  • 1. Data: 2022-10-09 08:42:34
    Temat: Ekspres do kawy i glony w zbiorniku
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem,

    z tego co się czyta zjawiskiem dosyć częstym jest zaleganie glonów w
    zbiorniku wody ekspresu do kawy. Podobno ma znaczenie że zbiornik jest
    przezroczysty i nasłoneczniony. U mnie, z lenistwa woda do zbiornika
    jest podawana przez elektrozawór i filtr. Błędem wydaje się utrzymywanie
    wysokiego poziomu wody w zbiorniku, ale urządzenie jest na gwarancji i
    jak na razie wolę nie instalować czujnika poziomu wody, chyba że ktoś
    zaproponuje jakieś nieinwazyjne rozwiązanie w znośnej cenie. Tymczasem
    zastanawiam się, czy by nie ominąć całkowicie zbiornika i podawać wody
    elektrozaworem wprost do wlotu, a elektrozawór otwierać równolegle z
    pompą ekspresu. Co o tym sądzicie ? 2ga sprawa to bezpieczeństwo,
    wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
    przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie
    naruszające gwarancji.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2022-10-09 11:13:45
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony w zbiorniku
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-09, PeJot <P...@n...pl> wrote:
> [...]
    > zbiorniku wody ekspresu do kawy. Podobno ma znaczenie że zbiornik jest
    > przezroczysty i nasłoneczniony. U mnie, z lenistwa woda do zbiornika

    Pewnie ma znaczenie, bo moje 3 ekspresy mają zbiorniki przezroczyste,
    ale nie nasłonecznione i nigdy glony się nie pojawiły.

> [...]
    > wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
    > przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie

    Są czujniki wody w zbiornikach oparte zdaje się o pomiar pojemności.
    Mocuje się je np. na zewnątrz zbiornika. Parę dolców na Alim. Kupiłem
    swojego czasu dokładnie w ww. celu, ale jak dotąd nie znalazłem
    czasu/sił do praktycznej implementacji.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2022-10-09 11:45:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Pewnie ma znaczenie, bo moje 3 ekspresy mają zbiorniki przezroczyste,
    > ale nie nasłonecznione i nigdy glony się nie pojawiły.

    Tak powiadają ludzie w internecie, pytanie czy zwykłe pomalowanie
    zbiornika na czarno wystarczy.

> [...]
    > Mocuje się je np. na zewnątrz zbiornika. Parę dolców na Alim. Kupiłem
    > swojego czasu dokładnie w ww. celu, ale jak dotąd nie znalazłem

    Opinie o tych czujnikach są skrajnie różne. Tymczasem błędne zadziałanie
    takiego czujnika może oznaczać zalanie pomieszczenia, stąd pomysł o tacy
    drip tray pod urządzeniem, z odpływem.

    Albo prościej: podać elektrozaworem uruchamianym razem z pompą wodę
    bezpośrednio do ekspresu, z pominięciem zbiornika. Tyle że w tym
    przypadku mam ciśnienie na wejściu, zaś normalnie w zbiorniku ciśnienia
    nie ma.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2022-10-09 22:18:58
    Od: a a <m...@g...com>

    bełkot

  • 5. Data: 2022-10-10 03:05:19
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-09, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Tak powiadają ludzie w internecie, pytanie czy zwykłe pomalowanie
    > zbiornika na czarno wystarczy.

    Wydaje się, ze powinno. Ja mam z tymi moimi ekspresami o tyle skrajne
    warunki, że średnia temperatura otoczenia to ca 32C. W takich warunkach
    glony i pleśń zwykle szaleją, a nigdzie w zbiornikach nic się mi nie
    lęgnie. Podejrzewam zresztą, że tam może być coś
    przeciwglonowego/plesniowego.

    > Opinie o tych czujnikach są skrajnie różne. Tymczasem błędne zadziałanie
    > takiego czujnika może oznaczać zalanie pomieszczenia, stąd pomysł o tacy
    > drip tray pod urządzeniem, z odpływem.

    Ja planowałem pompować pompą perystaltyczną. One nie są zbyt szybkie więc
    w miarę powtarzalne. Kwestia ustawienia odpowiedniego czasu pracy przy
    danej srednicy przewodu. W takim przypadku wskaźnik poziomu w gruncie
    rzeczy działa jako zabezpieczenie, gdyby się timer zbiesił, co sobie
    raczej trudno wyobrazić.

> [...]
    > bezpośrednio do ekspresu, z pominięciem zbiornika. Tyle że w tym
    > przypadku mam ciśnienie na wejściu, zaś normalnie w zbiorniku ciśnienia

    A jak chcesz ro zrobić bez ingerencji w ekspres?

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2022-10-10 17:10:15
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > glony i pleśń zwykle szaleją, a nigdzie w zbiornikach nic się mi nie
    > lęgnie. Podejrzewam zresztą, że tam może być coś

    Ale co ? W przemyśle do zabijania glonów stosuje się lampy UV, w tym
    przypadku jeszcze bym zniszczył plastikowy zbiornik.

> [...]
    > danej srednicy przewodu. W takim przypadku wskaźnik poziomu w gruncie
    > rzeczy działa jako zabezpieczenie, gdyby się timer zbiesił, co sobie

    Jakiś pomysł z tą pompą jest, ale wydaje się że one mają za małą
    wydajność, a już na pewno nijaka żywotność. Z trzeciej strony
    elektrozawór też wieczny nie jest.

    > A jak chcesz ro zrobić bez ingerencji w ekspres?

    Zbiornik bym zostawił, zaś wodę podawał bezpośrednio tam gdzie zwykle
    jest filtr. Elektrozwór otwierać napięciem z pompy, tu trzeba by się
    dostać do ekspresu. Znów pozostaje kwestia żywotności elektrozaworu.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2022-10-10 18:10:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 9 Oct 2022 08:42:34 +0200, PeJot wrote:
> [...]
    > jest podawana przez elektrozawór i filtr. Błędem wydaje się utrzymywanie
    > wysokiego poziomu wody w zbiorniku, ale urządzenie jest na gwarancji i

    Tak czy inaczej - ja w swoim oproznic calkowicie nie moge.

    Glonow jeszcze nie ma. Nasloniecznienie malutkie - stoi z dala od
    okna. Woda z kranu ... moze wolna od glonów?

    > jak na razie wolę nie instalować czujnika poziomu wody, chyba że ktoś
    > zaproponuje jakieś nieinwazyjne rozwiązanie w znośnej cenie.

    A jest jakis dostep? Mozna wrzucic plywak z magnesem.

    Inne pomysly to raczej eksperymenty, ale mogą zadzialac

    > Tymczasem
    > zastanawiam się, czy by nie ominąć całkowicie zbiornika i podawać wody
    > elektrozaworem wprost do wlotu, a elektrozawór otwierać równolegle z
    > pompą ekspresu. Co o tym sądzicie ?

    Hm, uklad dostosowany raczej do malego cisnienia, a i pewne polaczenie
    chyba uciazliwe.

    > 2ga sprawa to bezpieczeństwo,
    > wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
    > przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie
    > naruszające gwarancji.

    A moze po prostu kranik czy przycisk - i przed kawą napelnić
    odpowiednio. Nie przekracza to chyba twojego lenia :-)

    J.

  • 8. Data: 2022-10-10 18:26:33
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 10.10.2022 o 18:10, J.F pisze:

> [...]
    >
    > A moze po prostu kranik czy przycisk - i przed kawą napelnić
    > odpowiednio. Nie przekracza to chyba twojego lenia :-)

    Tak system już mam i gdyby nie *glony* mój len pozostałby w stand by.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 9. Data: 2022-10-10 19:17:17
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Oct 2022 17:10:15 +0200, PeJot wrote:

    > Ale co ? W przemyśle do zabijania glonów stosuje się lampy UV, w tym
    > przypadku jeszcze bym zniszczył plastikowy zbiornik.

    Srebro, miedz ?

    Ekpresy maja jakies pompy o duzej powtarzalnosci :-)

    J.

  • 10. Data: 2022-10-10 20:07:08
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > raczej trudno wyobrazić.

    > A jak chcesz ro zrobić bez ingerencji w ekspres?

    Ciekawe, czy te niemiłe glony z Odry mogą się (wodociągiem?) dostać do
    zbiornika?

    WM