  • 111. Data: 2016-11-10 21:24:04
    Temat: Re: Trwałość zapisów na nośnikach informacji
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 Nov 2016 19:36:33 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
    > Czemu nikt do tej pory nie wspomniał że chmurę można sobie postawić
    > swoją na swoim sprzęcie?

    Bo sprzęt może być skinsfokowany.

    --
    Marek

  • 112. Data: 2016-11-10 22:57:16
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

    > Bo sprzęt może być skinsfokowany.

    Każdy sprzęt może zostać _zatrzymany_ a następnie musi zostać zwrócony
    kiedy spece stwierdzą że żadnego gołego dzieciaka tam nie ma. Chyba że
    to jUeSAj to wtedy mogą robić co chcą i żadne backupy nie pomogą.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 113. Data: 2016-11-11 10:44:18
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 10 Nov 2016 21:57:16 +0000, AlexY <a...@i...pl> wrote:
> [...]
    że
    > to jUeSAj to wtedy mogą robić co chcą i żadne backupy nie pomogą.

    Bosz., skąd tacy experci się biorą... :(

    --
    Marek

  • 114. Data: 2016-11-11 20:09:26
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:
    > zwrócony
    > że
    >
    > Bosz., skąd tacy experci się biorą... :(

    Nie trzeba być ekspertem żeby widzieć co chłamerykański wymiar
    "sprawiedliwości" zrobił z serwerami i przechowywanymi na nich danymi
    Dotcoma mimo braku wyroku. A może nie wiesz że tam można pozwać każdego
    o wszystko a wygra ten kto ma lepszego prawnika.

  • 115. Data: 2016-11-14 10:20:30
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-07 o 10:55, JaNus pisze:

    > Ale chyba da się zrobić ją z dodatkową, cienką warstwą szklaną? A może
    > nawet już takie są w sprzedaży...

    Jest coś takiego, jak M-DISK. Z wyglądu standardowa płyta DVD lub BD,
    tyle tylko, że dane są zapisywane na mineralnej, a nie organicznej
    warstwie. Można to odczytać w standardowym napędzi, ale do zapisu
    potrzebna jest specjalna nagrywarka, dysponująca laserem o zwiększonej
    mocy. "Specjalna" nie znaczy w tym wypadku "niedostępna dla zwykłego
    śmiertelnika". Parę lat temu zamówiłem taki napęd za całkiem rozsądne
    pieniądze w lokalnym sklepie komputerowym.

    Płyty są o rząd wartości droższe od zwykłych nośników optycznych.

    Parę lat temu jakaś rządowa agencja w USA robiła audyt i z tego co
    pamiętam efekty były całkiem obiecujące - wyszło im, że dane na
    prawidłowo przechowywanej płycie mogą przetrwać kilkaset lat.

  • 116. Data: 2016-11-14 10:28:42
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-11-07 o 12:51, PiteR pisze:

    > Podobno ten przełącznik to tylko sugestia dla systemu
    > a nie hardware i wirusy potrafią zaszyfrować zdjęcia na sd.

    Potwierdzam. Wie to chyba każdy, kto robił jakieś projekty na
    mikrokontrolerach, z wykorzystaniem karty SD. Ten przełącznik nie jest w
    żaden sposób połączony z elektroniką karty - on tylko zwiera do masy
    wybraną linię GPIO, informując system plików, że w tej chwili nie wolno
    niczego zapisywać. Do momentu jego zwolnienia funkcje zapisu będą
    zwracały odpowiedni kod błędu.

    Wystarczy jednak zmienić jednego define'a, z biblioteka przestaje sobie
    cokolwiek robić z tego przełącznika.

  • 117. Data: 2016-11-14 10:46:29
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 07.11.2016 o 10:57, s...@g...com pisze:
    > Kopiować na trzy nośniki.
    > Jeden - kopia robocza czyli ten zwykły dysk którego używamy.
    > Drugi - backup.
    > Trzeci - backup w innej lokalizacji.
    >
    > Dane osobiste - foty, dokumenty, programy itp. Kopiujemy dodatkowo cyklicznie na
    jakiś nośnik optyczny.

    czy to nie jest paranoja?

    ja bekap laptopa robię na dysk sieciowy, w tej samej lokalizacji (jeżeli
    w przypadku laptopa można mówić o lokalizacji), jedynie podłączony do
    UPS. Dysk sieciowy na razie jednodyskowy, planuję zakup dwudyskowego
    (ale dlatego że ten jest powolny).
    Prawdopodobieństwo że pójdzie przepięcie akurat wtedy kiedy laptop
    będzie podpięty do prądu i padnie przez to dysk zarówno w laptopie jak i
    dysku sieciowym przyjmuję na poziomie 0,01%. W pozostałych przypadkach
    nie padną wszystkie dyski na raz.

    Łukasz

  • 118. Data: 2016-11-14 11:10:14
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > pamiętam efekty były całkiem obiecujące - wyszło im, że dane na
    > prawidłowo przechowywanej płycie mogą przetrwać kilkaset lat.

    Jak tylko pojawiły sie pierwsze nagrywalne płyty CD, a producenci
    zapewniali o stuletniej trwałości danych, to entuzjazm był wilki.
    Dało się mu ponieść nasze ministerstwo od pieniędzy, któe wydało
    rozporządznie, że dane księgowe mogą być przechowywanie na płytach
    CD zamiast na papierze. Inne nośniki elektroniczne nie były uznane.
    Nie wiem, czy prawo to obowiązuje do dzisiaj. Ale mam trochę płyt
    nagranych w latach dziewięćdziesiątych -- czytają się bezbłędnie.
    Wtedy taka płyta kosztowała prawie stówę, czyli dwa rzędy wielkości
    drożej od dzisiejszych.

    --
    Jarek

  • 119. Data: 2016-11-14 11:33:39
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Łukasz napisał:

> [...]
    > w przypadku laptopa można mówić o lokalizacji), jedynie podłączony do
    > UPS. Dysk sieciowy na razie jednodyskowy, planuję zakup dwudyskowego

    Miałem kiedyś sporo danych zgromadzonych na zewnętrznym dysku USB dobrej
    i drogiej firmy. Był to napęd szybki, co uzyskuje się przez dwudyskowość.
    Oba dyski zorganizowane w ogólności w macierz RAID0, czyli dane posiekane
    na kilkukilobajtowe kawałki i na zmianę przydzielone do jednego i drugiego
    dysku. Zatem można z bufora zapisywać dwa strumienie równolegle, więc jest
    dwa razy szybciej. No i padł kontroler w tym dysku. Okazało się, że ten
    RAID0 faktycznie jest tylko "w ogólności". To znaczy nic ogólnodostępnego
    nie potrafiło dysków przeczytać i zasemblować w jeden. Musiałem sam napisać
    program, który to zrobił.

    Ja wszystkie dane trzymam na komputerach z macierzami RAID1, czyli dwa
    dyski równoległe. Tych komputerów też jest więcej niż jeden, wzajemnie
    synchronizują dane raz na dobę.

    --
    Jarek

  • 120. Data: 2016-11-14 11:45:46
    Od: ddddddddd <d...@f...pl>

    > Pan Łukasz napisał:
    >
    > Ja wszystkie dane trzymam na komputerach z macierzami RAID1, czyli dwa
    > dyski równoległe. Tych komputerów też jest więcej niż jeden, wzajemnie
    > synchronizują dane raz na dobę.

    jak miałbym kupować model dwudyskowy to tylko po to żeby dyski podłączyć
    równolegle - w tej chwili mój dysk do bekapu ma 1TB i jest to dla mnie
    wystarczające, do nowego bym kupił 2x3 albo 2x4TB i wystarczyłoby na
    długo. Mógłbym tego nasa co mam teraz wykorzystać do kopii równoległej z
    nowego dysku... ale jakoś nie widzę sensu, szczególnie że musiałby być w
    tej samej lokalizacji, co najwyżej zasilany z innej fazy czy innego UPSa

    Łukasz