  • 1. Data: 2021-07-25 17:27:52
    Temat: W czym myć utlradzwiękowo?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Czasami muszę przemyć jakies PCB z topnika. Sporadycznie raczej. BGA też
    się trafia.

    Do tej pory do wanny ultradziwekowej lałem siprytus (głównie detanturat).

    Problem z tym jest raczej z faktem, że on nie tyle myje, co rozcieńcza.
    Efektem czego Nta płytka wychodzi lepiąca się od równomienie
    rozprowadzonego topnika. Muszę go często wymieniać. Za często...

    Jest jakiś środek, który może sobie tygodniami leżeć w myjce i myje
    lepiej niż sirytus?

    Sprawdziłem koncentrat do myjek, dedykowany do PCB (nie pamiętam
    producenta). Niby działa, ale znacznie gorzej niż alkohol, płytki też
    się lepią.

  • 2. Data: 2021-07-25 17:54:24
    Temat: Re: W czym myć utlradzwiękowo?
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-07-25 17:27, heby wrote:
> [...]
    >
    > Sprawdziłem koncentrat do myjek, dedykowany do PCB (nie pamiętam
    > producenta). Niby działa, ale znacznie gorzej niż alkohol, płytki też

    Aleksiej poleca Solins-us
    https://www.youtube.com/channel/UCNntnT1Asa2kcK3Ernv
    xmzw/videos

    później goraca woda
    następnie spirytus
    na koniec suszenie

    W.

  • 3. Data: 2021-07-25 18:00:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Jul 2021 17:27:52 +0200, heby napisał(a):
> [...]
    > Efektem czego Nta płytka wychodzi lepiąca się od równomienie
    > rozprowadzonego topnika. Muszę go często wymieniać. Za często...

    Ale przynajmniej ekologicznie :-)

    > Jest jakiś środek, który może sobie tygodniami leżeć w myjce i myje
    > lepiej niż sirytus?

    Nie rozumiem - spodziewasz sie, ze topnik sie unicestwi?
    Przeciez jego ilosc w wannie rosnie.

    A tygodniami ... alkohol paruje. Trzeba przykrywac, lub zlewac do
    butelki.

    A co robic ...
    -dwie, albo trzy wanny. W pierwszej staranne mycie, w drugiej i
    trzeciej tylko szybkie plukanie. Wazne, aby plytka dobrze ociekla i
    jak najmniej topnika przenosila do czystego plynu.
    a po pewnym czasie - plyn z pierwszej do utylizacji, plyn z drugiej
    do pierwszej wanny,

    -jakis rozpylacz, aby po myciu splukac plytke niewielka iloscia
    czystego alkoholu. I niech sobie skapnie ... do wanienki,

    -destylator, ktory stary plyn przerobi na czysty alkohol ... i topnik
    :-)

    J.

  • 4. Data: 2021-07-25 18:24:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-25 o 17:27, heby pisze:
> [...]
    >
    > Sprawdziłem koncentrat do myjek, dedykowany do PCB (nie pamiętam
    > producenta). Niby działa, ale znacznie gorzej niż alkohol, płytki też

    Mycie polega na rozpuszczeniu i rozcieńczaniu. Nie ma preparatów, które
    w cudowny sposób anihilują topniki. Po każdym myciu takiej płytki trzeba
    dokładnie spłukać czystym preparatem, za każdym razem używając czystej
    porcji preparatu. Można po każdym myciu w myjce spłukać preparatem ze
    spryskiwacza lub z puszki z atomizerem.

    Jeżeli chodzi o denaturat to obecnie najczęściej można kupić taki dla
    konsumentów, już rozcieńczony wodą, który nie nadaje się do mycia
    topników, bo pozostają po nim brzydkie osady.

    Na Allegro oraz w sklepach chemicznych można natomiast kupić metanol lub
    izopropanol. Izopropanol dostępny także jest w puszkach z atomizerem lub
    są też takie wyposażone w szczoteczkę.

    Póki co jest to jeszcze najtańsza opcja 40-50 zł za 5 litrów. Jeżeli
    chodzi o mnie to najczęściej myję w którymś z nich. Kiedyś używałem
    etanolu, ale ze względu na akcyzę, wychodziło dość drogo. Izopropanol
    trochę słabiej rozpuszcza kalafonię.

  • 5. Data: 2021-07-25 18:58:29
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > etanolu, ale ze względu na akcyzę, wychodziło dość drogo. Izopropanol
    > trochę słabiej rozpuszcza kalafonię.

    jaką akcyzę? na skażony alkohol? pewnyś?
    a paliwo do biokominków? toć to czysty etanol pomieszany ze skażalnikiem
    (ale gorzka w smaku PCB nie będzie ci przeszkadzać chyba:D)

  • 6. Data: 2021-07-25 19:03:35
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 25.07.2021 o 17:27, heby pisze:
> [...]
    >
    > Sprawdziłem koncentrat do myjek, dedykowany do PCB (nie pamiętam
    > producenta). Niby działa, ale znacznie gorzej niż alkohol, płytki też

    W firmie co pracowałem myło w się w nitro. Uwaga, koszulki z
    elektrolitów zejdą!

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 7. Data: 2021-07-25 22:59:17
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/07/2021 18:00, J.F. wrote:
    > Nie rozumiem - spodziewasz sie, ze topnik sie unicestwi?

    No ;) Nie ch go na przykład skonsumuje i wytraci jako proszek. A całkiem
    serio: podobno przemysłowe mycie PCB to jakiś zaawansowany płyn, który
    rozpuszcza topniki i *NIE* pozwala im na ponowne odłożenie się na
    płytce. Nie znam szczegółów procesu chemicznego, nie wiem tez, czy to
    wymysł czy fakt. Ot, zasłyszany kiedyś kawałek technologii.

    > A tygodniami ... alkohol paruje. Trzeba przykrywac, lub zlewac do
    > butelki.

    Robie tak, ale to się mija z celem. 1dm2 porządnie zatopnikowanej płytki
    i alkohol jest do wylania nie nadaje się już.

    > A co robic ...
    > -dwie, albo trzy wanny. W pierwszej staranne mycie, w drugiej i
    > trzeciej tylko szybkie plukanie. Wazne, aby plytka dobrze ociekla i
    > jak najmniej topnika przenosila do czystego plynu.

    Nie no, aj wiem jak to robić porządnie ;) Pytam czy jest jakiś hioer
    doskonały płyn do tego.

    > -jakis rozpylacz, aby po myciu splukac plytke niewielka iloscia
    > czystego alkoholu. I niech sobie skapnie ... do wanienki,

    To akura średnio działa - zwyczajowo powoduje, że płytka lepi się, tylko
    bardziej równomiernie...

    > -destylator, ktory stary plyn przerobi na czysty alkohol ... i topnik
    > :-)

    Było aparatury nie wyrzucać :/

    Serio: nie warto - czas też jest cenny.

  • 8. Data: 2021-07-25 23:01:57
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/07/2021 18:24, Uzytkownik wrote:
    > Jeżeli chodzi o denaturat to obecnie najczęściej można kupić taki dla
    > konsumentów, już rozcieńczony wodą, który nie nadaje się do mycia
    > topników, bo pozostają po nim brzydkie osady.

    Wydaje mi sie, że te osady pochodzą z zanieczyzczeń. Takie same mam z
    99.9 izopropanolu popandemicznego, w którym skoczyły 9-ki razem z
    więskzymi osadami w porównaniu przed pandemią. Komuś się musiały
    tankowce pomylić :/

    > Na Allegro oraz w sklepach chemicznych można natomiast kupić metanol lub
    > izopropanol. Izopropanol dostępny także jest w puszkach z atomizerem

    Używam. Nie jestem z tego zadowolony. To nie jest tania zabawka.

  • 9. Data: 2021-07-25 23:10:56
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-25 o 22:59, heby pisze:

> [...]
    > się na płytce. Nie znam szczegółów procesu chemicznego, nie wiem tez,
    > czy to wymysł czy fakt. Ot, zasłyszany kiedyś kawałek technologii.

    Raczej na zasadzie koagulacji. Ale potrzebny jest do tego odpowiedni
    koagulant. Niestety nie wiem jakiego używają.

    Koagulant powoduje, że rozpuszczona substancja zaczyna się zamieniać w
    grudki osadu, które opadają na dno zbiorników, a reszta jest
    zatrzymywana przez filtry.

  • 10. Data: 2021-07-25 23:20:05
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-07-25 o 23:01, heby pisze:

> [...]
    > 99.9 izopropanolu popandemicznego, w którym skoczyły 9-ki razem z
    > więskzymi osadami w porównaniu przed pandemią. Komuś się musiały

    Ja zauważyłem, ze jak obojętnie który z tych alkoholi zanieczyszczony
    jest wodą to topnik, zwłaszcza kalafonia robią się takie matowe, mleczne
    i nie chcą się rozpuszczać. Odrywają się i później pływają takie
    farfocle. Nie wiem czy piszemy o tym samym?

    > Używam. Nie jestem z tego zadowolony. To nie jest tania zabawka.

    Ale oryginalne preparaty do czyszczenia wychodzą jeszcze drożej.