  • 11. Data: 2022-10-30 18:10:44
    Temat: Re: Ustawienie maszyn
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-30 o 17:30, a a pisze:
> [...]
    to odwiedzić podobna firmę i zapytac, jak sobie radzą z takimi starymi maszynami.

    przyłacza elektryczne i ochrona przed porażeniem.

    porażeniem, zatruciem, bez raka pluc, bez pożaru.

    pracy, obslugi maszyny, przyłącza do sieci.

    prawidlowej obslugi, prawidłowej konserwacji, serwisowania.

    zapoznać z wymogami eksploatacji maszyny, określonymi przez producenta.

    > Ale tu nie ma żadnej sprzeczności.
    > Jak chcesz produkować, zarabiać, kupować nowe maszyny,
    > to musisz kontaktować się z producentem maszyn,
    > a nie ministrem pracy.
    >
    > Linię produkcyjną musisz zestawić i eksploatować zgodnie z wymogami producenta
    maszyn, a nie opinią ministra pracy.

    Producent najwyżej cofnie gwarancję, a utrudnianie inspektorowi
    czynności kontrolnych kosztuje.

    https://www.portalbhp.pl/blog/kara-za-utrudnianie-cz
    ynnosci-kontrolnych-pip--9898.html

    WM

  • 12. Data: 2022-10-30 19:30:20
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-10-30 o 18:10, WM pisze:

    > Producent najwyżej cofnie gwarancję, a utrudnianie inspektorowi
    > czynności kontrolnych kosztuje.

    Producent jak jest sprytny, to może zablokować maszyny a
    inspektor to może wydać decyzję o zatrzymaniu produkcji,
    bo przejście jest o 10cm za wąskie, więc trzeba jakoś
    usatysfakcjonować i inspektora i producenta.

  • 13. Data: 2022-10-30 20:30:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-30 o 19:30, cef pisze:

    > Producent jak jest sprytny, to może zablokować maszyny

    Zdalnie? Użytkownik może go nie wpuścić całkiem bezkarnie.

    WM

  • 14. Data: 2022-10-30 21:20:22
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-10-30 o 20:30, WM pisze:

    > Zdalnie? Użytkownik może go nie wpuścić całkiem bezkarnie.

    W większości znanych mi przypadków, to zdalne wymuszenia.
    Albo narzędzia/półfabrykaty z kodem - inne nie działają.
    Albo kody czasowe na okres spłaty albo
    jak w automatyce sterowanie/blokowanie online
    albo coś podobnego.

  • 15. Data: 2022-10-30 21:21:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 30 October 2022 at 18:10:47 UTC+1, WM wrote:

> [...]

    maszyn, a nie opinią ministra pracy.
    > Producent najwyżej cofnie gwarancję, a utrudnianie inspektorowi

    Nikt nie będzie utrudniał inspektorowi żadnych czynności,
    ale gdy utrudni produkcję, zmn iejszy zyski
    to latwo dochodzić odszkodowania od inspektoratu

  • 16. Data: 2022-10-30 21:24:24
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 30 October 2022 at 19:30:54 UTC+1, cef wrote:

    > Producent jak jest sprytny, to może zablokować maszyny a
    > inspektor to może wydać decyzję o zatrzymaniu produkcji,
    > bo przejście jest o 10cm za wąskie, więc trzeba jakoś
    > usatysfakcjonować i inspektora i producenta.
    Maszyny używane w przetworstwie tworzyw sztucznych nie mają jeszcze statusu
    IoT czyli Internet of Things,
    czyli producent zdalnie nie wyłaczy żadnej maszyny,
    bo to nie samoloty Boeinga z satelitarnymi transponderami,
    które po otrzymaniu rozkazu same konczą lot w morzu (Flight Termination System)

  • 17. Data: 2022-10-30 21:25:56
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 30 October 2022 at 21:20:25 UTC+1, cef wrote:

> [...]
    > Albo narzędzia/półfabrykaty z kodem - inne nie działają.
    > Albo kody czasowe na okres spłaty albo
    > jak w automatyce sterowanie/blokowanie online
    Dlatego kupuje się używane, splacone maszyny, bez internetu
    i zatrudnia serwisanta, ktory je przystosowuje do codziennej, bezawaryjnej pracy.

  • 18. Data: 2022-10-31 00:41:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-30, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Producent jak jest sprytny, to może zablokować maszyny a

    Producenta jedynie pośrednio interesuje bezpieczeństwo pracy w miejscu
    użycia urządzenia, a bardziej jego własna odpowiedzialność za działanie
    urządzenia wynikająca z warunków umowy. Jak będzie blokował bez
    poważnych powodów to nikt od niego tego pźniej nie kupi. Chyba, że to
    jakiś de facto monopolista.

    > inspektor to może wydać decyzję o zatrzymaniu produkcji,
    > bo przejście jest o 10cm za wąskie, więc trzeba jakoś
    > usatysfakcjonować i inspektora i producenta.

    W zumie dobrze mieć takiego inspektora :) U nas (Azja) się to robi
    inaczej. Na czas pokoju, ma być dokumentacja obejmująca standardowe
    procedury i najbardziej wymyślne scenariusze potencjalnego ryzyka z
    ergonomią (jej brakiem) włącznie. Operatorzy muszą się z tym zapoznać.
    Na czas wojny (wypadek przy pracy), niech bóg i inne siły cię (i twoich
    przełożonych takoż dyrekcję) mają w opiece, jeśli coś w tej dokumentacji
    nie było zrobione jak należy. Oczywiście można się wesprzeć odnośnikiem
    do dokumentacji producenta, ale jeśli jej zawartość nie spełnia
    lokalnych norm, lub jest po prostu niewystarczająca to nie będzie
    zmiłuj.

    A producent nie będzie np. oznajmiał w dokumentacji, żeby nie kłaść 40
    worków z PP jeden na drugim, albo organizować ich dostarczanie z
    magazynu w sposób nienarażający pracowników na problemy z pleckami. Nie
    będzie też nalegał, żeby miotły stały zabezpieczone w wydzielonym
    miejscu bo nie daj boże się, któraś przewróci, ktoś o nią potknie i
    wyrżnie ryjem w korpus wtryskarki. Producent nie będzie wnikał jak
    poprowadzono po hali sprężony gaz, ani jak radzić sobe gdy rozleje się
    gdzieś olej. Nie będzie wreszcie wnikał, jak blisko stoją pomiędzy sobą
    jego maszyny, chyba, że będzie to związane z ich funkcjonowaniem.
    Odpowiedzialność i zainteresowanie producenta obejmuje obsługę
    urządzenia, nie organizację, w tym bezpieczeństwa, pracy na hali gdzie
    takie urządzenia się znajdują. No chyba, że przedmiotem umowy było
    dostarczenie zespołu stanowisk i organizacja pracy takiego zespołu.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2022-10-31 01:27:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-29, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > czy miał ktoś do czynienia z konkretnymi przepisami ( zapewne BHP )
    > dotyczącymi ustawienia maszyn produkcyjnych względem siebie i ścian ?
    > Branża to przetwórstwo tworzyw sztucznych.

    Myślę, że da się wygugać co należy i niekoniecznie jest sens
    koncentrować się na przetwórstwie tworzyw sztucznych. Np.:

    https://www.prawo.pl/kadry/jakie-sa-bezpieczne-odleg
    losci-od-niebezpiecznych-elementow,180.html
    Zgodnie z § 47 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie ogólnych przepisów
    bezpieczeństwa i higieny pracy (dalej r.o.b.h.p.) do każdego stanowiska
    pracy powinno być zapewnione bezpieczne i wygodne dojście, przy czym
    jego wysokość na całej długości nie powinna być mniejsza w świetle niż 2
    m . W przypadkach uzasadnionych względami konstrukcyjnymi maszyn i
    innych urządzeń technicznych dopuszcza się zmniejszenie wysokości
    dojścia do 1,8 m przy jego odpowiednim zabezpieczeniu i oznakowaniu
    znakami bezpieczeństwa zgodnymi z Polską Normą.

    Zgodnie z § 47 ust. 3 r.o.b.h.p. przejścia między maszynami a innymi
    urządzeniami lub ścianami przeznaczone tylko do obsługi tych urządzeń
    powinny mieć szerokość co najmniej 0,75 m; jeżeli w przejściach tych
    odbywa się ruch dwukierunkowy, szerokość ich powinna wynosić co najmniej
    1 m.

    Czyli pierwszy dokument to:
    https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    wdu19971290844
    Musisz się tylko upewnić czy jest to rzeczywiści tekst jednolity
    uwzględniające późniejsze poprawki.

    A co do maszyn wtryskowych i podobnych to widzę jest cała antologia
    rodem z PWr:
    http://www.tworzywa.pwr.wroc.pl/pdf/artykuly/article
    _PlastNews_bhp5.pdf

    Zamień bhp5 na 1... itp. a ściągniesz pozostałe części. Tam też są
    odnośniki do przepisów.

    --
    Marcin

  • 20. Data: 2022-10-31 07:19:55
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-10-30 o 21:21, a a pisze:

> [...]
    > ale gdy utrudni produkcję, zmn iejszy zyski
    > to latwo dochodzić odszkodowania od inspektoratu

    Jak będziesz miał na głowie jakiegoś inspektora z misją
    (z jakiejkolwiek gównianej inspekcji) i sobie z nim nie poradzisz, to
    dochodzić odszkodowania będziesz jako bankrut.