  • 1. Data: 2011-01-19 13:01:42
    Temat: UL1261 jeszcze raz
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Jakiś czas temu pisałem już o tym, że zabrałem się za montaż prostego
    tunera FM na podstawie opisu z "Młodego Technika" z 1986 roku. Natknąłem
    się wówczas na pewien problem z uruchomieniem dekodera stereo i na jakiś
    czas sobie odpuściłem.
    Ostatnio skleciłem osobną płytkę z tym samym scalakiem (UL1261) na
    podstawie opisu z MT 05/1985
    (http://www.mt.com.pl/archiwum/85-Nw-05-Stereodekode
    r.pdf). Układ (tak
    jakby) uruchomiłem i chciałbym się podzielić obserwacjami i sprawdzić
    czy moje wnioski są prawidłowe.

    Najpierw podłączyłem dekoder do tego tunera. Licznik częstotliwości do
    C12. Dobrałem wartość tego kondensatora tak, żeby dało się ustawić
    częstotliwość w okolicy 228kHz za pomocą P1. Na początku częstotliwość
    dość mocno skakała i nie dało się jej idealnie ustawić na 228kHz.
    Włożyłem w podstawkę inny egzemplarz UL1261 i od razu na wyświetlaczu
    pojawiło się ładne 228000 Hz.
    Dioda jednak jak się nie świeciła, tak się nie świeci. Do wyjścia
    dekodera podłączyłem zwykłe słuchawki. Układ posiada płynną regulację
    między mono i stereo. Kiedy kręcę ośką P2 w stronę plusa zasilania mam
    nieodparte wrażenie, że pojawia się coś jakby efekt stereo (jednak dioda
    nie świeci). Jednocześnie w tle pojawia się niewielki szum. Po skręceniu
    s stronę masy dźwięk robi się "płaski" ale szum znika.

    Podłączyłem teraz dekoder do superheterodyny FM wg MT 12/1984 (biorąc
    sygnał MPX z 12 pinu UL1244). Ściszam do zera sygnał w głośniku mono,
    dźwięk w słuchawkach mam cały czas. Efekt jak powyżej - ośka P2 w stronę
    zasilania - mam wrażenie, że pojawia się stereo (wraz z niewielkim
    szumem) ale dioda nie świeci. Przedłużyłem antenę do jakichś dwóch
    metrów powieszonego pionowo kabla - to samo. Może więc sygnał jest za
    słaby i potrzebuję jakiejś zewnętrznej anteny? A może jakiś inny błąd
    tkwi gdzieś w układzie dekodera?

  • 2. Data: 2011-01-19 13:52:25
    Temat: Re: UL1261 jeszcze raz
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Ul 1261 to jest scalak do układów odchylania w telewizorach.

    Aby napewno o ten układ chodzi ?

    G.B.

  • 3. Data: 2011-01-19 13:56:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > Ostatnio skleciłem osobną płytkę z tym samym scalakiem (UL1261)
    > na

    1621

    > (http://www.mt.com.pl/archiwum/85-Nw-05-Stereodekode
    r.pdf).

    > Włożyłem w podstawkę inny egzemplarz UL1261 i od razu na
    > wyświetlaczu
    > pojawiło się ładne 228000 Hz.

    A co bez podlaczenia glowicy ?
    Bo pierwszy test - czy dochodzi pilot 19kHz.
    Jesli bez glowicy czestotliwosc nie jest dokladnie 228000, a po
    dolaczeniu zaskakuje - jest pilot i uklad go widzi.

    Jesli nie - podlaczylbym 19kHz z generatora i zobaczyl co sie wtedy
    dzieje.

    A tak w ogole to poszukalbym opisu (to chyba jest TCA4500).
    Co robia nogi 7 i 11, bo oni chyba cos przekombinowali

> [...]
    > skręceniu
    > s stronę masy dźwięk robi się "płaski" ale szum znika.

    Ta plaskosc moze wynikac z samego szumu.

    Bo ostatnia rzecz - jeszcze musisz miec odpowiednio zestrojony tor
    radiowy, zeby pasmo przenoszenia siegalo 60kHz.

    J.

  • 4. Data: 2011-01-19 14:05:33
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    Faktycznie. Pisałem z pamięci, a oznaczenie podobne - stąd moja pomyłka.
    Chodzi o UL1621.

  • 5. Data: 2011-01-19 14:21:42
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-19 14:56, J.F. pisze:

    > A co bez podlaczenia glowicy ?
    > Bo pierwszy test - czy dochodzi pilot 19kHz.
    > Jesli bez glowicy czestotliwosc nie jest dokladnie 228000, a po
    > dolaczeniu zaskakuje - jest pilot i uklad go widzi.

    Sprawdzę później jak zachowuje się przy odłączonej głowicy.
    Natomiast po odstrojeniu od stacji (między stacjami) faktycznie
    częstotliwość zmienia się i nie wynosi dokładnie 228 kHz.

    > A tak w ogole to poszukalbym opisu (to chyba jest TCA4500).
    > Co robia nogi 7 i 11, bo oni chyba cos przekombinowali

    Zgodnie z kartą katalogową:
    7 - wyjście sterujące lampką sygnalizacyjną.
    11 - Wyjście 19kHz oraz wejście automatycznej regulacji separacji kanałów.

    > Ta plaskosc moze wynikac z samego szumu.

    Przez "płaskość" miałem na myśli raczej zwykłe mono. Przynajmniej przy
    jednej piosence trafiłem na ewidentny efekt dźwięku wędrującego między
    prawą i lewą słuchawkę. Czyli coś ze stereo łapało... To był najbardziej
    jaskrawy przykład efektu stereo na jaki się natknąłem, więc zaraz go
    zauważyłem.

    > Bo ostatnia rzecz - jeszcze musisz miec odpowiednio zestrojony tor
    > radiowy, zeby pasmo przenoszenia siegalo 60kHz.

    Nie wiem co tam jest do strojenia. konfiguracja jest następująca:

    Tuner FM: Fabryczna głowica (Gloria) --> BF194 i dwa filtry ceramiczne
    10,7 MHz --> UL1200 --> przedwzmacniacz m.cz. na BC109. Jedynym
    regulowanym obwodem LC jest obwód dyskryminatora.

    Superheterodyna na podstawie MT 12/84: Głowica wykonana własnoręcznie na
    podstawie RE 02/2000 (NE612 i UL1202, na wyjściu filterek 7x7) --> filtr
    ceramiczny 10,7MHz --> BF194 --> Dwuobwodowy filtr LC L-9 --> UL1244 -->
    UL1498. Sygnał MPX wzięty z wyjścia 12 scalaka (zgodnie z opisem w
    artykule dotyczącym samego dekodera stereo) a więc niezależnie od
    monofonicznego wyjścia m.cz. Też nie ma tu zbyt wielu rzeczy do
    strojenia - filtry LC w głowicy i w torze p.cz. zestroiłem na max
    sygnału prowizoryczną sondą i multimetrem.

  • 6. Data: 2011-01-19 17:11:50
    Od: Atlantis <n...@n...pl>

    W dniu 2011-01-19 14:56, J.F. pisze:

    > Jesli nie - podlaczylbym 19kHz z generatora i zobaczyl co sie wtedy dzieje.

    Wykonałem jeszcze jedną próbę - tym razem na TYM DRUGIM dekoderze,
    zbudowanym na płytce tunera FM (MT z 1986 roku). Ten zachowuje się nieco
    inaczej. W słuchawkach mam o wiele słabszy sygnał, ale to zapewne wynika
    z braku tranzystorowych przedwzmacniaczy na wyjściach.
    Bardziej zastanawia mnie inna kwestia - licznik częstotliwości
    podłączony do pinu 15 UL1621 przez C=33pF pokazuje skaczącą
    częstotliwość w zakresie około 60kHz-100kHz. Regulacja potencjometrem
    zdaje się nie robić żadnej różnicy, podobnie jak wymiana kondensatora
    C23 z 200pF na 120pF.

    Sprawdziłem wszystkie połączenia - wydają się być w porządku. Nie jest
    to też raczej wina scalaka, bo sprawdziłem kilka egzemplarzy (w tym
    również ten, który "jako-tako" zaskoczył w drugim dekoderze).

    Mam rozumieć, że po podaniu na wejście sygnału 19kHz z prostego
    generatorka sterowanego obwodem RC licznik częstotliwości powinien
    pokazać 228kHz na pinie 15 i wówczas problemu powinienem szukać po
    stronie części radiowej i przedwzmacniacza m.cz.?

    Jeszcze jedno przyszło mi na myśl. Jak powinien się zachować wzmacniacz
    głośnikowy (UL1498 albo LM386 na przykład) gdyby podać na jego wejście
    sygnał MPX? Bo przypomniałem sobie, że podczas pierwszych testów części
    radiowej dało się w ten sposób wygodnie, z dość dobrą jakością słuchać
    audycji w mono.

  • 7. Data: 2011-01-19 18:27:33
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

> [...]
    > roku. Natknąłem
    > się wówczas na pewien problem z uruchomieniem dekodera

    Przypomniałeś mi moje młodzieńcze lata ;-). W 3 klasie
    technikum zbudowałem tuner stereo na bazie schematu OR
    Merkury. Wtedy (ok. 1985-6 roku) zmieniali OIRT na CCIR i na
    dodatek musiałem przestroić posiadaną GFE 105 :-). Szkoła
    była dobrze wyposażona (TME w Szczecinie) dlatego miałem
    dostęp do wobuloskopu i innych przyrządów :-). O dziwo tuner
    (tzn. tor p.cz/m.cz.) zaczął pracować natychmiast po
    złożeniu, czym mnie zaszokował! I powiem więcej, pracował
    nawet po wykręceniu rdzenia z którejś ceweczki do strojenia
    :-). Przez sentyment do dziś stoi u mnie w biurze i nadal
    gra :-)
    Ech, to były czasy.... I granat był, i karabin pod ręką....

  • 8. Data: 2011-01-19 18:30:01
    Od: "Robert_J" <d...@o...pl>

    > Sprawdzę później jak zachowuje się przy odłączonej
    > głowicy.

    A może chcesz mój stworzony ćwierć wieku temu? Cały czas
    jest sprawny, ewentualnie można go lekko podstroić :-).
    Oddam w dobre ręce, mimo sentymentu ;-). Co prawda nie na
    1621 a na MC 1310, ale zawsze...

  • 9. Data: 2011-01-19 18:50:43
    Od: Artur Stachura <k...@p...onet.eu>

    On Wed, 19 Jan 2011 14:01:42 +0100, Atlantis <n...@n...pl> wrote:

> [...]
    > metrów powieszonego pionowo kabla - to samo. Może więc sygnał jest za
    > słaby i potrzebuję jakiejś zewnętrznej anteny? A może jakiś inny błąd

    Schemat dekodera powinien być dobry - zrobiłem go "w tamtych
    czasach", i, o ile pamiętam, po podłączeniu do wyjścia p.cz. radia
    "Lena" (po opisanej w artykule zmianie w filtrze wyjściowym) układ
    ruszył od razu.

    Musiało tak być, bo nie miałem ani wiedzy, ani przyrządów, aby go
    modyfikować lub stroić :-).

    Pamiętam, że "zaskakiwanie" stereo było dość wyraźne po dostrojeniu
    odbiornika, a mimo silnego sygnału z nadajnika w trybie stereo
    znacznie wzrastał poziom szumów.

    Artur Stachura

  • 10. Data: 2011-01-19 18:53:15
    Od: "Irokez" <n...@e...pl>

    Użytkownik "Robert_J" <d...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > biurze i nadal gra :-)
    > Ech, to były czasy.... I granat był, i karabin pod ręką....

    A ja w pierwszych latach technikum przerobiłem sprezentowany mi magnetofon
    monofoniczny kasetowy MK125 Kasprzaka na stereofoniczny.
    Rodzice mieli Amatora Stereo, a nocami w stereo na UKF'ie puszczali nowości
    z muzyki Italo Disko itp. Wystarczyło właczyć nagrywanie :)
    No i mi żal było że to tylko mono.
    Wybebeszyłem wszystko z magnetofonu, zdobyłem głowicę stereo a elektronikę
    zrobiłem na nowej płytce drukowanej na podstawie kaseciaka dużej wieży
    Diory. Nie pamiętam modelu. Był z Dolby B, ale kość dostać to sztuka więc
    zrobiłem bez. Zamiast głośnika dwa wskaźniki wychyłowe i potencjometry
    poziomu nagrywania.
    Ale był czad jak to uruchomiłem i nawet działało (choć po drodze schody bo
    błedy w schematach miał Re).

    A potem się zachód rozsypał i pełno sprzętu zaczęto przywozić zza
    zachodniego muru i zaczęła się era CD, przenośnych bumboxów itp :)

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez