze,
    przyłożyłem portfel z kartą, zapiszczało, napisało, że płatność
    przyjęta, wydrukowało talon na odbiór w okienku. Poszedłem, wszystko
    już było przygotowane, nawet nie musieli krzyczeć "kto prosił ruskie"
    ani nic podobnego. Coś tylko powiedzieli, że "numer zamówienia jakoś
    u pana inaczej wydrukowany". Ale poza tym wszystko się zgadzało.
    No więc to obciążenie nigdy do mojego banku nie dotarło, sprawdzałem.
    Nażarłem się wtedy za darmo.

  • 92. Data: 2016-11-09 12:56:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Dmochowski napisał:

    > Fragment wyroku sądu z 27 września 2012 r., Sygn. akt VI ACa 495/12:
    > Sąd Apelacyjny podkreślił też, iż posiadacz traci własność środków
    > pieniężnych wpłacanych na swój rachunek bankowy, a jednocześnie nabywa
    > roszczenie o zwrot takiej samej sumy lub części, przy czym zwrot środków
    > powinien nastąpić niezwłocznie. Tak wiec dopóki środki pieniężne
    > znajdują się na rachunku bankowym nie mogą być własnością posiadacza
    > tego rachunku bądź stanowić współwłasności kilku osób w razie założenia
    > przez nie rachunku wspólnego.

    To znów jakieś niuanse między "pieniędzmi", "środki pieniężne", "znaki
    pieniężne" itd. Wszystko to jest jakimś umownym "zapisem roszczeń" o
    zwrot prawdziwych pieniędzy. Gdy moi rodzice w latach siedemdziesiątych
    wypłacili z PRL-owskiego banku dolary na wyjazd wakacyjny, to jeden
    z banknotów drukowany był jeszcze gdzieś w okolicach pierwszej wojny
    światowej. Jakoś się w skarbcach uchował. A miał jeszcze wydrukowaną
    deklarację, że w każdej chwili może być zamieniony na złoto. Teraz już
    takich zapewnień nie ma.

    > To ja już wolę jednak te "nie moje" banknoty, zwłaszcza jak wprowadzą
    > prawo że klienci mają się zrzucać na ratowanie bankrutujących banków.

    W Polsce, krótko po wojnie, wprowadzili prawo, że posiadacze banknotów
    mają się zrzucić na ratowanie ludowej ojczyzny. Wymiana pieniędzy
    papierowych była ograniczona do pewnej kwoty na osobę, a te w banku
    wymieniane były w całości. Z tym że wtedy oczywiście mało kto z ludu
    pracującego miał konto bankowe.

    --
    Jarek

  • 93. Data: 2016-11-09 13:32:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...

    >To znów jakieś niuanse między "pieniędzmi", "środki pieniężne",
    >"znaki
    >pieniężne" itd.

    To jedno, ale drugie - przychodzisz do banku, wplacasz 100 tys,
    dostajesz kwitek ... a tu nagle dzwonek i "zgodnie z decyzja KNF
    dzialalnosc banku zostaje zawieszona i zgloszony zostal wniosek o
    upadlosc".
    I nagle twoje pieniadze staly sie pieniedzmi banku :-)

> [...]
    >światowej. Jakoś się w skarbcach uchował. A miał jeszcze wydrukowaną
    >deklarację, że w każdej chwili może być zamieniony na złoto. Teraz

    Na brytyjskich funtach chyba do dzis jest napis "I promise to pay sum
    of ... pounds od demand".
    Bo bank note to tylko bankowy papier, ktory bank wymienia na prawdziwe
    pieniadze :-)
    Taka forma czeku bankierskiego/na okaziciela.

> [...]
    >papierowych była ograniczona do pewnej kwoty na osobę, a te w banku
    >wymieniane były w całości. Z tym że wtedy oczywiście mało kto z ludu

    To zdaje sie dwa razy bylo. Z tym, ze kwota dla ludu byla wzglednie
    przyzwoita za to spekulanci i imperialistyczni wyzyskiwacze zostali
    slusznie ukarani :-)

    Ale ... czy Niemcy czegos takiego nie zrobily wczesniej, i to pare
    razy ?
    a Grabski nie zrobil ?

    J.

  • 94. Data: 2016-11-09 14:58:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

> [...]
    > dzialalnosc banku zostaje zawieszona i zgloszony zostal wniosek o
    > upadlosc". I nagle twoje pieniadze staly sie pieniedzmi banku :-)

    Nie pieniędzmi banku, tylko pieniędzmi dłużników banku. Do których
    się zaliczam.

> [...]
    > Bo bank note to tylko bankowy papier, ktory bank wymienia na
    > prawdziwe pieniadze :-)
    > Taka forma czeku bankierskiego/na okaziciela.

    Nie wiem, nie mam funtów ani grama. Ale mam wrażenie, że wszyscy
    już od takich nierozsądnych obietnic odeszli. To zresztą przewidziało
    prawo Kopernika, sformułowane wieki temu. I zresztą do dzisiaj słabo
    rozumiane. Bo chodzi w nim o to, że gorszy pienądz wypiera Z OBIEGU
    pienądz lepszy. Czyli że najpierw ludzie woleli płacić uszkodzonymi
    (opiłowanymi) monetami złotymi, a nieuszkodzone zachowaywali dla
    siebie, potem w obieg weszły monety półkruszczowe, dalej miedziane,
    potem papier, aż na końcu niematerialne bajty. Z jakichś powodów
    niektórzy każdą sytuację, gdy zamiast czegoś lepszego ludzie robią
    rzeczy gorsze nazywają "prawem Kopernika". A w nim jest odwrotnie
    -- ludzie wolą [mieć] lepszy pieniądz, daltego płacą gorszym.

> [...]
    > slusznie ukarani :-)
    >
    > Ale ... czy Niemcy czegos takiego nie zrobily wczesniej, i to pare

    Wszyscy robil. Może prawie wszyscy. Dlatego nie ma co wierzyć w papierki
    w sienniku.

    --
    Jarek

  • 95. Data: 2016-11-09 15:45:29
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Nov 2016 10:29:27 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > A skąd! Nikt w żadne karteczki nie będzie się bawił.

    Ale przenośnię załapałeś czy jednak za trudne to?

    --
    Marek

  • 96. Data: 2016-11-09 16:23:18
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Ale przenośnię załapałeś czy jednak za trudne to?

    Sam przecież jej użyłem. Ale może rzeczywiście zbyt trudne?
    Przynajmien dla tych, co wprawdzie potrafią pisać (nawet
    używając przenośni), ale czytanie sprawia im niejakie kłopoty.

    --
    Jarek

  • 97. Data: 2016-11-09 17:11:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Radekp,

    Wednesday, November 9, 2016, 10:05:10 AM, you wrote:

    > Dla porządku tylko napiszę, że wygrały BR Panasonica.
    > Natomiast b. słabo wypadły jakieś ekologiczne DVD Verbatima.

    Nie wiem, czy DVD TDK są ekologiczne ale po kilku latach połowa nie
    daje się odczytać :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 98. Data: 2016-11-09 17:27:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Nie pieniędzmi banku, tylko pieniędzmi dłużników banku. Do których
    >się zaliczam.

    W pierszej kolejnosci to jednak pieniadze syndyka. A Ty bedziesz
    gdzies daleko w kolejce ... chyba, ze cie BFG uratuje :-)

    >Nie wiem, nie mam funtów ani grama. Ale mam wrażenie, że wszyscy
    >już od takich nierozsądnych obietnic odeszli.

    Anglia to kraj kochajacy tradycje ... nowych funtow nie widzialem, ale
    podejrzewam, ze nadal pisza.
    http://www.bankofengland.co.uk/banknotes/Pages/about
    /faqs.aspx

    The words "I promise to pay the bearer on demand the sum of five
    [ten/twenty/fifty] pounds" date from long ago when our notes
    represented deposits of gold. At that time, a member of the public
    could exchange one of our banknotes for gold to the same value. For
    example, a ?5 note could be exchanged for five gold coins, called
    sovereigns. But the value of the pound has not been linked to gold for
    many years, so the meaning of the promise to pay has changed. Exchange
    into gold is no longer possible and Bank of England notes can only be
    exchanged for other Bank of England notes of the same face value.

    No ale dzieki temu stare banknoty sa ciagle wazne ... ale tylko w
    banku :-)

    J.

  • 99. Data: 2016-11-09 17:31:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Nov 2016 16:23:18 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Sam przecież jej użyłem.

    Nie, odpisałeś od czapy. Przenośnię trzeba umieć używać.

    --
    Marek

  • 100. Data: 2016-11-09 19:28:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > W pierszej kolejnosci to jednak pieniadze syndyka. A Ty bedziesz
    > gdzies daleko w kolejce ... chyba, ze cie BFG uratuje :-)

    Jako Szary Człowiek z ROR-em jestem pierwszy w kolejce. W razie czego
    to ten BFG ma dla mnie odłożone 100 tysięcy euro.

> [...]
    > could exchange one of our banknotes for gold to the same value. For
    > example, a Ł5 note could be exchanged for five gold coins, called

    W Polsce kurs wymiany wynisi: 1 suweren = 1 pińcetplus.

> [...]
    > be exchanged for other Bank of England notes of the same face value.
    >
    > No ale dzieki temu stare banknoty sa ciagle wazne ... ale tylko w

    Najfajniejsze są funty szkockie. Taki ni to pieniądz, ni to nie
    pieniądz. Z definicji kursowo równy brytyjskiemu, ale na świecie
    niechętnie uznawany. Za to jeśli ktoś tym chce zapłacić na terenie
    Zjednoconego Królestwa, a druga strona nie che przyjąć -- to można
    się odwrócić na pięcie i nie dać nic. Powołując się przy tym na
    rozporządzenie królewskie, które to zachowanie czyni legalnym.

    Jarek

    --
    Rzekł Havel do Macieja: Maćku, ty ne bojsa
    I przetlomacz mezitim dila Jamesa Joyce'a