  • 1. Data: 2021-07-21 09:32:44
    Temat: Prowadzenie okablowania sieciowego
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Podczas części urlopu chciałbym się w końcu zbrać za uporządkowanie
    domowej sieci komputerowej. W chwili obecnej tworzy ją router i kilka
    tanich switchy w topologii wielokrotnej gwiazdy, połączonych jakimiś
    kawałkami losowej skrętki, puszczonych przez strych i po podłodze w
    pomieszczeniach.

    Szafka sieciowa, switche i patch panel już kupione. Sytuacja wygląda w
    ten sposób, że większość urządzeń pracujących w tej sieci przewodowo
    znajduje się na najwyższej kondygnacji domu jednorodzinnego (poddasze).
    Wyżej jest jeszcze kawałek strychu (małą przestrzeń pomiędzy dachem a
    drewnianym stropem). Do kilku pomieszczeń na niższej kondygnacji są już
    doprowadzone peszle w ścianach.

    Plan jest następujący:
    1) Zainstalować szafkę w jednym z pokoi na poddaszu.
    2) Wszystkie wychodzące z niej kable puścić razem przez strych,
    rozprowadzając je do poszczególnych pomieszczeń i urządzeń (np. kilka
    kamer).
    3) Kable idące po ścianach w pomieszczeniach ukryć w korytkach
    kablowych, prowadzących do gniazdek natynkowych.

    Przychodzi mi do głowy kilka pytań:
    1) Jaki jest najlepszy sposób na prowadzenie wiązki kabli wychodzących z
    szafki sieciowej? Z oczywistych przyczyn nie chciałbym, żeby po prostu
    walały się po strychu (jak obecnie) tylko były bardziej elegancko
    zorganizowane. W firmach widuje się nieraz metalowe szyny prowadzone pod
    sufitem. Myślałem o wykorzystaniu czegoś takiego, podczepionego do
    więźby dachowej. Jak to się nazywa? Czego szukać? Znajdę jakieś
    poradniki montażu?
    2) Czy w przypadku Ethernetu powinienem zastosować jakieś dodatkowe
    zabezpieczenie przeciwpożarowe? Rozważam puszczenie z szafki sieciowej
    zasilania PoE do kilku urządzeń. Czy powinienem dla bezpieczeństwa
    puszczać tę wiązkę kabli w jakiejś grubej rurze, czy raczej nie ma tutaj
    wielkiego ryzyka i mogą iść bezpośrednio/po jakiejś otwartej szynie?
    3) Z szafki docelowo będzie wychodził też jeden światłowód, który
    następnie wyprowadzę na zewnątrz, następnie ziemią przeprowadzę do
    garażu. Powinienem zastosować jakiś specjalny sposób jego prowadzenia,
    czy może iść razem z wiązką kabli ethernetowych?

  • 2. Data: 2021-07-21 09:53:01
    Temat: Re: Prowadzenie okablowania sieciowego
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Plan jest następujący:
    > 1) Zainstalować szafkę w jednym z pokoi na poddaszu.
    nie wieszaj w pobliżu sypialni a już napewno na jej ścianie. U mnie wisi
    szafka po drugiej stronie ściany a wibracje od dysków z NASów są na tyle
    słyszalne, że wpieniające. Nie mówiąc o wentylatorach i chroboczących
    głowicach.

    > 2) Wszystkie wychodzące z niej kable puścić razem przez strych,
    > rozprowadzając je do poszczególnych pomieszczeń i urządzeń (np. kilka
    > kamer).
    +1
    Jak masz możliwość to ciągaj z zapasowym kablem (u mnie zapasy jakie
    powkładałem w sciany zostały zużyte zaraz po ich pociągnięciu:))

> [...]
    > sufitem. Myślałem o wykorzystaniu czegoś takiego, podczepionego do
    > więźby dachowej. Jak to się nazywa? Czego szukać? Znajdę jakieś
    https://www.tim.pl/elementy-prowadzenia-kabli/system
    y-tras-kablowych/koryta-kablowe/
    To są metalowe ale są też kanały grzebiebieniowe (wychodzisz kablem z
    dowolnego miejsca na długości kanału). Ja jestem leniwy i jak tam nikt
    nie biega to bym zwyczajnie pospinał kable w pęki i luzem zostawił.
    Jeśli to użytkujesz jakkolwiek to wtedy pomyśl o kanale. W przeciwnym
    razie rób kanał jeśli masz nadmiar czasui:)))
> [...]
    > puszczać tę wiązkę kabli w jakiejś grubej rurze, czy raczej nie ma tutaj
    > wielkiego ryzyka i mogą iść bezpośrednio/po jakiejś otwartej szynie?
    Nigdy nie słyszałem o ogniu powstałym z POE, kładź jak normalną skrętkę.
    Pamiętaj, że zasilacze POE wbudowane w switche mają przecież
    zabezpieczenia - nie mogą ot tak walić napięciem, gdzie powszechne jest
    uszkadzanie kabli mechaniczne.
> [...]
    > garażu. Powinienem zastosować jakiś specjalny sposób jego prowadzenia,
    > czy może iść razem z wiązką kabli ethernetowych?
    Dopóki nie będziesdz robił zakrętów 90 stopni o promieniu 2mm to nie ma
    problemu. Dopóki nie uszkodzisz go mechanicznie to wszystko będzie ok.
    Ponieważ jestem na świeżo po naprawie kabla ziemnego, który został
    wykopany szpadlem (test różnicówki wykonany w boju:)) to nad kablem
    metalową rurę albo w ogóle całą wiązkę w coś twardego włóż. Na bank
    zapomnisz po roku gdzie dokładnie ten kabel wyłaził.

  • 3. Data: 2021-07-21 10:24:11
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 21.07.2021 um 09:53 schrieb sirapacz:
> [...]
    > metalową rurę albo w ogóle całą wiązkę w coś twardego włóż. Na bank
    > zapomnisz po roku gdzie dokładnie ten kabel wyłaził.

    Formalnie rzecz biorąc, powinieneś kłaść kable bezhalogenowe, by w razie
    pożaru nie było trujących dymów. Ale bardziej zwróciłbym uwagę na
    gryzonie. Kuny i myszy bardzo lubią poddasza, a jeszcze bardziej kable,
    sieciowe też. Parę lat temu znajomy zadzwonił do mnie, że u niego w
    firmie zdechła sieć. Postawiłem mu prowizorkę na WiFi, potem zabrałem
    się za sprawdzanie kabli. Sieć mała, bo 5 komputerów i NAS, z czego dwa
    komputery i NAS w jednym pomieszczeniu. Okazało się, że wszystkie kable
    (4) prowadzone przez strych były pogryzione.

    Waldek

  • 4. Data: 2021-07-21 10:52:07
    Od: ptoki <s...@g...com>

    środa, 21 lipca 2021 o 02:32:46 UTC-5 Atlantis napisał(a):
    Swiatlowod moze isz z innymi kablami.

    Kable jak nie chcesz luzem to wrzuc w jakis wiekszy profil GK. Sa metalowe wiec i
    uziemic sie da i sa tanie. No i starcza nozyce aby se je powyginac jak trzeba. I
    przykrecaja sie latwo.

    Jak sie gryzoni obawiasz to te profile skrec tak zeby tworzyly rure a na koncach
    wsadz metalowe czysciki do mycia naczyn - wate stalowa.

  • 5. Data: 2021-07-21 11:10:31
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.07.2021 09:53, sirapacz wrote:

> [...]
    > szafka po drugiej stronie ściany a wibracje od dysków z NASów są na tyle
    > słyszalne, że wpieniające. Nie mówiąc o wentylatorach i chroboczących

    Tak czy inaczej nie planuję w tej szafce instalować niczego głośnego czy
    prądożernego. Pójdą tam tylko elementy infrastruktury sieciowej: patch
    panel, jeden switch zarządzalny oraz jeden zwykły. Później pewnie dodam
    też jakieś zasilacze i injectory do PoE.
    Jeśli w przyszłości będę chciał dodać jakiś większy NAS, to albo
    przeznaczę na to jakąś osobną szafkę, albo zainstaluję to w lepszej
    obudowie komputerowej wepchniętej pod blat. Zwłaszcza, że takie
    rozwiązanie zapewni lepszą wentylację, jeśli serwer miałby jednocześnie
    wykonywać jakieś cięższe operacje (np. transkodowanie w locie materiałów
    wideo udostępnianych na serwerze Plexa).

    > Jak masz możliwość to ciągaj z zapasowym kablem (u mnie zapasy jakie
    > powkładałem w sciany zostały zużyte zaraz po ich pociągnięciu:))

    Raczej wszystko będzie zrobione w miarę na stałe - to znaczy większość
    kabli będzie łączyła patch panel w szafce z konkretnym gniazdkiem na
    ścianie. Lokalizacja kamer też raczej nie będzie się zmieniała. W
    najgorszym razie ten jeden konkretny kabel przeciągnę ponownie.

> [...]
    > metalową rurę albo w ogóle całą wiązkę w coś twardego włóż. Na bank
    > zapomnisz po roku gdzie dokładnie ten kabel wyłaził.

    Nie wiem czy w ogóle nie puszczę tego światłowodu w jakieś rurze, dla
    dodatkowego zabezpieczenie.

  • 6. Data: 2021-07-21 11:23:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]

    >wychodzących z szafki sieciowej? Z oczywistych przyczyn nie
    >chciałbym, żeby po prostu walały się po strychu (jak obecnie) tylko

    Zawsze sie mozesz pobawic w artyste i elegancko poprowadzic pojedyncze
    kable :-)

    http://homeli.co.uk/turn-messy-electrical-wires-into
    -cable-wall-art/

    https://www.pocket-lint.com/cameras/news/141628-48-i
    nsanely-neat-photos-of-cables-that-belong-in-a-moder
    n-art-gallery

    strych drewniany? To sie latwo wbija uchwyt na kabelki.

    https://pl.pinterest.com/pin/345018021439530312/
    https://pl.pinterest.com/pin/100486635415355325/

    P.S. na a biurko
    https://allegro.pl/oferta/cable-organizer-silicone-u
    sb-cable-winder-desktop-9971575821

> [...]
    >Myślałem o wykorzystaniu czegoś takiego, podczepionego do więźby
    >dachowej. Jak to się nazywa? Czego szukać? Znajdę jakieś poradniki

    Plastykowych korytek sie boisz? Duzy wybor.

    J.

  • 7. Data: 2021-07-21 15:59:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Twoje kuny nie lubią plastiku?

    -----

  • 8. Data: 2021-07-21 16:54:06
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.07.2021 15:59, ąćęłńóśźż wrote:

    > Twoje kuny nie lubią plastiku?

    Moje kuny wolą stuletnią stodołę, która stoi kilkadziesiąt metrów dalej. ;)
    Nigdy nie było żadnych problemów z jakimikolwiek szkodnikami na tym
    strychu. Po pierwsze niesamowicie trudno byłoby się tam dostać jakiemuś
    zwierzęciu - właz jest tylko jeden, więc kuna musiałaby najpierw wejść
    do mieszkania, a potem być we właściwym miejscu o właściwej porze, gdy
    ktoś otworzył właz i podstawił drabinę. ;)
    Po drugie, gdyby już udało jej się wejść, to raczej długo by nie pożyła
    z uwagi na brak jedzenia (strych praktycznie pusty) oraz wody.

    Ze szkodnikami nigdy nie miałem problemu. A kable Ethernetowe i
    telewizyjne leżą na tym strychu luzem już od lat.

  • 9. Data: 2021-07-21 17:54:00
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > strychu. Po pierwsze niesamowicie trudno byłoby się tam dostać jakiemuś
    > zwierzęciu - właz jest tylko jeden, więc kuna musiałaby najpierw wejść

    nie chcę cię martwić ale ja nie mam nawet włazu, a kuny sobie znalazły
    szczelinę w dachu którą wchodzą....

  • 10. Data: 2021-07-21 18:06:51
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 21.07.2021 17:54, sirapacz wrote:

    > nie chcę cię martwić ale ja nie mam nawet włazu, a kuny sobie znalazły
    > szczelinę w dachu którą wchodzą....

    Nie mają jak. Z obydwu stron dach wystający poza obrys budynku jest
    obudowany dekami. Nawet gdyby jakoś dostały się do tej przestrzeni (co
    oznaczałoby wspinaczkę po pionowej ścinie), to i tak nie miałyby
    bezpośredniego dostępu do strychu, ponieważ po drodze znajduje się
    ocieplenie.

    I zresztą one chyba wiedzą, że to gra niewarta świeczki, bo nigdy nie
    widziałem tam żadnych znaków ich aktywności. Bo i po co, skoro mają dla
    siebie całą stodołę? ;)