  • 41. Data: 2023-10-13 13:13:17
    Temat: Re: Tylko nie HomeAssistant
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    heby <h...@p...onet.pl> napisał(a):
    > 3) Na mojeje maszynie (nie tym Futuro, tylko i7-6600)

    Reklamujesz a ciągle przekręcasz nazwę :) Oni to naprawdę nazwali Futro, a
    nie Futuro albo Futoro :)

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 42. Data: 2023-10-13 13:16:46
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/10/2023 13:13, Grzegorz Niemirowski wrote:
    > Reklamujesz a ciągle przekręcasz nazwę :) Oni to naprawdę nazwali Futro,
    > a nie Futuro albo Futoro :)

    100% racji. Nazwa to Futro. Niestety pracowałem kiedyś przy projekcie z
    nazwą kodową Futuro i chyba mi to już nigdy nie wyjdzie z głowy.

  • 43. Data: 2023-10-14 21:55:29
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > 8) aby pomarudzić: proxmox ma kiepski interfejs do wyciągania i
    > wkładania plików na serwer. POdobno dlatego, że taka operacja nie
    > powinna być łatwa, bo jest niebepzieczna. Zamiast tego łatwo jest
    > manipulować plikami pomiedzy instancjami. Innymi słowy: czasami trzeba
    > odpalic konsolę i coś w niej zrobić. Konsola wbudowana w weba proxmoxa.

    niezle... taki problem to nie problem
    zalety jakie mi podrzuciłeś mocno mnie zaintrygowały
    będę stawiał laba by pomacać.

    A jak doświadczenia z magazynem? są jakieś problemy by pracować na
    macierzach (czy wtedy smart żyje) etc?

    Moje doświadczenia z wirtualizacją to w zasadzie hyper-v i jestem w
    niego za cienki bo co jakiś czas mam jazdy z siecią na jednym z serwerów
    (host działa jak złoto a vmki mi pojawiają sie i znikają z sieci).

  • 44. Data: 2023-10-15 07:14:24
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/14/23 15:55, sirapacz wrote:
> [...]
    > będę stawiał laba by pomacać.
    >
    > A jak doświadczenia z magazynem? są jakieś problemy by pracować na

    Proxmox obsługuje ZFSa i LVM. Przez nie możesz skonfigurować dyski jako
    RAIDZ, mirror, albo bez niczego.
    Jeśli chcesz zrobić sobie udostępnianie plików z maszyny z proxmoxem, to
    najlepszym rozwiązaniem jest postawianie VMa z TrueNASem, albo innym
    NASem, przekazanie do niego HBA (albo dysków podpiętych do płyty), i
    skonfigurowanie udostępniania tam.
    Przestrzeń dyskowa w proxmoksie jest przeznaczona wyłącznie do obsługi
    VMów (obrazy dysków i ISO). Taka filozofia, żeby robić jedno, a dobrze.

    Jacek

  • 45. Data: 2023-10-15 10:30:01
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > najlepszym rozwiązaniem jest postawianie VMa z TrueNASem, albo innym
    > NASem, przekazanie do niego HBA (albo dysków podpiętych do płyty), i
    zapowiada się jeszcze lepiej:)

    > Przestrzeń dyskowa w proxmoksie jest przeznaczona wyłącznie do obsługi
    > VMów (obrazy dysków i ISO). Taka filozofia, żeby robić jedno, a dobrze.
    Fakt, że mogę puścić część dysków na proxmoxa+vm+obrazy a drugą część
    dysków na fizyczną obsługę to to, w czym widzę na razie największą zaletę

  • 46. Data: 2023-10-15 11:13:05
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 15/10/2023 10:30, sirapacz wrote:
    > Fakt, że mogę puścić część dysków na proxmoxa+vm+obrazy a drugą część
    > dysków na fizyczną obsługę

    Mam dokłdnie tak. NAS, który u mnie pracuje jako VMka, ma przekierowany
    fizyczny dysk wpięty w jakiśtam kanał sata. W sumie mam tak
    przekierowane jeszcze 2 dyski (svn i ZoneMinder).

    Wiekolkrotnie musiałem tym kombinować (np. zmieniajac dyski na większe)
    i jedyny problem to brak stosowanej funkcji w menu. Trzeba taki dysk
    podpinać z poziomu konsoli. Co jest problemem w sumie tylko takim, że
    trzeba to za każdym razem wygoogolować...

  • 47. Data: 2023-10-15 11:18:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 14/10/2023 21:55, sirapacz wrote:
    > A jak doświadczenia z magazynem? są jakieś problemy by pracować na
    > macierzach (czy wtedy smart żyje) etc?

    a) nie mam macierzy, więc trudno się wypowiadać, ale wszystko, co Linux
    wykryje jako urzadzenie blokowe można przekierować do VMki.
    b) jeszcze mi się nie rozpadł dysk, więc nie mogę potwierdzić, ale
    hostem jest normalny debian-like OS, więc masz tam to, co w debianie.

  • 48. Data: 2023-10-15 18:36:15
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 10/15/23 04:30, sirapacz wrote:
    > Fakt, że mogę puścić część dysków na proxmoxa+vm+obrazy a drugą część
    > dysków na fizyczną obsługę to to, w czym widzę na razie największą zaletę

    Rekurencyjnie można podpiąć zasoby wyeksportowane z NASa działającego w
    VMie do proxmoxa, do przechowywania mniej istotnych zasobów, jak n.p.
    obrazy ISO, czy obrazy template'ów. Trzeba tylko pamiętać ze przy
    nie-działającym NASie te zasoby nie będą dostępne.
    Na NASie trzymam też katalogi domowe dla VMów i części komputerów w
    domu. Dla pełni wygody można dodać serwis katalogowy w postaci n.p.
    Samby z kontrolerem AD, i podpięcie do nich maszyn montujących home z NASa.

    Warto się zastanowić nad niezawodnością takiej domowej infrastruktury
    IT. Ja wydelegowałem wszystkie krytyczne serwisy (jak HA, mqtt, zigbee,
    AD, etc) na oddzielny serwer działający na małym, tanim pececie (znane
    jako micro-pc, albo 1 liter PC, też z proxmoxem), którego nie dotykam.
    "Cięższe" serwisy działają na mocniejszym serwerze, z większa ilością
    zasobów. W ten sposób nie muszę się stresować że światła w chałupie
    przestaną działać kiedy będę grzebać przy serwerze.

    Nie polecam używania RPi albo innych ARMowych SBC do automatyki domowej.
    Działać będzie, ale przeniesienie HA z Pi4 na małego peceta rozwiązało
    wszystkie problemy z opóźnionymi reakcjami na naciśnięcie przycisków.

    W planach mam przekształcenie tego mikro-serwerka w redundantny kluster,
    żeby zmniejszyć szanse totalnej awarii spowodowanej usterką sprzętu.

    Jacek

  • 49. Data: 2023-10-15 18:37:20
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

  • 50. Data: 2023-10-16 01:17:07
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Nie polecam używania RPi albo innych ARMowych SBC do automatyki domowej.
    > Działać będzie, ale przeniesienie HA z Pi4 na małego peceta rozwiązało
    > wszystkie problemy z opóźnionymi reakcjami na naciśnięcie przycisków.

    albo do momentu padu karty SD:)

    > W planach mam przekształcenie tego mikro-serwerka w redundantny kluster,
    > żeby zmniejszyć szanse totalnej awarii spowodowanej usterką sprzętu.

    proxmox ma taki ficzer na pokładzie czy trzeba porzeźbić?